Warszawa/Centrum Sztuki Tańca 2018/„Taniec w bibliotece – la Danza i el Baile”: „Boso czy na puentach?” – spotkanie z Barbarą Sier-Janik i Marią Stokłosą

Zdjęcie: Warszawa/Centrum Sztuki Tańca 2018/„Taniec w bibliotece – la Danza i el Baile”: „Boso czy na puentach?” – spotkanie z Barbarą Sier-Janik i Marią Stokłosą

fot. Pagal Creative

Wersja do druku

Udostępnij

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie oraz Biblioteka Publiczna w Dzielnicy Ochota m.st. Warszawy Przystanek Książka zapraszają na spotkanie z Barbarą Sier-Janik, które poprowadzi choreografka i tancerka Maria Stokłosa. Spotkanie odbędzie się w ramach projektu Taniec w bibliotece – la Danza i el Baile. Jego inicjatorką i autorką jest Małgorzata Matuszewska z Teatru Tańca NTF.

O spotkaniu: Spotkanie dwóch indywidualności, dwóch kobiet, dwóch pokoleń, dwóch różnych światów tańca. Czy naprawdę tak wiele je dzieli? Motyw przewodni spotkania stanowią książki: Post Modern Dance Barbary Sier-Janik, Terpsychora w tenisówkach Sally Banes oraz  Dzieje baletu Tacjanny Wysockiej.

Barbara Sier-Janik  pedagog, tancerka. Przewodnicząca Sekcji Tańca i Baletu ZASP – Stowarzyszena Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji i zastępca przewodniczącej rady programowej ds. tańca Instytutu Muzyki i Tańca. Absolwentka Państwowej Szkoły Baletowej w Warszawie w 1966 roku. W latach 1966-1986 była tancerką i pierwszą solistką Baletu Teatru Wielkiego w Warszawie. W 1983 roku ukończyła studia na Wydziale Pedagogiki Tańca Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2008 roku otrzymała tytuł doktora sztuk teatralnych w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej (PWST) w Krakowie. Od 2007 roku jest wykładowcą tańca klasycznego na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu na Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie, powstałym we współpracy ze Śląskim Teatrem Tańca. W latach 1986-1997 była nauczycielem tańca klasycznego w Państwowej Szkole Baletowej w Warszawie, a w latach 1984-2001 wykładowcą tańca klasycznego i nowoczesnego na Akademii Muzycznej w Warszawie. Jest autorką książki Post modern dance – Zarys problematyki, twórcy i techniki, wydanej w 1995 roku przez Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie, a także raportu o edukacji zawodowej w zakresie tańca, przygotowanego na I kongres Tańca w Warszawie (2011). W 2000 roku została umieszczona na liście Ekspertów Oświaty Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu w dziedzinach tańca klasycznego i współczesnego. W maju 2011 roku z okazji Międzynarodowego Dnia Tańca została wyróżniona specjalną Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Maria Stokłosa choreografka i tancerka. Ukończyła choreografię w School for New Dance Development (SNDO) w Hogeschool voor de Kunsten w Amsterdamie oraz Wydział Tańca Współczesnego w London Contemporary Dance School at The Place. Występowała między innymi w Berlinie, Nowym Jorku, Brukseli, Barcelonie, Buenos Aires i Kopenhadze. Jako choreografka współpracowała m.in. z reżyserem Andrzejem Chyrą przy produkcji opery Czarodziejska Góra Pawła Mykietyna. W 2010 roku podczas Expo w Szanghaju zaprezentowała swój spektakl Zatańczmy Chopina, stworzony wspólnie z Januszem Stokłosą na zamówienie Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. Członkini międzynarodowej sieci choreografów Advancing Peforming Arts Project (APAP). W ostatnich latach w swojej pracy twórczej artystka wykorzystuje różnorodne metody tanecznej improwizacji, przygotowując przedstawienia i biorąc udział w spektaklach całkowicie improwizowanych oraz powstałych w oparciu o improwizację strukturalną. W 2013 roku wraz z grupą kilkunastu choreografów powołała do życia Centrum w Ruchu – kolektyw oraz miejsce dla eksperymentalnej choreografii w Warszawie. Organizuje warsztaty i rezydencje choreograficzne w Domu Pracy Twórczej Burdąg. Jako edukatorka współtworzyła z Iloną Trybułą Laboratorium Improwizacji, prowadziła także autorski program edukacyjny Lab Nowego Tańca oraz była opiekunką artystyczną projektów dla młodych choreografów: Kilka kroków do Lutosławskiego oraz Choreo – Lab- Warsaw-Zurich. Prowadzi zajęcia w Szkole Pedagogów Teatru przy Instytucie Teatralnym oraz w Warsaw Dance Department.

*KLAUZULA zgody na wykorzystanie wizerunku uczestnika  projektu Taniec w bibliotece – la Danza i el Baile.

