W ramach 5. edycji Międzynarodowego Festiwalu Nowa Europa. Głośniej! w dniach 8 i 9 listopada 2024 roku o godz. 19.00 w Nowym Teatrze w Warszawie odbędzie się spektakl Prorocze (się urodzi.li.ły.śmy) choreografki Nadii Beugré pochodzącej z Wybrzeża Kości Słoniowej.
Nocą divy, za dnia fryzjerki, czasem nielegalne, ale zawsze wspierające się nawzajem. Codzienne życie transpłciowej kobiety w Abidżanie jest jak walka w bokserskim ringu. W Prorocze (się urodzi.li.ły.śmy) Nadia Beugré słucha, co mają do powiedzenia, żyjąc w społeczeństwie, które udaje, że ich nie widzi.
Nadia Beugré interesuje się marginalizowanymi grupami społeczeństwa, „osieroconymi” lub „marzycielami”, jak lubi ich nazywać.
Choreografka wraca do rodzinnego miasta, by nawiązać kontakt z członkiniami transkobiecej wspólnoty Abidżanu. Społeczność nazywa je wariatkami i woli nie zauważać. Jednak na przedmieściach Yopougon wszyscy je znają. Są królowymi nocy Wybrzeża Kości Słoniowej, zaplatają włosy w salonach fryzjerskich. Nie zawsze legalne, ale zawsze wspierają się nawzajem. Są niewidoczne i zajmują przestrzeń, którą można określić jako „szaloną”, o czym przypomina choreografka. Pokazuje obrazy z ich codzienności, przygląda się, jak ich obecność rozpala nocne kluby, jak czerpią energię z voguingu i coupé-décalé.
W nieokreślonej przestrzeni, w trakcie ciągłej zmiany, szóstka profesjonalnych oraz amatorskich osób performujących z Abidżanu i Europy staje się rzecznikami własnej walki i ucieleśnieniem tańca. Opowiadają historię proroczych istnień, które wywodząc się z peryferii, tworzą nowe centra.
Nadia Beugré – choreografka urodzona w Abidżanie na Wybrzeżu Kości Słoniowej. Zaczynała karierę w zespole tańca tradycyjnego. Wspólnie Béatrice Kombé była założycielką kobiecego, wielokrotnie nagradzanego, zespołu tańca Tché Tché. Studiowała choreografię w Germaine Acogny’s Ecole des Sables w Senegalu oraz w National Choreography Centre w Montpellier u Mathilde Monnier. Spektakle, które współtworzyła prezentowane były na prestiżowych scenach m.in. Festiwalu w Awinionie, Festival d’Automne w Paryżu czy Holland Festival w Amsterdamie. Jako performerka pracowała z Seydou Boro, Alainem Buffardem, Dorothée Munyaneza, Borisem Charmatzem, Bernardo Montet’em i Faustinem Linyekulą. Obecnie jest artystką stowarzyszoną Voorouit w Ghent.
Realizatorzy:
Reżyseria i choreografia: Nadia Beugré
Scenografia: Jean-Christophe Lanquetin
Reżyseria światłą: Anthony Merlaud
Asystent reżyserki: Christian Romain Kossa
Występują: Beyoncé, Canel, Jhaya Caupenne, Taylor Dear, Acauã El Bandide Shereya, Kevin Kero
Produkcja: Libr’Arts / Virginie Dupray
Koprodukcja: Kunstenfestivaldesarts (Brussels), Théâtre Le Rideau de Bruxelles; Montpellier Danse; Points communs – Nouvelle scène nationale de Cergy-Pontoise et du Val d’Oise; Holland Festival (Amsterdam); CULTURESCAPES 2023 Sahara; ICI-CCN de Montpellier – Occitanie / Pyrénées Méditerranée – Direction Christian Rizzo; Fonds Transfabrik – Franco-German fund for the performing arts; Tanz im August – Internationales Festival Berlin; HAU Hebbel am Ufer (Berlin); La Place de la danse CDCN Toulouse Occitanie; théâtre Garonne, Scène européenne (Toulouse); Les Spectacles vivants – Centre Pompidou (Paris); Festival d’Automne à Paris; SPIELART Festival (Munich); Théâtre de Freiburg; Montpellier Danse – Agora, cité internationale de la danse – accueil-studio; Africa Moment
Wsparcie: Drac Occitanie / ministère de la Culture as a subsidized company
Podziękowania: Ivoire Marionnettes Abidjan; Institut français de Côte d’Ivoire
Premiera: 11 maja 2023, Kunstenfestivaldesarts, Bruksela
Ostrzeżenia: głośny dźwięk
Krzyczymy, żeby stłumić czyjś głos. Krzyczymy, gdy nie możemy wygrać. Krzyczymy, gdy boli. Krzyczymy, aby udowodnić swoją wyższość, gdy zdajemy sobie sprawę, że jesteśmy postrzegani jako gorsi, ale w ogóle nie mamy odwagi tego zaakceptować. Krzyczymy, bo jesteśmy wolni.
5. Międzynarodowy Festiwal Nowa Europa. GŁOŚNIEJ! jest krzykiem o zmianę, o wolność, o zrozumienie. Krzyk, by być usłyszanym, ostatnia deska ratunku. Krzyk odważny, czasem desperacki, zawsze uczciwy.
Efemeryczności i festiwalizacji życia kulturalnego festiwal przeciwstawia się w formule on going, trwający od września do grudnia. Twórcom zależy, żeby pokazy nie miały charakteru krótkotrwałego wydarzenia, ale stały się regularną praktyką spotkania z ważnymi twórcami teatru europejskiego i światowego.
Zespół kuratorski: Olga Drygas, Piotr Gruszczyński, Karolina Ochab
Program 5. edycji:
20-21 września 2024| Rébecca Chaillon (Francja/Martynika)
Carte noire zwana pożądaniem [Carte noire nommée désir]
18-19 października 2024 | Carolina Bianchi & Cara de Cavalo (Brazylia/Holandia)
Siła Suki – Trylogia. Rozdział 1: Panna młoda i Śpiący Kopciuszek [Cadela Força Trilogy Chapter 1: The Bride & The Goodnight Cinderella]
8-9 listopada 2024 | Nadia Beugré (Wybrzeże Kości Słoniowej/Francja)
Prorocze (się urodzi.li.ły.śmy) [Prophétique (on est déjà né.es)]
6-7 grudnia 2024 | Miet Warlop (Belgia)
Jeden song [One Song]
Bilety: 60/40 PLN
Festiwal sfinansowany z budżetu Miasta St. Warszawy. Dofinansowanie: Institut français
Więcej: https://nowyteatr.org/pl/cykle/5-miedzynarodowy-festiwal-nowa-europa-glosniej