Mazowiecki Instytut Kultury w Warszawie zaprasza na spektakl Black SQR w choreografii Eweliny Sobieraj i reżyserii Dawida Żakowskiego.
Co połączyło Sztukę Nową i mocno eksperymentalny teatr fizyczny z suprematyzmem Kazimierza Malewicza i jego Czarnym kwadratem? I co z tym wszystkim ma wspólnego Jerzy Grotowski – wizjoner, reżyser i reformator polskiego i światowego teatru, którego obecność wyraźnie zostaje zaznaczona w Black SQR?
Black SQR jest rozmową o rewolucji; nie monologiem, a dialogiem między performerami i widzami, którzy wspólnie pytają i szukają odpowiedzi na temat zasadności rewolucji społecznej w sztukach performatywnych w XXI wieku.
Teatr Grotowskiego jest tu istotnym punktem polemiki – bardzo osobistej polemiki, bazującej na doświadczeniach związanych z rygorystycznymi metodami teatru post-Grotowskiego, czyli dążenia do wykreowania aktu całkowitego, wydobycia nieświadomości w postaci ucieleśnionych symboli, zniszczenia „psychicznego ja” oraz założenie, że performer ma ulegać instynktom i musi wypreparować psychikę. Reforma teatru Grotowskiego była bardzo radykalna, zakłada rezygnację z ornamentu i skoncentrowanie się na performerze i jego ciele.
Podczas spektaklu Black SQR pytania się rodzą, mnożą i osaczają: czy ktokolwiek ma prawo do zabrania psychiki performerowi? Czy ktokolwiek może pozbawiać kogokolwiek człowieczeństwa? Czy metody Grotowskiego były w porządku? Czy można je dziś powielać? Gdzie są granice rewolucji? Czy reżyser ma prawo degradować performera? Czy nie ma innych narzędzi w teatrze? Czy można używać przemocy wobec innej osoby w imię idei? To właśnie w tym miejscu tkwi problem, który wszyscy próbują rozwiązać i Dawid Żakowski też szuka odpowiedzi i przez zaprzeczenie myśli Grotowskiego mówi: zrezygnuj z agresji, odpocznij, zakochaj się.
W Black SQR Sztuka Nowa kwestionuje autorytet reformatora teatru, sprawdza, jak myśl bezprzedmiotowości broni się teraz, w obecnym otoczeniu. Przedstawia problematykę płynności czy też stałości granic, którą można odnieść do każdej dziedziny życia prywatnego i społecznego. Czarny kwadrat jest ideą uniwersalną, ideą przedmiotu i podmiotu, mężczyzny i kobiety, performera, reżysera, widza, człowieka.
Realizatorzy:
Reżyseria i dramaturgia: Dawid Żakowski
Asystent reżysera: Maciej Tomaszewski
Współpraca dramaturgiczna: Piotr Piotrowicz
Choreografia: Ewelina Sobieraj
Muzyka: Gamid Ibadullayev
Reżyseria dźwięku: Adam Jankowski
Reżyseria świateł: Tadeusz Perkowski
Wykonanie: Paweł Mandziewski, Piotr Piotrowicz, Maciej Tomaszewski, Alicja Zalewska, Agata Zataj
Produkcja: Sztuka Nowa
spektakl dla osób w wieku 15 +
Wstęp płatny
Pokazy spektaklu Black SQR są realizowane w ramach projektu Repertuar Sztuki Nowej 2022 i Repertuar Sztuki Nowej 2023 wspieranego przez Miasto Stołeczne Warszawa.