Spotkania

Warszawa/Centralna Scena Tańca, edycja III: „Sztuka angażująca społeczeństwo” – panel ekspercki

Zdjęcie: Warszawa/Centralna Scena Tańca, edycja III: „Sztuka angażująca społeczeństwo” – panel ekspercki

Warszawa/Centralna Scena Tańca, edycja III: „Sztuka angażująca społeczeństwo” – panel ekspercki

Program Krytyka i teoria tańca w ramach Centralnej Sceny Tańca związany jest z budowaniem dyskursu na temat sztuki tańca oraz związanych z nią szerokich kontekstów. Jeden z bloków, które składają się na niniejszy dział, skupiony jest na rozmowach z zaproszonymi gośćmi na poszczególne tematy – związane ze sztuką tańca, jednak skupiające się także na kontekstach społecznych, kulturowych, politycznych. W ramach bloku Panele eksperckie odbędzie się na pierwsza rozmowa, zatytułowana Sztuka angażująca społeczeństwo.

Wersja do druku

Udostępnij

Kategoria sztuki społecznej nie jest zupełnie nowa, jednak jej rozwój sprzężony jest z ogólnymi przemianami – w obrębie więzi społecznych, rozwoju współczesnych społeczeństw, modernizacjami instytucji kultury. Działanie artystyczne oparte na dialogu i współpracy ze społecznością przyjmują dziś różnorodne formy i skierowane są do różnych grup, z uwzględnieniem ich specyfiki.

Punktem wyjścia do rozmowy stanie się pytanie, w jakim stopniu działania edukacyjne czy animacyjne, prowadzone z poszczególnymi społecznościami są dziś szansą na budowanie i rozwój publiczności. Na ile angażowanie odbiorców jako współtwórców kultury sprawia, że chętniej uczestniczą oni w poszczególnych wydarzeniach? Porozmawiamy także o rozwoju różnorodnych inicjatyw, zaprogramowanych instytucjonalnie, ale i będących propozycjami działań oddolnych.

Zespół ekspercki: Marta Seredyńska, Justyna Czarnota, Mikołaj Mikołajczyk

Marta Seredyńska – absolwentka wiedzy o teatrze oraz mediów interaktywnych poznańskiego UAM, a także polityki społecznej UW. Doktorantka na Wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych UW. Współpracowała m.in. z Malta Festival Poznań, Teatrem Polskim w Poznaniu, warszawską Fundacją Warsaw Bauhaus, Fundacją Scena Współczesna/Teatrem Tańca Zawirowania, Fundacją Szkoła Liderów. Jako autorka tekstów współpracowała m.in. z „Didaskaliami”, Internetowym Magazynem „Teatralia”, portalami taniecPOLSKA.pl i „Teatralia”, magazynem „Taniec”, kwartalnikiem „NietakT”. Koordynowała różnorodne projekty (m.in. CURIE CITY eksperymentalny inkubator sztuki w Warszawie” Fundacji Warsaw Bauhaus, „Taneczne Konfrontacje Europejskie: Zawirowania” oraz poszczególne edycje Festiwalu Zawirowania). Prezeska Fundacji Rezonanse Kultury, gdzie koordynuje i produkuje większość projektów. Kuratorka konferencji naukowej Taniec w Warszawie. Sztuka tańca i choreografii w XX i XXI wieku organizowanej przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie oraz redaktorka publikacji pokonferencyjnej o tym samym tytule. Od 2021 roku działa w Sekcji Tańca i Baletu ZASP. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2022 roku.


Justyna Czarnota
– pedagożka teatru, trenerka i menadżerka kultury. Od 6 lat kieruje Działem Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, który realizuje m.in. program Lato w teatrze – konkurs grantowy na dwutygodniowe warsztaty artystyczno-społeczne dla dzieci i młodzieży, objazd spektaklu w namiocie cyrkowym po kraju, a w pandemii odpowiadała za koordynację badań socjologicznych polskiego teatru. Znawczyni współczesnego teatru dla dzieci, młodzieży i rodzin, interesują ją szczególnie przedstawienia eksperymentujące z pozycją widza. Jako pedagożka teatru regularnie prowadzi warsztaty i projektuje materiały edukacyjne do spektakli.

Mikołaj Mikołajczyk – tancerz, choreograf. Ukończył Państwową Szkołę Baletową w Poznaniu. Pracował we Wrocławskim Teatrze Pantomimy we Wrocławiu, Polskim Teatrze Tańca w Poznaniu, Teatrze Wielkim w Poznaniu, oraz Badisches Staatstheater w Karlsruhe. Przeszedł wszystkie szczeble artystycznej kariery: od adepta do I solisty baletu. W Operze na Zamku w Szczecinie był kierownikiem baletu, który następnie przekształcił w autorski teatr tańca: Teatr DNA – taniec zakodowany genetycznie. Współpracował z choreografami reprezentującymi różne style taneczne i sposoby myślenia oraz kreowania przestrzeni artystycznej. Współtworzył warsztaty i festiwale tańca: Letnie Spotkania Artystyczne w Kutnie, Lądeckie Lato Baletowe w Lądku Zdroju, warsztaty tańca w Sieradzu i Szczecinie, a w ostatnim czasie także warsztaty w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca Myśl w ruchu (w 2014 roku w Zduńskiej Woli, w 2015 natomiast w Krotoszynie oraz w Zakrzewie, w którym był też koordynatorem artystycznym projektu Dekalog. Warsztaty). Prowadził także warsztaty z osobami niepełnosprawnymi ze Środowiskowego Domu Samopomocy w Serocku (powstał Projekt Alicja w Krainie Czarów, 2014), a także warsztaty z osobami niepełnosprawnymi w ramach Lata teatrze w Pobiedziskach (2015). Prowadził także warsztaty mistrzowskie w Narodowym Teatrze Akademickim im. Janki Kupały w Mińsku (2015), a także warsztaty mistrzowskie w Schliersee (2019).

Jego autorskie spektakle to m.in. autobiograficzny Tryptyk, poLY-RHYtm, Wszystko jutro, czyli lalki wybawione, Faust-zdarzenie, Projekt: Tomaszewski, Diabełek Pawełek, Projekt Mikołaj Kantor Mikołajczyk, Ksenofonia. Symfonia dla Innego, Śmierć w Wenecji, czyli czego najbardziej żałują umierający, Miłość/ ЛЮБОВ. Od 2012 roku współpracuje z Domem Polskim – Zakrzewskim Domem Kultury oraz tamtejszymi seniorami i młodzieżą. Stworzył wraz z nimi już jedenaście spektakli: Teraz jest czas, Projekt. Noce i dnie, Projekt Jezioro łabędzie, Projekt DEKALOG, czyli folwarczne imaginarium, Projekt Ognisty Ptak, Łomatko!, Projekt BOLERO czyli projekt uchodźczy, Projekt Dziadek do orzechów, TURANDOT miłość ci wszystko wybaczy, Zaginiony horyzont, Dobranocka – Mamy czas… no nie wiem. Poszczególne spektakle grane były także poza Zakrzewem, na festiwalach oraz scenach większych miast, gdzie przyjmowane były bardzo entuzjastycznie.

W 2014 roku został uhonorowany odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, przyznawaną przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest także stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2015, 2020).

Więcej na: http://www.mikolaj-mikolajczyk.pl/

***

Projekt: Centralna Scena Tańca w Warszawie edycja III
Organizator: Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Artystyczna PERFORM
Kuratorka: Marta Seredyńska
Współfinansowanie m.st. Warszawa

inne wydarzenia

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close