Inne

Toruń/Alternatywne Spotkania Teatralne Klamra 2016: Katarzyna Pastuszak i Joanna Duda (Amareya Theatre & Guests) „Yameru maihime_prolog”

Zdjęcie: Toruń/Alternatywne Spotkania Teatralne Klamra 2016: Katarzyna Pastuszak i Joanna Duda (Amareya Theatre & Guests) „Yameru maihime_prolog”

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach XXIV edycji Alternatywnych Spotkań Teatralnych Klamra 2016 odbędzie się pokaz spektaklu Katarzyny Pastuszak i Joanny Dudy Yameru maihime_prolog. Yameru maihime_prolog to pierwsza część tryptyku inspirowanego postacią Tatsumiego Hijikaty – ojca japońskiego tańca butoh. Tytuł projektu odwołuje się do quasi-autobiograficznej powieści autorstwa Tatsumiego Hijikaty pt. Yameru maihime (Tańcząca chora księżniczka). Spektaklem Yameru maihime_prolog Katarzyna Pastuszak otwiera cykl, w którym z jednej strony sięgać będzie do własnego dzieciństwa, z drugiej zaś podejmie dialog z koncepcjami japońskiego artysty.

Projekt Yameru maihime autorstwa Katarzyny Pastuszak zbiegł się z publikacją książki Ankoku butō Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie autorstwa Pastuszak i stanowi kolejny etap jej poszukiwań na obszarze butoh.

Więcej o książce

Dialog pomiędzy Pastuszak i Hijikatą jest pogłębiony dzięki współpracy z projektantem kostiumów – Daisuke Tsukuda (The Rebelis), który przygotował oryginalne japońskie kimono farbowane w suchym błocie Tōhoku – regionu, w którym urodził się Hijikata.

koncept i wykonanie: Katarzyna Pastuszak

muzyka: Joanna Duda

kostium: Daisuke Tsukuda (The Rebelis)

premiera: 19.05.2015, Warsaw Butoh/PL Festival

premiera wznowionej wersji: 19.08.2015, Minato Butoh International Festival, Tokio

produkcja: GAK Stacja Orunia Gdańsk, Miasto Gdańsk

Biogramy:

Joanna Duda – pianistka, kompozytorka, artystka wizualna; współtwórczyni projektów: AuAuA, J=J, Bambuko, Miód; stypendystka Kulturalnego Miasta Gdańska w 2010, 2012, 2015 roku; nominowana do nagrody TVP Kultura Gwarancje Kultury 2011 w kategorii „Debiut Roku” oraz  Grand Prix Jazz Melomani w kategorii Nadzieja Melomanów. Joanna Duda na początku lutego 2015 roku stworzyła instalację multimedialną/performans Track(s) na zamówienie Trafostacji – Centrum Sztuki Współczesnej w Szczecinie (cykl wytawienniczy Trafo Plug-In Project Room). Instalacja miała swój pokaz na Festiwalu Present Performance w Gdańsku pod koniec czerwca 2015. Album Polka zespołu Wojtek Mazolewski Quintet, w którym Joanna Duda gra na fortepianie i współudziela się kompozytorsko, w tym roku uzyskał status złotej płyty. W roku 2014 została zaproszona przez legendę polskiego trip-hopu – zespół SKALPEL – do wzięcia udziału jako live band w piętnastu koncertach na najważniejszych europejskich festiwalach. Razem ze Skalpelem Joanna Duda wystąpiła na jednej scenie przed zespołem PORTISHEAD na Festiwalu Artloop w sopockiej Operze Leśnej. Koncertowała wielokrotnie m.in. w takich miastach, jak: Berlin, Londyn, Paryż, Tokyo, Praga, Bruksela, Weimar, Bukareszt,  Kaliningrad,  Budapeszt, Istambuł, Pekin, Szanghaj, Singapur, Delhi, Bangalore. Jest autorką muzyki do spektakli teatralnych: Station des Corps (reż. Tomasz Bazan), Balladyna (reż. K. Garbaczewski), Herb Brecht (reż. K. Garbaczewski), fetish.wtf  (reż. Dorota Androsz), 2 (reż. K. Pastuszak), Nomadic Woman (reż. K. Pastuszak), Ophelia (K. Pastuszak, D. Androsz, J. Duda, A. Kamińska, A. Śliwińska), Fragile (K. Pastuszak, D.  Androsz, J. Duda, A. Kamińska, A. Śliwińska), Mushi no Hokō (K. Pastuszak, A. Śliwińska, J. Duda), Ocalony (na podstawie poezji Różewicza), Yameru Maihime – Prolog (K. Pastuszak), Kantor_Tropy: Collage (reż. K. Pastuszak). W 2013 roku rozpoczęła współpracę z Teatrem Amareya, z którym wystąpiła na następujących festiwalach: Redplexus Festival – Préavis de Désordre Urbain, Marseille (Francja), International Festival „Sound Around Kaliningrad” BBNCCA (Baltic Branch of National Centre for Contemporary Arts, Kaliningrad, Rosja, 2014), 11. Theater X International Dance and Theatre Festival ,Tokyo (Japonia), Streetwaves (Gdańsk, 2014), Sukkot Dance Festival, Mitzpe Ramon (Izrael, 2014), International Performing Arts Festival Apart ( Katowice, 2015), Butoh Performance Festival w Aomori,  (Japonia  2015), Butoh International in Minato; Noguchi Room,  Tokio (Japonia 2015), Szekspiroff , Teatr Szekspirowski, Gdańsk (2015). Razem z Teatrem Amareya Joanna Duda otrzymała specjalne zaproszenie na występ w Kulturhus w Sisimiut (Grenlandia) oraz w Narodowym Teatrze Grenlandzkim w Nuuk (2014, 2015). Z autorskimi projektami wydała następujące albumy: AuAuA – Muzyka do bólu (2010), J=J – 2013EP (2013), Joanna Duda – The best of (2013), 3D (Joanna Duda, Tomasz Duda, Radek Duda) – Maty rertuar (2013), J=J – LOVE (2015). Wzięła udział w nagraniu następujących płyt: Lutosławski Piano Duo/Joanna Duda/ Michał Kozłowski – Unchained (2014), Wojtek Mazolewski Quintet – Smells Like Tape Spirit (2011), Wojtek Mazolewski Quintet – Wojtek w Czechosłowacji (2011), WMQ – Nionio (the remixes) (2012), Wojtek Mazolewski Quintet – Polka (2014), Mazolewski/Gonzales Quintet – Shaman (2013), Iza Kowalewska  – Diabeł mi cię dał (2013), Arszyn/Duda – Automata (2015).