Każdy uczestnik biorący udział w wydarzeniach projektu wyraża zgodę na rozpowszechnianie przez organizatorów i partnerów projektu Taniec w bibliotece – la Danza i el Baile w celach dokumentacji i promocji, swojego wizerunku na zdjęciach i filmach zrealizowanych podczas wydarzeń w ramach projektu, w których dobrowolnie uczestniczył zgodnie z art.81 ustawy z dnia 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity Dz.U. z 2006r. nr 90, poz.631, z późniejszymi zmianami). W przypadku braku takiej zgody, uczestnik wydarzeń projektu informuje organizatorów przed rozpoczęciem imprezy, w której dobrowolnie uczestniczy.

***

autorka projektu: Małgorzata Matuszewska

realizacja: Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki z Warszawy

główny partner: Instytut Cervantesa w Warszawie

Projekt współfinansuje m.st. Warszawa

partnerzy strategiczni: Instytut Muzyki i Tańca, Biblioteka Publiczna w dzielnicy Białołęka m.st. Warszawy, Biblioteka Publiczna im. Stanisława Staszica w dzielnicy Bielany m.st. Warszawy, Biblioteka Publiczna w dzielnicy Ochota m.st. Warszawy, Biblioteka Publiczna im. Zygmunta Jana Rumla w dzielnicy Praga-Południe m.st. Warszawy, Biblioteka Publiczna w dzielnicy Wawer m.st. Warszawy, Big Book Cafe

czas realizacji: 24 listopada – 15 grudnia  2018

daty: 24, 28, 29 listopada 2018 oraz 1, 5, 6, 8, 12, 13, 15 grudnia 2018

Idea Laboratorium środowiskowego

Laboratorium środowiskowe realizowane w ramach programów społecznych w CST jest skupione m.in. na integracji środowiska warszawskich organizacji pozarządowych oraz indywidualnych osób związanych z tańcem w Warszawie (praktycy/ki, teoretycy/ki, menadżerowie/ki, kuratorzy/ki, animatorzy/ki kultury). Poprzez laboratoria artyści mają szansę m.in. zaprezentować swoje indywidualne pomysły, nawiązać współpracę z innymi warszawskimi twórcami, wypracować modele wspólnego funkcjonowania i rozwoju sztuki tańca w różnych odsłonach w Warszawie. Pierwsze Laboratorium środowiskowe w roku 2018 jest realizowane przez Małgorzatę Matuszewską, reprezentującą Fundację Tradycji i Transformacji Sztuki poprzez autorski projekt Taniec w bibliotece  La Danza i el Baile.

Więcej o projekcie Taniec w bibliotece  la Danza i el Baile

Projekt Taniec w bibliotece  la Danza i el Baile  to spotkania z wyjątkowymi osobowościami warszawskiego świata tańca i wyjątkowymi książkami. Głównym założeniem projektu jest podkreślenie i wzmocnienie obecności tańca w bibliotekach publicznych m.st. Warszawy, a także przybliżenie beneficjentom projektu zjawiska tańca w szerokim jego spektrum ze szczególnym uwzględnieniem świata tańca hiszpańskiego. Projekt stawia silny akcent na zapoznanie czytelników z ofertą wydawniczą z dziedziny tańca, jej najnowszymi i najbardziej wartościowymi pozycjami oraz zasobami zbiorów związanych z tematyką taneczną zgromadzonych w bibliotekach publicznych Warszawy.

„W języku hiszpańskim występują dwa terminy na określenie tańca: la danza i el baile. Wyjaśniając w dużym uproszczeniu różnice pomiędzy wymienionymi terminami, można przyjąć dwie perspektywy. Pierwsza perspektywa to często stosowane rozróżnienie:  la danza w odniesieniu do szerokiego zjawiska tańca, natomiast el baile stosowane w szczególności dla tańca flamenco. W drugiej perspektywie la danza stosuje się w odniesieniu do technik akademickich, a el baile w odniesieniu do technik naturalnych, swobodnych. Wpisując oba terminy w tytuł projektu, pragnę nie tylko podkreślić wyraźny akcent hiszpański, ale również zaznaczyć występującą przez wieki opozycję pomiędzy tym, co wystudiowane, a tym, co swobodne w materii tańca. Opozycję niezwykle twórczą i stanowiącą impuls do rozwoju sztuki tanecznej oraz powstawania nowych technik tego wyjątkowego zjawiska, jakim jest taniec”.

