Warsztaty

Warszawa/Aktywizm tańca. Przestrzenie choreografii: Warsztaty z duchowego i fizycznego rozwoju. Prowadzenie: Bonnie Buckner

Zdjęcie: Warszawa/Aktywizm tańca. Przestrzenie choreografii: Warsztaty z duchowego i fizycznego rozwoju. Prowadzenie: Bonnie Buckner

Na zdjęciu: Bonnie Bucker. Fot. materiały organizatorów.

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach cyklu Aktywizm tańca. Przestrzenie choreografii Nowy Teatr i Anna Nowicka zapraszają na warsztaty z Bonnie Buckner. Autorka książki Dream Your Self into Being, prowadzi zajęcia z trzynastowiecznej odmiany kabały, która jest narzędziem osobistego i duchowego rozwoju dla przedstawicieli twórczych zawodów i przedsiębiorców. Współpracuje także z organizacjami społecznymi.

Jej praca akademicka skupia się na poznawczej roli obrazu w stosunku do tożsamości i zmiany społecznej. Wykładała psychologię poznawczą i politologiczną oraz storytelling z zakresu transmediów.

Możliwe jest uczestnictwo w jednym dniu lub obu dniach warsztatów.

15 października godz. 10.00
Relacje, czyli opowieść o ciele i jego perspektywie

Relacje przenikają wszystko – życie rodzinne, kontakty z przyjaciółmi, społecznością i przyrodą. Mogą być pełne harmonii albo napięcia. Na ich kształt wpływa każda sytuacja, zarówno gdy w gniewie odpychamy naszego partnera czy partnerkę, jak również gdy trzymamy jego czy ją za rękę. Budowanie relacji zaczyna się od nas samych, a w szczególności od naszych ciał. Podczas warsztatu bierzecie udział w ćwiczeniach wizualizacyjnych, które pozwolą wejrzeć w siebie i przyjrzeć się temu, jak energia cielesna, a w szczególności perspektywa ciała, determinuje sposób doświadczania relacji w waszym życiu. Ćwiczenia wskazują blokady i pomogą dokonać procesu ich przemiany. Pozwoli to doświadczyć większego zakorzenienia w życiu.

16 października godz. 10.00
Transformacja koszmaru: pierwszy krok do zrozumienia snów i zmiany życia

Wielu z nas doświadcza na co dzień problemów przypominających koszmary. Chociaż postrzegamy je jako coś zewnętrznego, mają one swoje źródło w nas samych. Przemiana koszmarnych snów pozwala zmienić także nasze wewnętrzne wizje i uwolnić zapętloną energię, co następnie promieniuje na każdy obszar życia na jawie i uczy rozwiązywania trudnych życiowych problemów. Praca z koszmarami opiera się na czterech podstawowych zasadach: patrzenie, obrócenie, zadośćuczynienie, pokój. Stosuje się je w podejściu o nazwie „kabalistyczny sen na jawie” – pozwala ono reagować na koszmary i je przekształcać. Uczestnicy uczą się stosować tę metodę razem z podstawowymi zasadami na autentycznych przykładach snów. Ćwiczenia wizualizacyjne pozwolą dokonać transformacji koszmarów. Wszystko po to, by wnieść jasność i spokój w wasze sny.

Opłata za uczestnictwo: 120 /70 zł

Zapisy: bow@nowyteatr.org, tel. 22 379 33 33

Warsztaty w języku angielskim.

W ramach tej odłony Aktywizmu tańca swój spektakl Stany Wyśnione pokaże Anna Nowicka. Ponadto odbędzie się spotkanie towarzyszące spektaklowi (17 października godz. 16.00) oraz bezpłatne warsztaty, które poprowadzi Anna Nowicka (17 października godz. 18.00).

Więcej:

Spektakl

Spotkanie

Warsztat z Anną Nowicką

***

Aktywizm tańca. Przestrzenie choreografii

Kuratorki: Maria Stokłosa/Magdalena Ptasznik/Eleonora Zdebiak.

Cykl sześciu prac polskich choreografów: Alexa Baczyńskiego-Jenkinsa, Oli Maciejewskiej, Anny Nowickiej, Magdaleny Ptasznik, Marii Stokłosy i Marty Ziółek. Prezentacji przedstawień towarzyszyć będą kameralne rozmowy, otwarte autorskie warsztaty z twórcami oraz seria tekstów ukazująca się w „Dwutgodnik.com”.

 

Aktywizm tańca

 

Mówiąc o choreografii, w kontekście zaproszonych spektakli, odnosimy się do pojęcia aktywizmu – stanowiskagłoszącego pierwszeństwo aktywności i zmiany przed trwałością i stałością. Aktywizm nie odnosi się tutaj do społecznego, politycznego zaangażowania poprzez podejmowanie konkretnej tematyki. Mamy na myśli postawę skupioną na prowokowaniu ruchu i wprowadzaniu w ruch. Choreografia, którą chcemy prezentować przyjmuje jako warunek zmienność i niestabilność. Nie poddaje się jednej konwencji teatralnej, lecz poszukuje i proponuje sposoby ucieleśniania, podążające za logiką konsekwentnych dociekań. Dąży do poszerzania granic form tworzących znaczenia. Prowokuje i aktywuje odmienne sposoby postrzegania i doświadczania ruchu, a przez to ciała, przestrzeni, czasu, przedmiotu i ich wzajemnych relacji. Proponujemy przeniesienie uwagi z tego, co ruch w tańcu może reprezentować, oznaczać, na to jak to robi – jak się formuje i manifestuje, jak ulega zmianie i jak zmienia. Zastanawiamy się jakie są obecnie możliwe pola funkcjonowania choreografii.

 

Przestrzenie choreografii

 

Celem prezentowanego cyklu nie jest (prze)formułowanie definicji tańca, lecz zadanie pytania o to, czym taniec może być i co może robić, jaką siłę performatywną manifestuje. Chcemy także bardziej świadomie wprowadzić w obieg i rozwinąć pojęcie choreografii.

Choreografia, dosłownie oznaczająca zapisywanie tańca, jest obecnie zawłaszczana przez różne dziedziny – od nauk społecznych, po nauki ścisłe i przyrodnicze. W naukach biologicznych mówi się np. o choreografii molekularnej i komórkowej, w fizyce o tzw. n-body choreography, programiści rozwinęli Web Service Choreography Interface – specyfikację, pozwalającą na opisywanie dynamiki interakcji pomiędzy usługami internetowymi. Andrew Hewitt, w książce Social Choreography: Ideology as Performance in Dance and Everyday Movement odnosi się do choreografii jako metody praktykowania ideologii, natomiast powstały we Frankfurcie Institute of Social Choreography bada, w jaki sposób choreografia może przyczyniać się do powstawania nieszablonowych praktyk i systemów społecznych.

W relacji z tańcem choreografia często pozostaje w roli drugoplanowej. Przykładem tego mogą być dopiero niedawno powstałe szkoły choreografii, które przyjmują studentów również bez profesjonalnego wykształcenia tanecznego. Dla nas interesujące jest przeniesienie uwagi z tańca na procesy i praktyki choreograficzne. Choreografię postrzegamy jako technologię działań, komponującą kierunki/ przejawy ruchu w określonych warunkach – nawigującą procesy, formującą akcje, ramującą zdarzenia, organizującą ruch elementów, składających się na tworzoną sytuację.

Proponowany przez nas cykl stawia pojęcie choreografii w centrum uwagi. AKTYWIZM TAŃCA to przestrzeń dla choreografii.

Patronat medialny: taniecPOLSKA.pl, Dwutygodnik.com

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close