Spektakle

Warszawa/Centralna Scena Tańca 2020: Claire Saintard, Thierry Verger „You Will Never Know”, Michał Adam Góral „Hippocampus”, Claire Saintard, Marek Klajda „Impossible”

Zdjęcie: Warszawa/Centralna Scena Tańca 2020: Claire Saintard, Thierry Verger „You Will Never Know”, Michał Adam Góral „Hippocampus”, Claire Saintard, Marek Klajda „Impossible”

Fot. Dancegraphy by Tomasz Ginter

Wersja do druku

Udostępnij

Mazowiecki Instytut Kultury zaprasza na inaugurację projektu Centralna Scena Tańca, której kuratorką jest Paulina Święcańska. W sezonie letnim – od marca do czerwca – w CST będą prezentowane sola i duety. Podczas pierwszego wieczoru zobaczymy spektakle zarówno polskich, jak i francuskich tancerzy i choreografów: Claire Saintard, Thierry’ego Vergera, Michała Adama Górala i Marka Klajdy. Będzie to taniec w czystej postaci, m.in. w technice Modal Undergound.

Po spektaklach, o godzinie 20.00 odbędzie się pierwsza rozmowa z cyklu krytycznego „Rozmowy też o tańcu”, której gośćmi będą Romuald Woźniak oraz Dawid Żakowski. Spotkanie poprowadzi Paulina Święcańska.

YOU WILL NEVER KNOW | PREMIERA POLSKA

czas trwania: 10 min

Spójrz i zaobserwuj ten taniec z uporządkowanymi, urzekającymi liniami. Jak brzytwa, która zostawia bruzdy bez cięcia.
Wewnątrz zmaganie, zbuntowana moc, cicha i podzielona.
Czy widzisz to wewnętrzne szaleństwo zamknięte w zorganizowanej formie?
Zadyszka katharsis, oczyszczenie, instynkt przetrwania.
Przy krawędzi pochyl się do przodu i spróbuj odczytać ślady pozostawione przez ten taniec.

Koncepcja i choreografia: Thierry Verger
Taniec: Claire Saintard

HIPPOCAMPUS

czas trwania: 15 min

Według wierzeń starożytnych Greków i Rzymian mityczne stworzenia Hippokampy żyły w morzu. Wraz z ichtiocentaurami, Trytonem, trytonami, Nereidami tworzyły orszak Posejdona i Amfitryty.
Hipokamp jest także częścią układu limbicznego, który odpowiedzialny jest głównie za pamięć i wiąże się z funkcjami odczuwania i reagowania. Zostało naukowo udowodnione, że zanikanie i pomniejszanie tej struktury wiąże się z popadaniem w schizofrenię przez dorosłych oraz rozwijaniem się choroby Alzheimera.

Rozszczepienie myślenia, sprzeczność w działaniu, sprzeczność w mówieniu, zobojętnienie emocjonalne, problemy ze współodczuwaniem oraz pamięcią, nadmierna aktywność, potrzeba ciągłego poruszania się, narastające pobudzenie.

Solo jest osobistą próbą podjęcia badania nad fizycznością stanów i zwróceniem uwagi na problem często nierozumianej, skrytej i powiększającej się grupy 50 mln ludzi na całym świecie.

Koncepcja, choreografia i taniec: Michał Adam Góral

IMPOSSIBLE | PREMIERA POLSKA

czas trwania: 23 min

Dwa ciała. Dwa byty. Dwie przestrzenie niewypowiedzianego.
Pokonać granice, stać się jednym, wtopić się w siebie i zapomnieć o szaleństwie. Lub wejść w nie?
Jakie są prawdziwe granice, poza fizycznością?
„Nie przepraszaj”. „Wracaj”. „Wyjdź”.
„Zostaw mnie w spokoju”.
„Zasłoń mi oczy”.
Pogoń, przenikanie, separacja… wszystko się miesza.
Cichy krzyk, który brzmi jak piosenka.

Koncepcja i choreografia: Thierry Verger
Taniec: Claire Saintard i Marek Klajda

***

Claire Saintard uczyła się tańca klasycznego m.in. u Jennifer Goubé i Françoise Legrée. Następnie, krok po kroku, odkrywała taniec współczesny, a podstawy pracy scenicznej przekazał jej Michaël Ohanessian. Doświadczenie pracy w grupach tanecznych, zarówno neoklasycznych, jak i współczesnych, pozostawiło ją z pewnym poczuciem niedosytu. Swoje portfolio techniczne i ruchowe Claire uzupełniła dzięki równoległej praktyce jogi oraz pracy z Thierrym Vergerem. Jej spotkanie ze stworzoną przez niego techniką Modal Underground dały pretekst do nowego, artystycznego spotkania ze sobą.

