Pierwsze w nowym roku spotkanie w ramach bloku Panele Eksperckie będzie poświęcone zmianom klimatycznym w kontekście sztuki tańca. Będzie także podsumowaniem minionego sezonu Centralnej Sceny Tańca IV 2023. W zespole eksperckim spotkają się Marta Seredyńska, Agata Życzkowska i Łukasz Wójcicki.
Kwestie związane ze zmianami klimatu, ekologią, praktykami zachęcającymi do refleksji nad codziennymi nawykami są poruszane w przestrzeni publicznej coraz częściej. W XXI wieku wiemy na pewno, że jesteśmy w miejscu nieustannego rozwoju technologicznego, który przyspieszył i zmienił wiele aspektów życia społecznego. Zmienił też samo postrzeganie naszej planety i jej zasobów. A co za tym idzie – coraz częściej uświadamiamy sobie, że pewne praktyki nie są obojętne dla naszego otoczenia, a krajobraz dookoła nas może za kilkanaście lat być już zupełnie inny.
Projektowanie krajobrazów miejskich, regionalnych czy krajowych polityk, nie może dziś pozostać obojętne na zmiany klimatu. Dotyczy to nie tylko decydentów mających wpływ na modernizowanie polityk kulturalnych, ale i nas samych jako wytwórców/wytwórczynie oraz konsumentów/konsumentki kultury. Gdzie dziś jesteśmy, w jaki sposób myślimy o projektowaniu naszych działań? Podczas panelu eksperci porozmawiają o tym, jakie praktyki artystyczne są podejmowane w obliczu zmian klimatycznych, jakie kreatywne i inspirujące podejścia pojawiają się w przestrzeni sztuki – szczególnie tańca i choreografii.
Centralna Scena Tańca – Krytyka i Teoria Tańca jest budowaniem dyskursu na temat sztuki tańca oraz związanych z nią szerokich kontekstów. Jeden z bloków, które składają się na niniejszy dział, skupiony jest na rozmowach z zaproszonymi gośćmi na poszczególne tematy dotyczące sztuki tańca, jednak skupiające się także na kontekstach społecznych, kulturowych, politycznych.
Biografie osób eksperckich:
Marta Seredyńska – absolwentka wiedzy o teatrze oraz mediów interaktywnych poznańskiego UAM, a także polityki społecznej UW. Doktorantka na Wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych UW. Współpracowała m.in. z Malta Festival Poznań, Teatrem Polskim w Poznaniu, warszawską Fundacją Warsaw Bauhaus, Fundacją Scena Współczesna/Teatrem Tańca Zawirowania, Fundacją Szkoła Liderów. Jako autorka tekstów współpracowała m.in. z „Didaskaliami”, Internetowym Magazynem „Teatralia”, portalem TaniecPOLSKA.pl, „Teatralia”, magazynem „Taniec”, kwartalnikiem „Nietakt”. Prezeska Fundacji Rezonanse Kultury, gdzie koordynuje i produkuje większość projektów. Kuratorka konferencji naukowej Taniec w Warszawie. Sztuka tańca i choreografii w XX i XXI wieku organizowanej przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie oraz redaktorka publikacji pokonferencyjnej o tym samym tytule. Członkini Sekcji Tańca i Baletu ZASP. Od 2022 roku kuratorka działu Krytyka i teoria tańca w ramach Centralnej Sceny Tańca.
Agata Życzkowska – choreografka, performerka, aktorka, menadżerka, producentka, kuratorka tańca, edukatorka. Absolwentka Wydziału Aktorskiego PWSFTiT w Łodzi (2001) i podyplomowych studiów Dyplomacja Kulturalna na UJ (2021). Brała udział w projektach Fundacji Ciało/Umysł: była koordynatorką Festiwalu Ciało/Umysł (2012-2013). Obecnie współtworzy kolektyw z Mirkiem Woźniakiem, Kariną Szutko i Maciejem Feligą. Artystka porusza się głównie w obszarze nowej choreografii i eksperymentu tanecznego. Tworzy projekty artystyczne, edukacyjne i społeczne dotykając takich tematów jak wspólnota, wolność, tolerancja, ekologia, prawa kobiet, edukacja, ekofeminizm.
Łukasz Wójcicki – performer, tancerz, choreograf, artywista, badacz. Absolwent III Akademii Praktyk Teatralnych Gardzienice, dwuletniego kursu choreografii eksperymentalnej w Centrum w Ruchu i IC School for New Dance Development Akademii Teatru i Tańca na Amsterdam University of the Arts. W jego polu zainteresowań jest polityczność ciała, choreografia społeczna, dekonstrukcja przywileju, patriarchatu i normatywności. Bada nowe formy obecności w kontekście katastrofy ekologicznej, kryzysu kapitalizmu i dekolonizacji. W latach 2008-18 performer i tancerz w zespole teatru Komuna Warszawa. W latach 2013-16 performer i asystent reżyserki Marty Górnickiej w Chórze Kobiet. Od 2016 związany z działaniami społeczno-artystycznymi fundacji Strefa WolnoSłowa jako performer i choreograf.
Centralna Scena Tańca w Warszawie, edycja V
kuratorka: Marta Seredyńska
organizatorzy: Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Artystyczna PERFORM
współfinansowanie: miasto st. Warszawa
wstęp wolny
Więcej informacji na stronie Mazowieckiego Instytutu Kultury: www.mik.waw.pl