Taneczny performans LUXA to próba dotknięcia kwestii luksusu przez pryzmat relacji międzyludzkich w świecie popkultury. Co jest luksusem dla dzisiejszej kobiety w Polsce, w Europie? Spektakl jest prezentowany w ramach Centralnej Sceny Tańca współtworzonej przez Mazowiecki Instytut Kultury i Fundację Artystyczną PERFORM.
LUXA to projekt Agaty Życzkowskiej, którego tematem są luksusowe przedmioty dla dziewczyn i kobiet oraz poszukiwania, co może być / stać się luksusem w odpowiednim kontekście społecznym, ruchowym i filozoficznym. Spektakl LUXA to próba dotknięcia kwestii luksusu przez pryzmat relacji międzyludzkich w świecie popkultury. To idea zmierzenia się z naszą tożsamością poprzez masowe pragnienia i dążenia mężczyzn. W takim ujęciu luksusem jest wiele przedmiotów stanowiących kobiece atrybuty ‒ takie jak torebki czy biżuteria z kamieniami szlachetnymi lub drogie ekskluzywne kosmetyki i perfumy. Luksusem może być jadeit o kolorze butelkowej zieleni ‒ kamień, który daje nam przyroda w sposób naturalny. W kontekście klimatycznym i społecznym, szczególnie w przyszłości, luksusem może stać się woda pitna, która w wielu krajach już dziś jest nazywana niebieskim złotem – blue gold, ale także mogą to być ziarna kakao, które kiedyś były cenniejsze niż złoto, a dziś z roku na rok zyskują na wartości. Luksus ma różne oblicza. Luksus to dobra materialne trudno dostępne dla przeciętnego człowieka. Luksus to drogie usługi, o których marzymy. Luksus to przyjemność, której czasem doświadczamy. Co może jeszcze być luksusem dla dzisiejszej kobiety w Polsce, w Europie?
Twórcy:
koncepcja i choreografia – Agata Życzkowska
współpraca choreograficzna – Karina Szutko
teksty i wykonanie – Agata Życzkowska / Karina Szutko
reżyseria, dramaturgia, kostiumy, projekcje wideo, opracowanie muzyczne – Agata Życzkowska
produkcja – Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’
premiera europejska – 24 maja 2023 Düsseldorf
premiera polska – 9 grudnia 2023, Warszawa
Projekt realizowany w ramach stypendium artystycznego m.st. Warszawy 2023. Spektakl wybrany do Polskiej Platformy Tańca 2024.
Partnerzy – Centrum Promocji Kultury Praga-Południe, Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, Ośrodek Kultury Ochoty OKO, U:NEW Dance Wave Festival, Arbeit und Leben DGB/VHS NRW e.V. – Düsseldorf, CODASI: l’espace – centro choreographico – Palermo / Erasmus+
Agata Życzkowska – choreografka, aktorka, menadżerka. Absolwentka Wydziału Aktorskiego PWSFTViT w Łodzi (2001) i podyplomowych studiów Dyplomacja Kulturalna na UJ (2021). Edukację taneczną zdobywała pod okiem takich twórców jak: Nadia Kevan, Ray Chung, Natalia Iwaniec, Michal Sayfan. Zagrała w ponad 40 spektaklach, w tym: The Show Must Go On (chor. Jérôme Bel). Prowadzi kolektyw HOTELOKO movement makers, współpracowała m.in. z Wojciechem Grudzińskim (frau blush), Magdą Przybysz (Moi przyjaciele tańczą) i Mirkiem Woźniakiem (Solarpunk). Otrzymała stypendia w programie Mobilni w Kulturze oraz stypendium artystyczne m.st. Warszawy. Nagrodzona za spektakle Absolutely Fabulous Dancers na Festiwalu Quartiers Danses w Montrealu (2019) oraz Axiom of Choice na Sopockich Konsekwencjach Teatralnych (2020). Jej spektakl LUXA został wybrany do Polskiej Platformy Tańca 2024.
Karina Szutko – tancerka, choreografka. Studentka Wydziału Kulturoznawstwa UW. Uczestniczyła w projektach Erasmus+ Dance Highways, Viral Visions ─ deconstructing art immunity, In.To.Da.Te. oraz CODASI ─ Contemporary Dance for Sustainability and Inclusion. Edukację taneczną zdobywała biorąc udział w warsztatach, które prowadziły Weronika Pelczyńska, Karolina Bartoń, Kamila Kwietniewska, Maria Colusi, Silje Solheim Johansen. Brała udział w projekcie Familly Affair włoskiego kolektywu ZimmerFrei w ramach Warszawskiej Sceny Tańca (2015). W latach 2010-2022 była członkinią formacji tańca towarzyskiego MBB z Warszawy: jest mistrzynią Europy w kategorii Carribean Show (Lyon 2017), mistrzynią świata w kategorii Latin Show (Sarajewo 2019) i mistrzynią Polski w Krajowych Mistrzostwach IDO (Ossa 2020). Współtworzy kolektyw HOTELOKO movement makers. Brała udział w spektaklach Insta Show (2018), Extinction: REplay (2022), Solarpunk (2023) i LUXA (2023).
Blok programowy CST: Taniec, dialog, człowiek, kultura definiuje taniec jako narzędzie komunikacji przekazujące treści i idee docierające do różnych poziomów wrażliwości widza. W ramach tego bloku Centralna Scena Tańća pokazuje spektakle twórców młodego i starszego pokolenia, zespoły oraz duety, przedstawienia wykorzystujące różnorodne techniki ruchu: taniec współczesny, teatr fizyczny oraz sztuki pokrewne. Organizatorzy wychodzą z założenia, że ta różnorodność pozwoli publiczności budować i wzbogacać własny alfabet sztuki tańca.
projekt – Centralna Scena Tańca w Warszawie, edycja V dział: CST – Scena
kuratorka – Katarzyna Stefanowicz
organizatorzy – Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Artystyczna PERFORM
współfinansowanie – miasto st. Warszawa