Spektakle

Warszawa: Atsushi Takenouchi „Objęcie”

Zdjęcie: Warszawa: Atsushi Takenouchi „Objęcie”

Na zdjęciu: Atsushi Takenouchi. Fot. Tomohisa Sait

Wersja do druku

Udostępnij

Fundacja Pompka/Butohsfera i Instytut Teatralny w Warszawie  zapraszają na spektakle butoh w wykonaniu  japońskiego artysty Atsushiego Takenouchiego. Mistrzowskie przedstawienia butoh są doświadczeniem niezwykłym. Jedność ducha, ciała i umysłu tancerza daje widzom możliwość uczestnictwa w bezgranicznej i ponadczasowej podróży do uniwersalnego źródła bytu. W przypadku przedstawień Takenouchiego, jego szczupłe ciało emanuje energią udzielającą się widowni, a światło i niezwykła, przypominająca dźwięki zasłyszane w naturze, muzyka dopełniają wrażenie pełnego uczestnictwa w żywym obrazie. Umiejętność przełożenia pełnego spektrum ludzkich uczuć  na minimalistyczny a jednocześnie niezwykle silny w odbiorze język butoh dana jest tylko mistrzom po latach ich osobistych i głębokich poszukiwań. Atsushi Takenouchi jest jednym z nich.

W Objęciu Takenouchi tańczy nieunikniony cykl życia i śmierci, który jest doświadczeniem wszelkich istnień jednoczących się we wspólnej modlitwie. Obraz kwiatu, który rozkwita z pączka i osiąga pełnię, by wkrótce rozsypać się w proch towarzyszy artyście od pierwszej sceny do końca przedstawienia. Kilka strof przez niego napisanych osadza spektakl w ponadczasowej rzeczywistości.

Obejmuję się mocno
Jak mały embrion
Odrzucam myśli, biorę głęboki oddech
Wtedy, ze śmierci wyłania się nowe życie
Jak otwierający się kwiat
Życie jest jak kwiat otwierający się na Wszechświat
Kwiat obejmuje Wszechświat
Obejmuje wszystko.

butoh, choreografia: Atsushi Takenouchi
muzyka na żywo: Hiroko Komiya (dźwięki naturalne obiektów, perkusja, głos, xafoon, cytra)

Atsushi Takenouchi dołączył do grupy „Hoppo-Butoh-ha”, na Hokkaido w 1980 roku. Jego ostatnie wspólne przedstawienie z grupą – Takazashiki (1984) – było opracowane przez twórcę butoh Tatsumi Hijikata. Atsushi rozpoczął swą własną drogę „Jinen Butoh” w 1986; stworzył m.in. spektakle solo IttekiGinkan łączące uniwersalny obraz natury, ziemi, czasów odległych i impresji chwili, spotkania z ludźmi i otoczeniem. Z projektem JINEN odbył trzyletnią podróż po Japonii, wykonując w tym czasie 600 improwizacji (1996-1999). Wówczas też uczył się u twórcy butoh Kazuo Ohno i jego syna – Yoshito. Od 2002 przebywał głównie w Europie, współpracując z tancerzami i aktorami z Francji, Polski, USA i innych krajów. Występował na festiwalu w Avignon, na Paris Butoh Festival i New York Butoh Festival, na których prezentował swe spektakle solo. W tym samym czasie pracował też w filmie. Ostatnia praca, „Wypełniony naturą” – realizowany na Alasce i Hawajach film artystyczny o środowisku naturalnym, zdobył nagrodę „Best of the Fest” na Martinique International Film Festival i przeszedł oficjalną selekcję Festiwalu w Wenecji.

Hiroko Komiya – obrazy pochodzące z powietrza, otaczającej nas przestrzeni czy tworzone przez ciało przekształca w dźwięki – bez stałej linii melodycznej czy rytmu. Są one całkiem proste, pojedyncze, towarzyszą nam podobnie jak pogoda czy najbliższe otoczenie. Używa zarówno wody i materiałów naturalnych takich jak kamień, bambus, piach, liście, muszle jak dzwonki, bębenki czy perkusję. Od 1996, pod okiem grającego na Tabla – Masahiro Besso, uczyła się gry na „instrumentach perkusyjnych” używanych w tradycyjnej muzyce hinduskiej. W 1999 rozpoczęła współpracę z tancerzem butoh Atsushi Takenouchi. W czasie warsztatów JINEN Butoh podejmuje interakcję z oddechem i ruchem uczestników. Komponuje muzykę dla tancerzy i aktorów, a także na potrzeby zajęć z dziećmi i dorosłymi osobami upośledzonymi w Japonii, Francji, USA czy Polsce. Używa też głosu w jego podstawowej, naturalnej formie. Od 2002 roku pracowała nad głosem z pieśniarzem plemiennym, poetą i perkusistą Jean C. Dussin (pieśni inuickie, afrykańskie, celtyckie, z kręgu).  

BUTOH – kontrkulturowa forma tańca powstała w Japonii w końcu lat 50. Jej twórcami byli Tatsumi Hijikata (1928-1986) i Kazuo Ohno (1906-2010!). Jak pisze prof. Kosiński – wicedyrektor Instytutu Teatralnego, butoh to nie tylko i nie tyle specyficzny styl tańca, współczesny gatunek performatywny czy określony typ treningu, ale całościowa postawa, łącząca specyficzny sposób pracy, estetykę, dramaturgię, filozofię. Powstałe przez połączenie tradycji i inspiracji z Wschodu i Zachodu, zarazem wciąż otwarte na inwencje twórców, stanowi swoiste odbicie złożoności współczesnej kultury globalnej, a jednocześnie pozwala na wyjście poza jej ograniczenia.

Współorganizatorzy: BUTOHSFERA, Fundacja Pompka

BILETY:

60 zł normalny

30 zł ulgowy

http://bit.ly/Objęcie

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close