Spektakle

Warszawa: Atsushi Takenouchi & Hiroko Komiya – improwizacja Jinen butoh „Synchronizacja dźwięku i ruchu”

Zdjęcie: Warszawa: Atsushi Takenouchi & Hiroko Komiya – improwizacja Jinen butoh „Synchronizacja dźwięku i ruchu”

Atsushi Takenouchi. Fot. Waldemar Zdrojewski.

Wersja do druku

Udostępnij

Podczas improwizacji Jinen butoh w Muzeum Azji i Pacyfiku mamy wyjątkową możliwość przeniesienia się w czasie i przestrzeni. Kto nie zamyka czasem oczu próbując uciec od zgiełku i zamieszania? Po powiekami przesuwają się błękit nieba, chmury czasem morze lub kołyszące się od burzowego wiatru drzewa. Współpracujący ze sobą od lat artyści tworzą nie tylko pełnowymiarowe formy spektakli czy koncerty. Inspirowany wszechogarniającą muzyką Hiroko Komiyi, Atsushi Takenouchi  w ciągu kilku minut potrafi stworzyć magiczny nastrój i wciągnąć widza w tajemniczy i poruszający świat butoh.

Wstęp 20 zł.

O artystach:

 

Atsushi Takenouchi dołączył do grupy „Hoppo-Butoh-ha“ na Hokkaido w 1980. Jego ostatnie wspólne przedstawienie z grupą – „Takazashiki”(1984) było opracowane przez twórcę butoh Tatsumi Hijikata. Atsushi rozpoczął swą własną drogę Jinen Butoh w 1986; stworzył m.in. spektakle solo Itteki, Ginkan łączące uniwersalny obraz natury, ziemi, czasów odległych i impresji chwili, spotkania z ludźmi i otoczeniem. Z projektem JINEN odbył w Japonii 3-letnią podróż wykonując w tym czasie 600 improwizacji (1996-1999). Wówczas też uczył się u twórcy butoh Kazuo Ohno i jego syna – Yoshito. Od 2002 przebywał głównie w Europie współpracując z tancerzami i aktorami z Francji, Polski, USA i innych krajów. Występował na festiwalu w Avignon, na Paris Butoh Festival i New York Butoh Festival, na których prezentował swe spektakle solo. W tym samym czasie pracował też w filmie. Ostatnia praca na Alasce i Hawajach Wypełniony naturą – film artystyczny o środowisku naturalnym – wkrótce będzie ukończona. Premiera Ziarna emocji miała miejsce w 2003; spektakl wystawiany był m.in w Espace Culturel Bertin Poiree Butoh Festival (Paryż, 2003), Cave Gallery (Nowy Jork, 2003)

Hiroko Komiya – obrazy pochodzące z powietrza, otaczającej nas przestrzeni czy tworzone przez ciało przekształca w dźwięki – bez stałej linii melodycznej czy rytmu. Są one całkiem proste, pojedyncze, towarzyszą nam podobnie jak pogoda czy najbliższe otoczenie. Używa zarówno wody i materiałów naturalnych takich jak kamień, bambus, piach, liście, muszle jak dzwonki, bębenki czy perkusję. Od 1996, pod okiem grającego na Tabla – Masahiro Besso, uczyła się grania na „instrumentach perkusyjnych” używanych w tradycyjnej muzyce hinduskiej. W 1999 rozpoczęła współpracę z tancerzem butoh Atsushi Takenouchi. W czasie warsztatów JINEN Butoh podejmuje interakcję z oddechem i ruchem uczestników. Komponuje muzykę dla tancerzy, aktorów a także na potrzeby zajęć z dziećmi i dorosłymi osobami upośledzonymi w Japonii, Francji, USA czy Polsce. Używa też głosu w jego podstawowej, naturalnej formie. Od 2002 roku pracowała nad głosem z pieśniarzem plemiennym, poetą i perkusistą Jean C. Dussin (pieśni inuickie, afrykańskie, celtyckie, z kręgu).

Utwory: Stone[1999], Tanagokoro[2000], Itteki [2001], Tenmon[2002], Gekkai[2003], Koe [2003], Fleur de Boue[2003], Emotion Seed [2004], Gen [2004], Ki Za Mu [2005], Injured Bird [2005],
Yin Yang Butoh Procession [2005], Butoh Byo [2006], itd.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close