W 1989 roku w Polsce odbywają̨ się pierwsze demokratyczne wybory. 20 lat później Jerzy Buzek zostaje wybrany na przewodniczącego Parlamentu Europejskiego, będąc tym samym pierwszą osobą z Europy Wschodniej na tak wysokim stanowisku w Unii Europejskiej. W tym czasie gust muzyczny kolejnego pokolenia Polaków kształtują między innymi składanki takie jak BRAVO HITS i POPCORN sygnowane przez zachodnie koncerny. Bez względu na szerokość geograficzną, ludzie uwielbiają plebiscyty, które mogą być odzwierciedleniem ich poglądów, gustów lub wizytówką w świecie, do którego na co dzień nie mają bezpośredniego dostępu. W projekcie PRYWATKA Eastern Europeans Take On Movement zachodnia cywilizacja zderza się z rzeczywistością Europy Wschodniej, która dość bezkrytycznie, aczkolwiek na swój sposób łaskawie, ją przyjmuje i z niej korzysta.
PRYWATKA to lista przebojów złożona z ulubionych utworów, zapamiętanych gestów i obrazów, to choreografia wspomnień, forma estradowego raportu i retrospekcja tożsamości.
Koncepcja i wykonanie: Aleksandra Borys, Wojciech Grudziński
Koprodukcja: Centrum Sztuki Tańca w Warszawie
Organizatorzy projektu CST: Fundacja Artystyczna PERFORM, Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers
Projekt współfinansuje m.st. Warszawa.
Partner projektu CST: Mazowiecki Instytut Kultury
Po spektaklu odbędzie się spotkanie artystów z widzami. Prowadzenie: Julia Hoczyk
Aleksandra Borys pracuje na polu choreografii, video, instalacji, ekologii, astronomii, astrologii i kosmologii. Ukończyła kierunek MA Art and Science w Central Saint Martins/ University of the Arts w Londynie, BA performer w CODARTS University of Arts Rotterdam w Holandii. Jest także absolwentką Państwowej Szkoły Baletowej w Łodzi. W swojej praktyce artystycznej prowadzi badania nad relacją Ziemia-Człowiek-Wszechświat zarówno na poziomie naukowym, jak i kulturowym. Łącząc choreograficzne myślenie ze sztuką wizualną, tworzy instalacje, które oferują widzowi fizyczne doświadczenie łączności i konsekwentność wydarzeń. Prace choreograficzne Aleksandry krążą wokół poszukiwań ruchowych, możliwości fizycznych oraz funkcjonalności ciała ludzkiego w różnych środowiskach. W 2015 roku otrzymała Stypendium Badawcze Grażyny Kulczyk na badania z zakresu art and science, a w 2019 roku otrzymała stypendium twórcze Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na kontynuacje poszukiwań tym razem w odniesieniu do polskich Kręgów Kamiennych i kosmologii z nimi związanej.
Wojciech Grudzinski – absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Warszawie oraz wydziału tańca współczesnego CODARTS – Rotterdam Dance Academy w Holandii. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz holenderskich programów: Schuurman Schimmel – van Outeren Stichting i Stichting Bekker – La Bastide – Fonds. Laureat konkursu na wizytę studyjną w Movement Research at Judson Church w Nowym Jorku. Podczas edukacji tanecznej grał w przedstawianiach takich choreografów jak: Itamar Serussi, Hans van Manen, Ed Wubbe oraz Jiří Kylián. W 2013 roku odbył staż z zespołem St. Jens Van Daele Dance Company. W 2015 roku grał w spektaklu THE WOLF AND PETER w CoisCeim Dance Theatre w Dublinie. Dla akademii La Cambre/ Ecole nationale superieure des arts visuels w Brukseli przygotował choreografię do pokazu dyplomowego wydziału projektowania mody. W 2016 i 2017 roku brał udział w projektach #moiprzyjacieletancza i Absolutely Fabulous Dancers zrealizowanych z HOTELOKO movement makers. Uczestniczył w warszawskiej wersji spektaklu GALA Jerome’a Bela, którego premiera odbyła się w lipcu 2017 w Nowym Teatrze w ramach Festiwalu Ciało/Umysł. Artysta realizuje własne projekty choreograficzne. W 2013 roku na festiwalu Verborgen Stegen Schiedam zaprezentował autorską choreografię Fresh Flesh, pokazaną również w Hadze (Korzo Theater) i Rotterdamie (De Gouvernestraat). Wiosną 2016 roku wziął udział w warsztatach z Ivo Dimchevem w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, podczas których rozpoczął pracę nad projektem SLAVE4YOU dlaciebiedlarodziny (premiera wrzesień 2016, Teatr Studio w Warszawie). W 2017 roku artysta zrealizował przedstawienie PAX (stypendium MKiDN), którego praktyka choreograficzna oparta jest na multiplikowaniu ruchu i nawiązuje do marketingowych mechanizmów i seryjnej produkcji artykułów IKEA. W 2018 roku był rezydentem w Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk (Stary Browar Nowy Taniec w ramach Solo Projektu Plus 2018), gdzie zrealizował spektakl POPULUXE, podnosząc kwestię luksusu i badając architektoniczny styl googie jako potencjalne narzędzie choreograficzne. Latem 2018 roku wraz z Aleksandrą Osowicz i Joanną Ostrowską stworzył Performance Międzygatunkowy w ramach rezydencji w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie.
Bilety: 20 zł https://bilety.mik.waw.pl/artist/view/id/16089
***
Organizatorzy projektu CST: Fundacja Artystyczna PERFORM, Fundacja Rozwoju Teatru ‘NOWA FALA’ / HOTELOKO movement makers
Projekt współfinansuje m.st. Warszawa
Partner projektu CST: Mazowiecki Instytut Kultury
Patronat medialny: portal taniecPOLSKA.pl, TVP Kultura, RDC, e-teatr, miesięcznik TEATR, Teatr dla Wszystkich, TANIEC, Warsawholic, Notes na 6 tygodni, Going
Dokładny program i szczegółowe informacje na stronie: www.centrumsztukitanca.eu