Fundacja Kult Kultury oraz Młodzieżowy Dom Kultury w Toruniu zapraszają na Festiwal Tańca Współczesnego Sfera Ruchu_Toruń, który odbędzie się w dniach 1–3 lipca 2022 roku. W jego ramach zaprezentowane zostaną spektakle. Ponadto przewidziane są warsztaty taneczne oraz wydarzenia towarzyszące.
Program festiwalu:
Piątek, 1 lipca, godz. 19.00
- BoJa, Teatr Tańca AKRO, choreografia: Joanna Miś-Fudali
Czasem na powierzchni, dryfując od przystani do przystani. Żeby przystanąć na chwilę, czasem na dłużej. Samemu lub z kimś. Bo ja stoję. Bo ja pędzę. Bo ja szukam. Boja. Bo jak muszę iść na dno, będę na dnie szukać skarbu.
Taniec: Agnieszka Włodarczyk, Dagmara Szpila, Katarzyna Figura, Maja Mroczka, Marta Pańka, Natalia Wilczura, Nel Brzuskiewicz, Zuzanna Mytlewska, Wiktoria Szwajda
Muzyka: Grains – Bonobo, We all knew – Labrinth, Leap in the dark – Godblesscomputers
- Transience, choreografia i taniec: Justyna Janiszewska
Transience to solo, w którym ciało jest obiektem oraz narzędziem do eksploracji stanów emocjonalnych i fizycznych oraz tego jak tworzą one ruch w zderzeniu wdzięku z dysonansem, komizmu z tragizmem, groteski z transcendentnością. Łącząc skrupulatną artykulację ruchową z fragmentami narracji i rytmicznymi zmianami nastrojów, spektakl zabiera widza w podróż świata zmysłów i wspomnień.
Muzyka: David S. Lefkowitz – Duet for viola and violin (album: Inner World) gitara – improwizacja na żywo: Piotr Pokutycki
- Jakkolwiek…, Grupa Teatru Tańca, choreografia: Marta Zawadzka
…w stanie niepokoju
…w stanie niepewności
…w stanie zawieszenia
Jakkolwiek… (by nie było)
Taniec: Jolanta Klauza, Maria Maciąg, Dobrosława Mrowińska, Magdalena Pomaskow, Ewa Redlewska, Małgorzata Skusa, Paulina Tchurzewska, Zofia Wawszkiewicz, Michalina Zawartowska, Marta Zawadzka
Muzyka: Оди́н в кано́е (Odyn v kanoe)
Śpiew: Maria Maciąg
- Po drugiej stronie jestem…, Gliwicki Teatr Tańca, choreografia: Anna Hampel
Czasem jestem spokojna i łagodna, czasem jak zwierzę zaznaczam swoje terytorium. Walka myśli, wewnętrzny mętlik, a z wierzchu ostoja i uśmiech. Dokąd zmierzam, gdy codziennie rano przeglądam w lustrze ilość zmarszczek na swojej twarzy?? Po drugiej stronie jestem…
Taniec: Monika Skworc, Magda Pyzik
Muzyka: Für Alina – Arvo Part
- Noc Walpurgi, choreografia i taniec: Maria Pieńkus
Noc Walpurgi to według podań czas magiczny, kiedy budzą się duchy i demony, a czarownice spotykają się pod przewodnictwem bogini śmierci Hel. Noc, która w świetle ognisk wyzwala w ludziach strach i niechęć do obcych – czarownic. A czarownicą może okazać się każda kobieta, niezależnie od tego, jak bardzo będzie starała się to ukryć…
Muzyka: Echoes (Live At Pompeii 2016 Remix) – Pink Floyd
- Transition, struktura i improwizacja: Iwona Olszowska, Paweł Konior, koncepcja: Iwona Olszowska
Inspiracją do improwizacji strukturalnej były ground fluid, membrane, transitional fluid i proces oparty o Body Mind Centering i grę skojarzeń pojęcia i słowa „transition”.
trans
obecność
membrana
jonosfera, fale…
Bycie w przestrzeni fal,
ich różnorodności,
wzajemnego oddziaływania.
Podążanie ciała i umysłu.
