Warszawa/Centrum Sztuki Tańca w Warszawie 2019: Agnieszka Borkowska „Absolwenci”

Zdjęcie: Warszawa/Centrum Sztuki Tańca w Warszawie 2019: Agnieszka Borkowska „Absolwenci”

Agnieszka Borkowska "Absolwenci", fot. materiały organizatora

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach obchodów trzecich urodzin Centrum Sztuki Tańca w Warszawie oraz konferencji Taniec w Warszawie. Sztuka tańca i choreografii w XX i XXI wieku CST zaprasza na spektakl Absolwenci Agnieszki Borkowskiej.

Pomysł na spektakl Absolwenci zrodził się pod wpływem zderzenia z warszawską rzeczywistością, w jaką wpadają młodzi twórcy, ciągnący do stolicy z ciepłym jeszcze, dopiero co odebranym dyplomem magistra sztuki. Jest to próba zaśmiania się nie tylko przez łzy, ale również metaforycznie. Zaśmiania się z magistrów sztuki, uczących dzieci, która ręka jest prawa, a która lewa. Z tych, co w kostiumie Kubusia Puchatka czy innej Myszki Miki po kryjomu palą fajki w obskurnych garderobach. Z tych, co pełni wiary i nadziei, że będą tworzyć sztukę, grzęzną w regulaminach, prawach i licencjach.

Niezależnie od obranej ścieżki, każdy Absolwent dąży do podjęcia pracy zarobkowej, przez co prędzej czy później wpada w relację Pracownik-Pracodawca. Ten właśnie związek, rządzący się uniwersalnymi dla każdego zawodu prawami, stał się tematem prezentowanego duetu. Postaci go tworzące to Pracownica i Pracodawca. Ona, jak to dziwnie i niepisanie, ale zawsze i wszędzie, stawia się w pozycji Zdominowanej, Uległej, Posłusznej i Wdzięcznej za możliwość parzenia kawy, odbierania telefonów, ubezpieczenie i Multisporta. On zaś wobec niej może wszystko przez sam fakt bycia pracodawcą. Rządzące tym związkiem reguły oraz zależności między stronami rodzą napięcia, które stanowią samonapędzającą się machinę konfliktu. Staje się on pretekstem do stworzenia choreografii, która poprzez ruch obrazuje dynamikę zachodzących w opisanej relacji zdarzeń.

No tak Agnisiu, teraz się zaczyna dorosłość. Teraz się musisz nauczyć przytakiwać – to cytat z rozmowy rodzinnej, który dał początek refleksji. Bo choć w pierwszym odruchu młodzieńczej bezczelności chciałoby się odpowiedzieć: Nie, nie będę przytakiwać, to jednak pod spodem kiełkuje myśl, że może jednak. Siebie i widza stawiamy przed pytaniami. Czy tkwimy w takiej właśnie relacji? Jeśli tak, to jak się w niej zachowujemy? W jaki sposób nas zmienia? Czy zawsze konieczne jest zginanie karku?

Duet ten jest pierwszym krokiem do stworzenia pełnowymiarowego spektaklu, w którym zawierają się myśl, ruch, słowo, jakość. Spektaklu, który się śmieje, ale też daje nadzieję ludziom na podobnym etapie życiowym, nawet tym obracającym się w innych niż artystyczne środowiskach.

Koncepcja: Agnieszka Borkowska

Choreografia: Agnieszka Borkowska we współpracy z Marią Bijak i Markiem Bulą

Występują: Maria Bijak, Marek Bula

Muzyka: Piotr Adamiak

Czas trwania: 15 min

Bilety: 20 zł (dla uczestników konferencji CST wstęp wolny)

Spektakl prezentowany w jednym wieczorze ze spektaklem ciało, na głos Alicji Czyczel. Po spektaklach odbędzie się panel dyskusyjny Choreografia jest kobietą. Przyszłość warszawskiego środowiska tanecznego w kontekście istnienia Centrum Sztuki Tańca w Warszawie.

Prowadzenie: Hanna Raszewska-Kursa.

Udział biorą: Agnieszka Borkowska, Izabela Chlewińska, Alicja Czyczel, Natalia Oniśk, Anna Piotrowska

Agnieszka Borkowska – urodzona 22 września 1994 roku w Szczecinie. Absolwentka AST im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Od kilkunastu lat związana ze szczecińskim Teatrem „nie ma”. Stypendystka Kibbutzim College of Education Technology and Arts w Tel Awiwie, gdzie współtworzyła spektakl No borders. Autorka choreografii On ice this thin, która zakwalifikowała się do finału Międzynarodowego Konkursu 3,2,1…Taniec w Krakowie oraz wygrała polskie eliminacje do konkursu SoloDuo w Budapeszcie. Wiedzę i doświadczenie zdobywała u takich pedagogów jak Sylwia Hefczyńska-Lewandowska, Jacek Łumiński, Janusz Skubaczkowski, Eryk Makohon, Natalia Iwaniec, Igor Podsiadły, Patricia van Deutekom, Thierry Verger. Aktualnie związana z OCH-TEATREM, gdzie występuje w Balu manekinów w reżyserii Jerzego Stuhra oraz z Warszawską Operą Kameralną, gdzie występuje w spektaklu Czarodziejski flet, którego reżyserem jest Giovanni Castellanos. Od 8 lat prowadzi warsztaty taneczne, teatralne i ruchowe, współpracując z Festiwalem Teatr w Stodole, Międzynarodowym Festiwalem Teatrów Niezależnych PRO CONTRA, teatrami „nie ma” oraz „Krzywa Scena”, a także z wieloma zespołami tanecznymi. Zafascynowana potencjałem przekazu cielesnego, w swojej twórczości poszukuje emocji wynikających z zaangażowania ruchowego. Wierzy, że letnią wodą herbaty nie zrobisz i wedle tej zasady pracuje, tworzy, żyje.

