Spektakle

Toruń/Sfera Ruchu_Toruń: Prezentacje – dzień 2

Zdjęcie: Toruń/Sfera Ruchu_Toruń: Prezentacje – dzień 2

Fot. Kasia Bąba

Wersja do druku

Udostępnij

Sfera Ruchu_Toruń jest II edycją festiwalu, który w zeszłym roku odbywał się pod nazwą SPACE Toruń. Joanna Miś-Fudali zaprasza na dwa dni prezentacji spektakli i towarzyszących im pokazów filmów tanecznych i koncertów. Pierwszego dnia zostaną pokazane spektakle: Kilka piosenek o miłości (chor. Iwona Olszowska), Love Song (chor. Liwia Bargieł), Syrenada (Kinestrefa, chor. Krystyna Lama Szydłowska i Zofia Tomczyk), Three days of snow – extended (Les Miserables, chor. Anna Mikuła, Dariusz Nowak, Kamil Pilarski), Wieczna jak trawa (Teatr Tańca AKRO, chor. Agnieszka Doberska). Przed pokazami spektakli, o godzinie 16.30, odbędzie się koncert bębnów afrykańskich grupy CYRANOVY BOTY (dyrektor: Věrka Bělehrádková).

Kilka piosenek o miłości

Iwona Olszowska wystąpi w improwizowanym solo do piosenek o miłości.

muzyka: Flesh Quartet, Franka Potente, Michael Brook, Blimp

pomysł, choreografia i taniec improwizowany: Iwona Olszowska

premiera: 20 sierpnia 2008, Poznań

czas trwania: 30 minut

Iwona Olszowska – tancerka, choreografka, nauczycielka tańca współczesnego, świadomości ciała, improwizacji kontaktowej oraz improwizacji jako performans; Somatic Movement Educator wg metody Body Mind Centering®, kierowniczka artystyczna Eksperymentalnego Studia Tańca EST, działającego w Hurtownii Ruchu w Krakowie, pedagog kursów instruktorskich, studiów zaocznych na Akademii Muzycznej w Łodzi oraz warsztatów tańca i festiwali improwizacji kontaktowej w Polsce i zagranicą (m.in. Ukraina, Anglia, Rosja, Mołdawia, Niemcy, Włochy). Przez 8 lat uczyła studentów Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Doświadczenie taneczne zdobywała w centrach tańca w Nowym Jorku, na Uniwersytetach George Mason w Waszyngtonie w Alabamie i w Calgary oraz podczas warsztatów, organizowanych przez Śląski Teatr Tańca i Centrum Animacji Kultury. Brała udział w projektach polskich, m.in. Pracowni Fizycznej, Renaty Piotrowskiej, Marty Pietruszki i Andrzeja Sadowskiego, Marcina Janusa, Magdy Przybysz, oraz międzynarodowych, m.in Liz Lerman i Michaela Schumachera. Tworzy autorskie spektakle, improwizacje, lecture performances, choreografie solowe oraz dla zespołów tanecznych i teatrów dramatycznych (np. Narodowego Starego Teatru i Teatru im. Słowackiego w Krakowie). Była stypendystką Fundacji Batorego i programu ArtsLink w Nowym Jorku.

Love Song

Performans inspirowany postacią Sylvii Plath, ujawniający spektrum emocjonalnych wahań podmiotu lirycznego, jest intymnym pożegnaniem ze światem doczesnym, epitafium opisującym kolejne stadia rozwoju Plath, a tym samym jej choroby. Nie jest jednak utworem funeralnym. W Love Song przywołany zostaje żywy, wibrujący duch, tragiczna wrażliwość Sylvii Plath. Jest interpretacją niemocy autorki do wyważenia jej wahadła psychicznego, które w finale opada, nie wybijając już rytmów, a ni akcentów. Tak, jak wskazówka zegara, która staje wraz ze śmiercią Plath.

koncept, choreografia, wykonanie: Liwia Bargieł

współpraca artystyczna: Martin Sonderkamp

muzyka: Kamil Gorgoń

kostiumy i scenografia: Martyna Kander

na podstawie: Mad girl’s love song Sylvia Plath

premiera 06. 04. 2014, klub Żak

realizacja w ramach Gdańskiego Festiwalu Tańca 2014

czas trwania: 15 min.

Liwia Bargieł absolwentka Konserwatorium Tańca Współczesnego Laban Centre w Londynie. Po ukończeniu studiów współpracowała z Warszawskim Teatrem Tańca, jak również zajęła się tworzeniem własnych prac. Razem z Magda Grabowską tworzyła Mala duet. Jest autorką choreografii do spektakli Ce formidable bordel i Joanna Szalona, królowa.