Podróż w stan…
przejście… zmiana… reakcja…
Rezonowanie…koherencja…
Muzyka samplowana na żywo: Marcin Janus
**
Sobota, 2 lipca, godz. 19.00
- Samosiejki, choreografia i taniec: Maria Pieńkus, Kinga Kuboszek
Samosiejki. Twardzielki. Pojawiają się nieproszone i konsekwentnie pną się w górę. Wiedzą, gdzie jest ich miejsce na świecie, wybierają je same i czynią swoim. Silne od korzeni, piękne w swej dzikości i waleczności. Wspierają się nawzajem, pozwalają sobie rosnąć. Kobiety.
Muzyka: Volcano – Woodkid, Król dzwonkowy – Baasch
- Variability, choreografia i taniec: Oliwia Ołdziejewska
Choreografia tworzona z myślą o zmianach, które następują w życiu każdego człowieka. Od lat najmłodszych aż po kres jego życia. Nieustannie i niezmiennie.
Muzyka: Bop Brandt Brauer Frick
- Jestem, Młody Teatr Tańca (projekt), choreografia: Aleksandra Salej
Projekt zakłada przygotowanie spektaklu teatru tańca pt. Jestem przez choreografkę i tancerkę Olsztyńskiego Teatru Tańca – Aleksandrę Salej wraz z grupą młodych tancerzy amatorów. Młody Teatr Tańca to działania zakładające fuzję pracy artystycznej: zawodowej tancerki i choregrafki młodego pokolenia z utalentowaną tanecznie młodzieżą. Projekt Młody Teatr Tańca realizowany jest w ramach projektu Olsztyński Teatr Tańca.
Taniec: Jakub Jankowski, Anna Prętka, Kinga Łotysz, Maja Gajzmer, Hanna Żyznowska, Iga Bielak-Andrzejczyk, Lidia Zygadło, Maria Jastrzębska, Katarzyna Strzelec, Aisha Ndiaye. Muzyka skomponowana do spektaklu / kompozytor Marek Salej
- Kobiety i Ryby, choreografia i taniec: Amelia Rozmanowska
Kobiety i Ryby – błyskotliwy debiut na trójmiejskiej scenie tanecznej powstał w ramach projektu Dobre Solo prowadzonego przez Joannę Czajkowską. Spektakl to manifest prowadzący przez rozważania na temat roli kobiety w społeczeństwie. Spektakl, w sposób symboliczny odnosi się do schematów, które nakładane są przez wychowanie, kulturę, religię czy oczekiwania społeczne. Solo ukazuje proces definiowania siebie jako kobiety, ale też wyraźnie stoi w opozycji do postaw umniejszających, infantylizujących czy patriarchalnych. (Maria Miotk, kuratorka Gdańskiego Festiwalu Tańca)
Muzyka: Jan Rozmanowski
- Pestka, projekt Pańfu, choreografia i taniec: Joanna Miś-Fudali, Marta Pańka
Pestka to wewnętrzna część owocu, ukryta pod skórką i miąższem. Bogactwo. Dojrzałość. Pestka jako metafora tego, co kryje w sobie kobieta. Nie dziewczynka, nie nastolatka. Kobieta. Nie będzie się wdzięczyć, wabić i kusić. Będzie piękna, ale nie lepka. Piękna swoim wewnętrznym światłem. Rozkochana w swoim wewnętrznym królestwie. Rozkochana w życiu. Nie bawi jej zabawa w uwodzenie i porzucanie. Wie już, że pożądanie to nie miłość. Jest pełna pasji życia. Esencjonalna jak dobre wino. Głęboka. Twórcza. Głęboko i dojrzale mądra. Piękna wewnętrznie i zewnętrznie. Niebanalna. Przeszła w życiu niejedno. Doświadczyła. Przepłakała swoje. Ale nie utknęła w urazie do świata. Przetransformowała ból w dojrzałość. Wewnętrzną mądrość.
To jej fundament.
Pestka.
Esencja.
Kobieta.
Muzyka: Alaskan Tapes, Jóhann Jóhannsson, Anthony Willis, Françoise Hardy, Gotan Project
- PAST PRESENT FUTURE, Makurat/Jakubowska/Szeląg/Grabarczyk, choreografia: Artur Grabarczyk
They were sisters. Twin sisters. Past, Present and Future. Prezentacja związuje ze sobą trzy etiudy solowe w wykonaniu uczennic Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku. Reminscence zatańczy Marta Makurat, Vertigo zaprezentuje Martyna Jakubowska, a Parallel Dimension pokaże Aleksandra Szeląg. Każda z tych prac osadzona jest w innym kontekście i przedziale czasowym, a jednak jest coś, co je wszystkie łączy…
Taniec: Marta Makurat, Martyna Jakubowska, Aleksandra Szeląg
Muzyka: Jenny of Oldstones, Le Crapaud Doré (Si Begg Remix), Thievery
- Bezkres ludzkiej niewinności… rozdział 1, Teatr Tańca Pendulum, choreografia: Adrian Radwański, Monika Błaszczak, Wojciech Furman.