Michał Adam Góral – tancerz, performer, młody choreograf, nauczyciel. Absolwent prestiżowej uczelni Codarts Rotterdam University for the Arts w Holandii. Od 2016 roku tancerz teatru Compagnie Thor w Brukseli w produkcjach Anima Ardens i WaW – We are Woman. Współpracował z Het Internationaal Danstheater w Amsterdamie, Derida Dance Company w Bułgarii oraz Korzo Theater w Hadze. Tańczył w spektaklach takich choreografów jak : Bill T. Jones (USA), Jiří Kylián (Holandia), Martha Graham (USA), Giulia Mureddu (Włochy), Jan Linkens (Holandia), Lucas Jervies (Australia), Ivanhoe Chun-ho Lam (Chiny), Thom Stuart (Holandia), Ederson Rodriguez Xavier (Brazylia), Thierry Smiths ( Belgia). Pracował przy realizacji instalacji Body Building, projektanta mody i architekta Henrika Vibskova z Danii. W Polsce Michał współpracował z Teatrem Tańca Test, Teatrem Tańca Caro, B’cause Dance Company, Warszawską Operą Kameralną, Teatrem Tańca Zawirowania, Teatrem Komedia. Jako choreograf stworzył materiał ruchowy do gry wydanej przez Sony na platformę Playstation4 – „Bound”, nagrodzonej m.in. Paszportem Polityki i kilka choreografii do teledysków. Wyreżyserował nagradzane na konkursach solo N°2, spektakl Waterfallin, Bolero pokazane na warszawskiej Nocy Tańca oraz spektakl Quo Tendis, który miał premierę w teatrze Prochownia.

Marek Klajda jest przedsiębiorcą i dyplomatą, od dawna fascynującym się doświadczaniem ciała i umysłu oraz związkiem między nimi. Jest mistrzem sztuk walki i Qigong z ponad 30-letnią ciągłą praktyką. Taniec stał się naturalnym przedłużeniem tych poszukiwań. Marek uczył się tańca współczesnego u Kamy Giergoń, a obecnie współpracuje na stałe z zespołem Thierry’ego Vergera, francuskiego choreografa i twórcy techniki Modal Underground.

Thierry Verger – francuski tancerz, edukator, choreograf. Twórca stylu tańca współczesnego Modal Underground. W swojej pracy Thierry opiera się na stworzonej przez siebie, oryginalnej i eklektycznej technice tanecznej. Czerpie z doświadczeń mistrzów tańca z przeszłości i teraźniejszości, ze sztuk walki i tańca rytualnego. Modal Underground to pomost pomiędzy średniowieczną fantazją a współczesną rzeczywistością. Ten sposób tworzenia choreografii łączy przeciwieństwa: klasyczne linie i barokowe krzywe, zmysłowość i nieokiełznanie. Thierry współpracuje z wieloma znanymi szkołami i teatrami w Europie. W Polsce współpracował z teatrami tańca w Kielcach, Lublinie, Poznaniu, Krakowie i Szczecinie. Tworzył także choreografie do pierwszych edycji programu „You Can Dance”. Na stałe mieszka, tworzy i uczy w Paryżu.

Romuald Woźniak – uprawia rzeźbę, scenografię, instalacje przestrzenne, reżyserię światła. Od kilkunastu lat jego główne pole aktywności to spektakle teatru narracji wizualnej i działania performatywne. Zrealizował kilkadziesiąt autorskich spektakli będących sumą jego doświadczeń rzeźbiarskich, performerskich i scenograficznych. W spektaklach tych jest twórcą scenariuszy, reżyserem, scenografem, autorem koncepcji światła i ruchu. W 1993 roku wraz z Marcinem Jarnuszkiewiczem założył Teatr Akademia, początkowo działający przy katedrze scenografii ASP, a od 1999 roku na warszawskiej Pradze, który stał się ważnym miejscem kultury alternatywnej w stolicy. Tu artysta realizował swoje autorskie spektakle, a także popularyzował twórców z obszaru teatru tańca i narracji wizualnej. Teatr zakończył działalność w 2018 roku. Romulad Woźniak jest profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Pracował na wydziałach Scenografii i Rzeźby. Prowadzi Pracownię Działań Przestrzennych. Piastował funkcje Prodziekana Wydziału Rzeźby i Kierownika Katedry Działań Przestrzennych.