Maria Bijak – urodzona w Warszawie, od 13. roku życia zakochana w musicalu. Uczęszczała do Warsztatowej Akademii Musicalowej, następnie brała udział w 2-letnim programie dla tancerzy Horn Dance Project, gdzie zainteresowała się tańcem współczesnym. Uczestniczka wielu warsztatów tańca współczesnego m.in. (Ogólnopolskie Warsztaty Tańca Współczesnego Na bosaka), a także kontakt improwizacji (F.R.U. w Łodzi) Absolwentka AST im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Współpracuje z teatrami muzycznymi w Gdyni, Wrocławiu, a także z Och-Teatrem w Warszawie oraz Warszawską Operą Kameralną.

Marek Bula – urodzony w Tarnowskich Górach, aktor, tancerz, wokalista. Absolwent AST w Krakowie im. Stanisława Wyspiańskiego na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu oraz Państwowego Policealnego Studium Zawodowego Wokalno-Baletowego w Gliwicach. Śpiewa, odkąd pamięta. Głos i świadomość wokalną kształcił pod okiem Małgorzaty Zachnik. Swoją drogę teatralną rozpoczął w Tarnogórskim Teatrze ZL, występował w licznych spektaklach Ewy Wyskoczyl. W czasie procesu kształcenia brał udział w projektach teatralnych, tanecznych i muzycznych w Polsce i za granicą m.in. w spektaklu dyplomowym Kibbuzim Collage of Education w Tel-Awiwie; spektaklu dyplomowym Bezdech w chor. i reż. Sylwii Hefczyńskiej–Lewandowskiej, Horizonte neanderland BIENNALE. Obecnie aktor Warszawskiego OCH–TEATRU w spektaklu Bal Manekinów w reż. Jerzego Stuhra. Interesuje się projektami interdyscyplinarnymi, w których może łączyć swoje pasje. Mini-multiinstrumentalista, tworzy muzykę, piosenki, projekcje wideo, grafikę, aranżuje, żongluje, chodzi na szczudłach, szyje, myśli, majsterkuje.

***

Spektakl prezentowany w ramach konferencji CST 2019 Taniec w Warszawie. Sztuka tańca i choreografii w XX i XXI wieku.

 

Trzydniowa ogólnopolska konferencja naukowa Taniec w Warszawie. Sztuka tańca i choreografii w XX i XXI wieku to okazja do spotkania się w jednym miejscu badaczy tańca, krytyków, producentów czy artystów, którzy wspólnie dokonają podsumowania, dotyczącego rozwoju tańca i choreografii w Warszawie od początku XX wieku aż do czasów współczesnych. Na konferencję składają się trzy części: naukowa, praktyczna i artystyczna.

Kuratorki:

 

mgr Marta Seredyńska

Kuratorka Konferencji CST 2019: część naukowa

mgr Paulina Święcańska

Kuratorka Konferencji CST 2019: część praktyczna

mgr Agata Życzkowska

Kuratorka Konferencji CST 2019: część artystyczna

***

Współpraca w ramach projektu CST: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Fundacja B’cause, Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Grab Art Foundation / h.art company, Fundacja Movementum/Warsaw Dance Department, Fundacja „Myśl w Ciele” / Warszawska Pracownia Kinetograficzna, Fundacja Rezonanse Kultury, Fundacja Rozwoju Tańca „Eferte” / Mufmi Teatr Tańca, Fundacja Scena Współczesna / Teatr Tańca Zawirowania, Fundacja Sztuka i Współczesność, Fundacja Sztuki Tańca, Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki / Teatr Tańca NTF, Fundacja Wspierania Kultury Strefa ArtsInn, Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych”/ Teatr Limen Butoh, Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format ZERO, Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne / TukaWach, Stowarzyszenie Strefa Otwarta / Warszawski Teatr Tańca, Stowarzyszenie Sztuka Nowa, ZASP-Stowarzyszenie Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji, Sekcja Tańca i Baletu, oraz niezależni artyści: Liwia Bargieł, Tomasz Bazan, Anna Godowska i Sławek Krawczyński, Wojciech Grudziński, Mikołaj Mikołajczyk, Ilona Trybuła.

Patronat medialny: portal taniecPOLSKA.pl, TVP Kultura, RDC, e-teatr, miesięcznik TEATR, Teatr dla Wszystkich, TANIEC, Warsawholic, Notes na 6 tygodni, Going.

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Siedziba: Mazowiecki Instytut Kultury

ul. Elektoralna 12

00-139 Warszawa

Dokładny program i szczegółowe informacje na stronach:

www.centrumsztukitanca.eu

https://www.mik.waw.pl/

Facebook: www.facebook.com/cstwarszawa

Instagram: https://www.instagram.com/centrumsztukitancacst/

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

Warszawa: Mazowiecki Instytut Kultury, ul. Elektoralna 12

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close