https://www.facebook.com/pages/Joanna-Duda/249964641835183?fref=ts

https://soundcloud.com/joannaduda

http://joannaduda.bandcamp.com/

https://www.facebook.com/2013ep?fref=ts

dr Katarzyna Pastuszak – tancerka, reżyser, teatrolog, tłumacz, w latach 2009-2014 Kurator Gdańskiego Festiwalu Tańca (Klub Żak). Od 2003 współtworzy Teatr Amareya. W 2016 nominowana do prestiżowej nagrody „Splendor Gedanensis” za realizację polsko-japońskiego projektu Kantor_Tropy. Jest także zdobywczynią prestiżowego stypendium „Młoda Polska” 2015 na realizację projektu Kantor_Tropy. W 2016 zwyciężyła także w kategorii „Człowiek teatru” w rankingu Gazety Świętojańskiej; w tym samym rankingu spektakl Kantor_Tropy: COLLAGE wygrał w kategorii „Najlepszy spektakl OFF-OFF”. W 2015 została nominowana do prestiżowej nagrody „Splendor Gedanensis” za reżyserię spektaklu Nomadka. W grudniu 2014 nakładem wydawnictwa Universitas ukazała się jej książka Ankoku butô Hijikaty Tatsumiego – teatr ciała-w-kryzysie. Występowała we wszystkich grupowych produkcjach Teatru Amareya 2003-2015 oraz w projektach z twórcami zagranicznymi – np. Kantor_Tropy: ON A SUNNY DAY z Saburo Teshigawara (Karas/Japonia), The Power of Nature z grenlandzką storytellerką Louise Fontain (2013, Norwegia) Dream Regime z Gekidan Kaitaisha z Tokio pokazywany w Polsce i Japonii (2007-2011), Caravan Project z Ang Gey Pin (2008), Anatomical Theatre – The Mystery of Life and Death z Joan Laage (2006-2007), Ten ku Youran z Daisuke Yoshimoto (2006), Mandala życia i śmierci w reżyserii Atsushiego Takenouchiego (2005). Spektakle i performanse z jej udziałem prezentowane były m.in. na: Tanzimpulse Festival (Salzburg), Redplexus Festival (Marseille), XV Alternative Theatre Meetings KLAMRA, SUKKOT Dance Festival in Adama Centre / Mitzpa Ramon (Israel), Festiwal Present Performance (Gdańsk); Międzynarodowy Festiwal APART (Katowice); Festival of Asian Culture – MADE IN ASIA, Gdańsk, Poland, Festival Streetwaves Gdańsk, Poland; International Festival „Sound Around Kaliningrad”, Russia; Redplexus Festival – Préavis de Désordre Urbain in Marseille, France; Shakespear Festival, Gdańsk, Poland; Villkvinneseminar Festival of Women Art,  Mosjøen (Norway); TAGTAS Festival, Morishita Studio in Tokyo, Japan; „Opening Doors III” festival organised by Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards. Reżyseruje również projekty teatralne z osobami niepełnosprawnymi i niewidomymi. Prowadziła warsztaty m.in. w Polsce, Norwegii, Rosji, Japonii. W 2014-2015 współtworzyła następujące spektakle i działania performatywne: VHS nr 33 – WCZASY 1983 (Katarzyna Pastuszak, Joanna Duda – premiera na Streetwaves 2014); Mushi no Hokô (K. Pastuszak, J. Duda, A. Śliwińska – premiera na Festiwalu Kultury Azjatyckiej MADE IN AZJA, XII Bałtycki Festiwal Nauki, UG), Fragile (K. Pastuszak, D. Androsz, J. Duda, A. Kamińska, A. Śliwińska – premiera na International Festival „Sound Around Kaliningrad” BBNCCA (Baltic Branch of National Centre for Contemporary Arts), Kaliningrad Rosja), Ocalony (premiera na 11. International Dance and Theatre Festival w Theatre X w Tokio), Forandring (premiera na Villkvinneseminar Mosjoen, Norwegia); Sisimiut Needs a Hero (premiera Sisimiut Kulturhus, Grenlandia 2015); Track(s) (instalacja/performance Joanna Duda, K. Pastuszak, TRAFOstacja Sztuki w Szczecinie 2015); Yameru maihime_prolog (premiera Festiwal Butoh/PL Warszawa, 2015). Spektakl Nomadka w reżyserii Katarzyny Pastuszak został zaprezentowany podczas 11. International Dance and Theatre Festival w Theatre X w Tokio i w Sisimiut Kulturhus na Grenlandii oraz w Teatrze Narodowym Grenlandii w Nuuk. Teatr Amareya prowadzony przez Pastuszak został rekomendowany przez jury Polskiej Platformy Tańca 2014 do prezentacji swojej twórczości w ramach bloku „Wizytówka artysty”.

Program festiwalu

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close