Warszawa: „Butohpolis”. II Międzynarodowy Festiwal Sztuki Butoh – dzień czwarty

Zdjęcie: Warszawa: „Butohpolis”. II Międzynarodowy Festiwal Sztuki Butoh – dzień czwarty

Teatr Limen Butoh „Miejsca niemożliwe”. Fot. Robert Jędrzejewski

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach ostatniego dnia drugiej edycji „Butohpolis. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Butoh” Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych” i Teatr Limen Butoh zapraszają na dwa pokazy spektakli (na żywo i online) oraz wykład online. Tegoroczny program poświęcony jest różnym formom butoh w Europie.

Jak pisze Dyrektorka Artystyczna festiwalu, Sylwia Hanff: „Zaprosiliśmy jedne z najwybitniejszych europejskich tancerek – Yuko Kaseki z Niemiec i SU-EN ze Szwecji. Chcemy prezentować przede wszystkim tzw. nowe butoh – odmienne od klasycznego i poszukujące nowoczesnych środków wyrazu – oraz artystów tworzących na pograniczu butoh i innych sztuk performatywnych, jak Anna Ventura Natsuki – niezwykła artystka pochodząca z Katalonii i mieszkająca we Francji. Prezentujemy także polskich artystów – w tym roku związanych z Teatrem Limen Butoh”.

PROGRAM:

godz. 19.00-20.00, plener

Teatr Limen Butoh i goście: Miejsca niemożliwe

Część 1: Nocny lot, Marek Kowalski & Robert Jędrzejewski (wiolonczela)

Część 2: Miejsca niemożliwe, Sylwia Hanff & Marzena Brzezińska.

Część 3: Noc, która płonie dzień, Grupa Laboratorium Kultury Czynnej. Opieka artystyczna: Sylwia Hanff i Roman Woźniak. Asystentka: Marzena Brzezińska. Muzyka: India Czajkowska. Performerzy: Agata Sokół, Agnieszka Jaglarska, Beata Tyrcha, Łukasz Kamiński, Magdalena Jakubów, Magdalena Krawczyk, Maja Radecka

godz. 20.15-20.55, sala teatralna

Anna Ventura Natsuki: Kesseki [Nieobecność]: projekcja wideo w sali oraz online w ramach programu Butohpolis online.

godz. 21.00-21.50, sala teatralna

Wykład SU-EN Body and the World – wideo w języku angielskim 

Księga Butoh (wydarzenie towarzyszące)

Koncepcja i opracowanie graficzne: Karolina Bieszczad-Stie

Opracowanie graficzne: Anna Róża Gurowska

Rok produkcji: 2019

Zaproszeni artyści / instytucje: Atsushi Takenouchi, Azumaru, Dai Matsuoka (Sankai Juku), Daisuke Yoshimoto, Ima Tenko, Ken Mai, Mushimaru Fujieda, Saga Kobayashi, Tatsumi Hijikata Archives, Yumiko Yoshioka.

Księgę będzie można obejrzeć podczas obu wieczorów butoh w Teatrze Akt 11-12 sierpnia.

WSTĘP WOLNY

UWAGA! Liczba miejsc na sali bardzo ograniczona – organizatorzy dbają o bezpieczeństwo widzów.

Opisy wydarzeń:

Teatr Limen Butoh i goście: Miejsca niemożliwe

 

Część 1: Nocny lot, Marek Kowalski & Robert Jędrzejewski (wiolonczela)

Nocny lot  to działanie zainspirowane opowiadaniem Saint-Exupéry’ego:

Leci się ku gwiazdom, które migną w szczelinie chmur, a potem nie można już się zniżyć i pozostaje na się tam na zawsze.

Wznosić się będzie duet lotniczy w składzie Marek Kowalski i Robert Jędrzejewski.

Marek Kowalski – aktor teatru fizycznego, współtwórca Teatru Akt.  Uczestniczył w wielu treningach różnych technik pracy z ciałem. Przez ponad 20 lat swojej drogi zawodowej wystąpił w kilkudziesięciu spektaklach teatru ruchu. Tańczy butoh i współtworzy Ogrody opuściły swoje drzewa oraz Zmierzch opuszczonych miast Teatru Limen Butoh. Animator wydarzeń artystycznych w Warszawie i na Mazowszu.

Robert Jędrzejewski – artysta intuitywny i multimedialny, wiolonczelista, improwizator. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie, doktorant Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Inicjator konferencji NOWY SENS MUZYKI. Ma na koncie liczne prezentacje i kooperacje artystyczne w kraju, a także w Europie, USA, Kanadzie i Singapurze.

Część 2: Miejsca niemożliwe, Sylwia Hanff & Marzena Brzezińska

Koncepcja, reżyseria i wykonanie: Sylwia Hanff & Marzena Brzezińska, Muzyka: Pierre Boeswillwald. Performans jest ostatnią częścią projektu Beksiński_Butoh inspirowanego malarstwem Zdzisława Beksińskiego.