Syrenada

Only dead fish go with the flow

(Tylko zdechłe ryby płyną z prądem)

tańczą: Krystyna Lama Szydłowska, Zofia Tomczyk

muzyka: Smoke City – Underwater love

czas trwania: 9 minut

KINESTREFA to fundacja oraz kolektyw artystyczny, inicjujący działania ruchowo-taneczno-performatywno-edukacyjne, zorganizowany wokół improwizacji, improwizacji kontaktowej i szeroko pojmowanego tańca. Członkinie kolektywu mają wielką potrzebę ruszania się działania. Każda z nich wyrosła na innym gruncie. Wspólnie, z potrzeby rozwoju, samorealizacji, zarażania pasją innych założyły kolektyw artystyczny. Rozpoczęłyśmy współpracę w trakcie studiów w Wyższej Szkole Umiejętności Społecznych w Poznaniu (studia licencjackie na kierunku kompozycja i techniki tańca). Po ukończeniu studiów nadal wspólnie realizują pomysły i zamieniają je w działanie, równocześnie kontynuując edukację. Krystyna Lama Szydłowska – jest studentką Akademii Muzycznej w Łodzi (studia magisterskie na kierunku choreografia), Zofia Tomczyk obecnie studiuje filozofię na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jako Fundacja Kinestrefa zrealizowały m.in.: Banalnie Łatwy Trik oraz Syrenadę.

Three days of snow – extended

Utopijna rzeczywistość staje się miejscem skażonym przez formę, w której nic nie jest unikatowe – każdą relację da się powielić. Półsen staje się sposobem na uwolnienie, zerwanie schematu i oddania się pędowi, wolności płynącej z ruchu. Dwie osoby stają się trzema.

Farewell to the mountains, high covered with snow.

Arvo Pärt

tańczą:  Anna Mikuła, Dariusz Nowak, Kamil Pilarski

muzyka: Arvo Pärt, Alva Noto, Kapela ze wsi Warszawa, Zoë Keating

czas trwania: 25 minut

Anna, Dariusz i Kamil są obecnie studentami IV roku Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Anna i Dariusz współpracowali w wielu projektach, a duet Three days of snow, który stworzyli w 2015 roku prezentowali na wielu festiwalach, otrzymali nagrody na konkursie 3…2…1…TANIEC oraz Sense of move w Centrum Sztuki Mościce w Tarnowie. Wraz z Kamilem Pilarskim zostali laureatami konkursu Artists in residence organizowanego przez Stalker Teatro-officine CAOS w Turynie (Włochy). Podczas pobytu na rezydencji rozwinęli duet do 25 minutowego spektaklu w formie trio.

Wieczna jak trawa

choreografia: Agnieszka Doberska

tańczą: Amelia Maćkowiak, Żaklina Maćkowiak, Martyna Fudali, Pola Cołbecka, Agata Otręba, Sophie Krysiak, Marta Koralewska, Julia Nowicka, Julia Małyszczuk, Aleksandra Lichocka, Aleksandra Dziwulska, Kinga Ulatowska, Krzysztof Skibicki

muzyka: David Lang, Florence & The Machine

czas trwania: 20 minut

TEATR TAŃCA AKRO – grupa, laboratorium ruchu działające od 1993 roku w Młodzieżowym Domu Kultury w Toruniu. Założycielką, choreografką i kierowniczką artystyczną jest Joanna Mis-Fudali. AKRO pracuje w oparciu o technikę tańca współczesnego i improwizację. Tworzy spektakle, konsekwentnie opowiada historie, czasami ukryte w tańcu, a czasami przedstawione na jego tle. Własny styl zespołu oraz autorskie spojrzenie Joanny Miś-Fudali  zostały wielokrotnie docenione przez widownie i jurorów kilkunastu festiwali w kraju i zagranicą.

CYRANOVY BOTY

Grają: Věrka Bělehrádková, Jana Rutrlová, Tereza Gregorová, Michala Patakiová, Zuzana Smetanová, Jaroslav Grochal, Matteo Lombardi, Lukáš Srnka, Martin Nešporek, Tomáš Popelk.

W ramach festiwalu odbywają się warsztaty, które prowadzą: Iwona Olszowska (Świadomość ciała i improwizacja kontaktowa), Anna Krysiak (Taniec współczesny) i Maciej Kuźmiński (Floor work).

***

Sfera Ruchu_Toruń to prezentacje spektakli opartych na technice tańca współczesnego z pogranicza teatru oraz performansu, połączonych z warsztatami dla tancerzy. Sfera Ruchu_Toruń to: przestrzeń do prezentacji działających w Polsce i zagranicą twórców zajmujących się tańcem współczesnym; wymiana doświadczeń z zakresu tańca współczesnego, choreografii, kompozycji, improwizacji; integracja środowiska tanecznego.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close