Cenne, bezcenne, wartościowe, bezwartościowe. Jak nasze decyzje wpływają na cenione przez nas wartości i jak kierują nami w kolejnych działaniach? Dokąd zaprowadzi nas „Bezkres ludzkiej niewinności”? Jak bardzo możemy się w niej zagubić i zatracić? Jak łatwo możemy utracić przez nią siebie i nie tylko…?
Taniec: Julia Bentkowska, Ewelina Moszczuk, Jagna Nawrocka, Katarzyna Sancho, Katarzyna Skowronek, Joanna Szalbierz-Kędzierska, Olga Szuman, Piotr Tokarski.
Muzyka: November – Max Richter, aisatsana [102] – Aphex Twin, Memories of Grass – Perilla, The Burning Bridge – Yawning Portal, Ethnicolor – Jean-Michael Jarre, Aloha Mai E – Raphael, Kutira
**
Niedziela, 3 lipca, godz. 10.00–17.30
Warsztaty taneczne
IV Liceum Ogólnokształcące w Toruniu, ul. Warszawska 1/5; Szkoła Podstawowa nr 1, ul. Wielkie Garbary 9, Toruń
***
Nauczyciele prowadzący warsztaty:
Natalia Iwaniec
Tancerka, choreografka, certyfikowana nauczycielka Gaga od 2012 roku. Natalia pracowała jako nauczycielka i choreografka w wielu szkołach wyższych takich jak Trinity Laban i The Place czy zespołach jak National Dance Company Wales czy Rambert Dance Company. Uczyła na wielu międzynarodowych festiwalach tańca współczesnego m.in. International Dance Week Budapest. Natalia rozwija swój język choreograficzny w pracy z aktorami i tancerzami. Ostatnio współpracowała z Teatrem Migro przy spektaklu Echa.
Marion Sparber
Profesjonalna tancerka i choreografka. Pochodzi z Tyrolu Południowego we Włoszech. Wykształcenie taneczne zdobyła w szkole Varium w Barcelonie oraz Międzynarodowej Szkole Tańca Współczesnego Iwanson w Monachium.
Jako nauczycielka pracowała w wielu szkołach i na festiwalach w Europie, Ameryce Północnej i Południowej oraz Azji, m.in. Deltebre Dansa (Hiszpania), B12 Festival Berlin, Atlas Festival, Camp In, La Cantera, Encuentros Mutantes (Meksyk), Vim Vigor Workshop New York, Diavolo Company LA, Flow Movement Colorado, Athletic Playground San Francisco (USA), Circuit-Est (Kanada), Performact, Lagos Sea Dance (Portugalia) oraz TIP- Bewegungsart (Freiburg).
Choreografie Marion były prezentowane na międzynarodowych scenach w wielu teatrach i na festiwalach.
Alan Fuentes-Guerra
Meksykański tancerz i nauczyciel. Otrzymał wykształcenie taneczne na uniwersytecie SEAD w Salzburgu w Austrii oraz na studiach podyplomowych „Projekt Bodhi” EPDM w Meksyku. Obecnie mieszka w Berlinie, gdzie zajmuje się improwizacją i teatrem, wykazując silny związek z tańcem fizycznym i ruchem.
Po ukończeniu studiów zdobywał doświadczenie współpracując z wieloma choreografami i zespołami takimi jak: Sita Ostheimer, Etienne Gilloteau, Cecilia Lugo, Miguel Mancillas, Francisco Cordova, Marion Sparber, występując m.in. w Meksyku, USA, Anglii, Austrii, Niemczech, Hiszpanii i Izraelu, we Włoszech i na Węgrzech. Alan uczył espaciocontinuo i Shared Levitation z Marion w wielu szkołach i na licznych festiwalach.
***
Wydarzenia towarzyszące: link
Więcej informacji o festiwalu: link