Małgorzata Matuszewska

Małgorzata Matuszewska

Tancerka, choreografka i instruktorka tańca hiszpańskiego, założycielka NTF Teatr Tańca oraz Fundacji Tradycji i Transformacji Sztuki. Autorka wielu spektakli tanecznych m.in. Infantka wedle Kantora – zwycięskiego projektu w kategorii „grupa” na ogólnopolskim konkursie tańca współczesnego Rezydencja/Premiera, projektów artystycznych m.in. Bolero Feel project in progress i edukacyjnych m.in. Hiszpańskie Rytmy  taniec hiszpański dla dzieci. Prekursorka tańca flamenco w Warszawie, którym zajmuje się od 1990 roku. Tańca hiszpańskiego uczyła się u czołowych artystów scen Hiszpanii. Uczestniczyła w szkoleniach z różnorodnych technik tańca i teatru. Brała udział w licznych kursach historii tańca hiszpańskiego, którą zajmuje się intensywnie od 2010 roku. Autorka artykułów i tekstów poświęconych tematyce tanecznej m.in. Taniec w warszawskich bibliotekach (2018), Tropem Carmen, tytułowej bohaterki opery Bizeta (2013). W latach 2004-2013 prowadziła własną szkołę tańca Studio Tańca NTF, aktualnie uczy tańca hiszpańskiego w Instytucie Cervantesa w Warszawie. Występuje z artystami flamenco, muzyki klasycznej, tancerzami i zespołami różnych technik tańca. Prezentowała autorskie choreografie na festiwalach tańca i konferencjach muzycznych. Współpracowała jako tancerka i choreografka z teatrem, operą i telewizją. Związana z Centrum Sztuki Tańca w Warszawie i ZASP – Stowarzyszenie Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radio i Telewizji (aktualnie pełni funkcję wiceprzewodniczącej Sekcji Tańca i Baletu ZASP).

Teatr Tańca NTF (TT NTF)  autorski teatr tańca Małgorzaty Matuszewskiej, założony w 2000 roku. Teatr nie posiada stałego zespołu, artyści zapraszani są do udziału w poszczególnych spektaklach. Projekty TT NTF prezentowane były na licznych festiwalach sztuki: Tanecznych Konfrontacjach Europejskie Zawirowania, Festiwalu Sztuki Współczesnej Rozdroże w Warszawie, Międzynarodowym Festiwalu Flamenco „Duende” w Poznaniu, Festiwalu Sztuki Niezależnej Re:wizje w Warszawie, Warszawskiej Scenie Tańca, Gdańskim Festiwalu Tańca, Warszawskich Dniach F.G. Lorki. i wielu innych. Spektakle TT NTF łączą elementy różnych kultur w jeden, spójny środek wyrazu w sferze tańca, teatru i muzyki. TT NTF korzysta z tańca flamenco jako jednego z wielu środków wyrazu, z połączenia których buduje charakterystyczny dla siebie, wyjątkowy język wypowiedzi artystycznej. Teatr Tańca NTF Małgorzaty Matuszewskiej nie ma swojego odpowiednika na polskiej scenie. Spektakle TT NTF często inspirowane są dziełami plastycznymi i stanowią rodzaj dialogu z interpretowanym dziełem i jego twórcą, jak np. spektakl Camille Claudel  – Kyojo (zrealizowany dla Festiwalu Rozdroże 2002) wprowadzał dialog pomiędzy współczesnym tańcem japońskim butoh a tańcem hiszpańskim, spektakl Infantka wedle Kantora (zrealizowany dzięki wygranej w kategorii „grupa” na ogólnopolskim konkursie tańca współczesnego Rezydencja/Premiera 2009, organizowanym przez gdański Klub Żak) odnosił się do tematu Infantki w twórczości wybitnego twórcy teatru i plastyki, Tadeusza Kantora. Najnowszą choreografią TT NTF jest Bolero de Ravel.

Organizatorzy projektu CST: Fundacja Artystyczna PERFORM oraz Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers

 

Projekt CST współfinansuje m.st. Warszawa

Partner projektu  CST: Dom Kultury Kadr
Współpraca: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Fundacja B’cause, Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Ciało się, Fundacja Movementum/Warsaw Dance Department, Fundacja „Myśl w Ciele” / Warszawska Pracownia Kinetograficzna, Fundacja Rozwoju Tańca „Eferte” / Mufmi Teatr Tańca, Fundacja Scena Współczesna / Teatr Tańca Zawirowania, Fundacja Sztuka i Współczesność, Fundacja Sztuki Tańca, Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki / Teatr Tańca NTF, Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych”/ Teatr Limen Butoh, Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format ZERO, Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne / TukaWach, Stowarzyszenie Strefa Otwarta / Warszawski Teatr Tańca, Stowarzyszenie Sztuka Nowa / ZASP – Stowarzyszenie Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji

Patronat medialny: portal taniecPOLSKA.pl, TVP Kultura, RDC, portal e-teatr, teatr dla was, portal teatralia.com.pl, miesięcznik TEATR, kwartalnik TANIEC,  Warsawholic, Notes na 6 tygodni, Going.

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie
Siedziba 2017-2019: Dom Kultury Kadr
ul. Przemysława Gintrowskiego 32
02-697 Warszawa

Dokładny program i szczegółowe informacje na stronach:
www.centrumsztukitanca.eu
http://www.dkkadr.waw.pl/k/repertuar/
Facebook: www.facebook.com/cstwarszawa
Instagram: https://www.instagram.com/centrumsztukitancacst/
Twitter: https://twitter.com/CSTwWarszawie

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 17:30

Warszawa: Biblioteka Publiczna w Dzielnicy Ochota m. st. Warszawy Przystanek Książka ul. Grójecka 42

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close