„Interpretację tego, czym są »miejsca niemożliwe« chcemy pozostawić widzom. Nas interesuje przede wszystkim to, czym jest spotkanie ze sobą i z drugą osobą w miejscu niemożliwym. Poszukujemy Nieba w miejscach niemożliwych. Nawet jeśli są mroczne jak surrealistyczne przestrzenie obrazów Beksińskiego”.

Sylwia Hanff i Marzena Brzezińska

Sylwia Hanff magister filozofii UW,pionierka i jedna z najbardziej rozpoznawalnych tancerek butoh w Polsce, choreografka, reżyserka. Od 2002 roku prowadzi Teatr Limen Butoh, stworzyła ponad 20 autorskich spektakli solowych i zespołowych oraz wiele etiud i improwizacji. Dyrektorka Artystyczna Butohpolis. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Butoh.  Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Marzena Brzezińska – tańczy od 1994 roku. Ukończyła Kurs Choreografii Scenicznej pod kierownictwem Iwony Olszowskiej (Kraków 2015) oraz Kurs Choreografii Eksperymentalnej Choreografia w Centrum, organizowany przez Fundację Burdąg i Centrum w Ruchu. Tańczyła w wielu zespołach oraz współtworzyła „Sztab Twórczy” – projekt, którego byłam pomysłodawczynią. Z Teatrem Limen Butoh współpracuje od 3 lat.

Część 3: Noc, która płonie dzień

Grupa Laboratorium Kultury Czynnej. Opieka artystyczna: Sylwia Hanff i Roman Woźniak. Asystentka: Marzena Brzezińska. Muzyka: India Czajkowska. Performerzy: Agata Sokół, Agnieszka Jaglarska, Beata Tyrcha, Łukasz Kamiński, Magdalena Jakubów, Magdalena Krawczyk, Maja Radecka

Performans powstał w ramach projektu Nie wie,  kim był Grotowski. Laboratorium kultury czynnej.  Istotą projektu był moderowany proces twórczy, podczas którego uczestnicy poszukiwali własnych form w języku współczesnych sztuk performatywnych. Motywem, wokół którego toczyły się artystyczne działania, było ’11. Przykazanie – Nie bądź obojętny_a”…

Warszawski Teatr Limen Butoh prowadzony przez Sylwię Hanff istnieje od 2002 roku. Dotychczas zrealizował ponad 20 spektakli i projektów oraz wiele etiud i improwizacji prezentowanych w Polsce i za granicą. TL pracuje w zmiennym składzie, otwarty na współpracę z artystami różnych dziedzin sztuki.

www.limenbutoh.net

Anna Ventura Natsuki Kesseki [Nieobecność]

Anna Ventura Natsuki – hiszpańska artystka mieszkająca we Francji. Po zdobyciu wykształcenia w dziedzinie tańca i scenografii w Teatro del Teatre w Barcelonie i The Place w Londynie, artystka przeprowadziła się do Francji, gdzie w 1991 roku założyła L’Universelle Ilustracja Danse Compagnie. W swoich spektaklach łączy techniki audiowizualne, filmowe i multimedialne z ruchem na przecięciu tańca współczesnego, flamenco i butoh. Jej dzieła prezentowane są we Francji i na wielu wydarzeniach międzynarodowych.

Współpracowała z Carlottą Ikedą i Ko Murobushim w Ariadone – jednym z najsłynniejszych zespołów butoh, mającym siedzibę we Francji. Od 2016 roku kieruje projektem FPOCI dziedzictwa choreograficznego twórczości Carlotty Ikedy i stworzył LPAM –
Laboratorium Praktyk Artystycznych w Mutacji w La Bisbal d’Ampurda w hiszpańskiej Kataloniiroku.

http://anna.ventura.free.fr

Wykład SU-EN w języku angielskim: Body and the World

W swoim wykładzie/choreografii SU-EN zaprezentuje wizję artystyczną zespołu SU-EN Butoh Company. Artystka przedstawi także swój rodowód artystyczny w kontekście genealogii butoh oraz metody twórczej (SU-EN Butoh Method). Prezentacja zostanie uzupełnina materiałem zdjęciowym i fragmentami rejestracji spektakli, dzięki czemu widzowie będą mogli posmakować tego, czym jest wszechświat SU-EN Butoh Company.

Cały program Festiwalu Butohpolis 5-12 sierpnia:

https://www.facebook.com/events/631684664110072

***

Projekt współfinansowany przez m.st. Warszawa.

Organizatorzy: Stowarzyszenie Akademia Umiejętności Społecznych, Teatr Limen Butoh

Partnerzy: Teatr Akt, Fort Mokotów, Schodki, Pół na Pół

Patroni medialni: Centrum Teatru i Tańca w Warszawie, ButohSfera, Fundacja Performa

Wsparcie medialne: portal taniecPOLSKA.pl

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

Warszawa: Teatr Akt, ul. Łaziebna 9

powiązane

Teksty

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close