Dawid Żakowski – reżyser, aktor i pedagog teatralny. Jest współzałożycielem Stowarzyszenia Sztuka Nowa (sztukanowa.pl) i Pracowni Teatru Fizycznego działającej w przestrzeni laboratoryjnej LUB/LAB w Warszawie. W ramach działań Stowarzyszenia i Pracowni TF prowadzi profesjonalne badania technik teatralnych i praktyki w dziedzinie międzynarodowej wymiany teatralnej. W latach 1997-2007 współpracował z Piotrem Borowskim jako aktor i asystent reżysera. Biorąc udział w jego spektaklach (Północ, Człowiek, Henryk. Hamlet. Hospital) występował m. in. w Paryżu, Lille, Berlinie, Düsseldorfie, Moskwie, Montevideo, Caracas, Belo Horizonte, São Paulo, Neapolu, Palermo, Florencji, Zurychu. Jako aktor współpracował również z Teatrem Pieśń Kozła we Wrocławiu, NeTTeatre w Lublinie.

W ostatnich latach pracy twórczej realizuje projekty o charakterze interdyscyplinarnym, w ramach których wyreżyserował m. in. spektakle: Sylwia:Medea, Moja wolność – Moja niepodległość, Warsaw: in Between, Mapy Pamięci, ARTYSTA. Mechanika ucieczki, Badania solarystyczne 2.0.

Jest współautorem dwóch projektów z zakresu edukacji artystycznej i kulturalnej, kierowanych do młodzieży: W poszukiwaniu tożsamości i PODAJ DALEJ – teatralna platforma wymiany technik.
Jako pedagog teatralny prowadzi stałe zajęcia dla studentów aktorStudia Romy Gąsiorowskiej w Warszawie oraz dla młodzieży w Miejskim Ośrodku Kultury w Sochaczewie i CPK w dzielnicy Praga-Południe w Warszawie.

Od 2008 roku współrealizuje również międzynarodowe projekty badawcze: Drought (Limassol – Warszawa), Lift Off (Berlin – Frankfurt – Warszawa), Regula contra Regulam (Mediolan – Wrocław – Warszawa), If it was my street (Gorlitz – Rennes – Warszawa), Taburopa (Lizbona – Kolonia – Bruksela – Warszawa).

Paulina Święcańska – absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia na wydziale rytmiki, Uniwersytetu Zielonogórskiego studiów I stopnia na kierunku Animacja Kultury i Sportu. Pedagog, Instruktor Tańca Współczesnego uznany przez Narodowe Centrum Kultury. Absolwentka Wyższej Szkoły Psychologii Społecznej w Warszawie studia II stopnia na kierunku kulturoznawstwo oraz kinetografii Rudolfa Labana w Instytucie Choreologii w Poznaniu. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku menadżer kultury oraz Uniwersytetu Łódzkiego na kierunku produkcja teatralna. Doświadczenie i praktykę zawodową zdobywała również na międzynarodowych festiwalach i coachingach w całej Europie a także w Izraelu, Brazylii, Indiach, Rosji, Turcji, Australii, Indonezji, USA i Japonii.

Mocno zaangażowana w animację miasta Warszawy – zarówno jego przestrzeni, jak i mieszkańców poprzez m.in. Festiwal Warszawskiej Sztuki niezależnej Re:wizje (2008-2012), gdzie była kuratorką tańca. Współorganizatorka Warszawskiej Platformy Tańca 2014-2016, dyrektor artystyczna Festiwalu Kontakt Improwizacji Warsaw Flow w latach 2010-2019, dyrektorka Centrum Sztuki Tańca w Warszawie w latach 2017-2019.

Od 2011 roku współtworzy Fundację Artstyczną PERFORM, poprzez którą realizuje projekty artystyczne, społeczne i edukacyjne, pracując z artystami różnych kierunków i profesji. W pracy zawodowej wykorzystuje techniki takie jak: contact improvisation, authentic movement, improvisation, bodywork, animal flow, space composition, physical theatre, ecstatic dance.

***

Bilety: https://bilety.mik.waw.pl/artist/view/id/18221

Projekt: Centralna Scena Tańca (CST) w Warszawie

Kurator CST w Warszawie: Paulina Święcańska

Organizator: Fundacja Artystyczna PERFORM i Mazowiecki Instytut Kultury

Centralna Scena Tańca (miniaturka)

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close