Warszawa/Centrum Sztuki Tańca w Warszawie 2019: „Spotkania kinetograficzne” – cykl warsztatów; prelekcja: „Po co nam kinetografia, czyli o uniwersalności systemu zapisu ruchu” – Aleksandra Kleinrok

Zdjęcie: Warszawa/Centrum Sztuki Tańca w Warszawie 2019: „Spotkania kinetograficzne” – cykl warsztatów; prelekcja: „Po co nam kinetografia, czyli o uniwersalności systemu zapisu ruchu” – Aleksandra Kleinrok

fot. materiały organizatora

Wersja do druku

Udostępnij

Centrum Sztuki Tańca w Warszawie zaprasza do udziału w cyklicznych, piątkowych Spotkaniach kinetograficznych. To otwarte, bezpłatne warsztaty, których celem jest przedstawienie przydatnego, uniwersalnego sposobu notacji tańca i ruchu. Każdy warsztat składa się z trzech części: teoretycznej, praktycznej oraz części zasadniczej.

Podczas części teoretycznej uczestnicy zapoznają się z takimi zagadnieniami, jak: sylwetki twórców kinetografii, historia kinetografii, kinetografia w Polsce, sylwetka prof. Roderyka Langego oraz ważnych polskich notatorów i notatorek, zapisy tańców historycznych i współczesnych, kinetograficzna analiza ruchu w odbiorze spektaklu tanecznego, kinetografia jako narzędzie twórcze, zastosowanie kinetografii w pracach badawczych nad tańcem i w praktyce tanecznej.

Po części teoretycznej planowany jest wstęp do części praktycznej, czyli eksploracja ruchowa. Będzie to przygotowanie i wprowadzenie uczestników do analizy przestrzennej wg Rudolfa Labana, polegającej na analizie kierunków, poziomów i płaszczyzn ciała poruszającego się w przestrzeni. Podczas części zasadniczej wyjaśnione zostaną podstawowe reguły kinetografii; uczestnicy poznają znaki, metody zapisu, odczytu oraz analizowania.

Do warsztatów można dołączyć w każdym momencie, jednak cykliczna organizacja Spotkań ma na celu wprowadzenie słuchaczy w procesy badawczo-rozwojowe w dziedzinie kinetografii.

Spotkania są skierowane do osób związanych z tańcem, tancerzy, choreografów, pedagogów, choreologów, adeptów sztuki tańca oraz wszystkich zainteresowanych tematem notacji tańca. Odbywają się dwa razy w miesiącu, od września do grudnia, w piątki w godz. 17.00-20.00.

Zgłoszenia na warsztaty poprzez formularz: tutaj

Spotkanie kinetograficzne 27 września:

Prelekcja: Po co nam kinetografia, czyli o uniwersalności systemu zapisu ruchu  Aleksandra Kleinrok

Jednym z założeń powstania systemu zapisu ruchu zwanego kinetografią, była potrzeba uwiecznienia ulotnej materii tańca i ruchu w ogóle. To właśnie na tej podstawie wykształciła się główna funkcjonalność systemu, którą jest dokumentacja tańca. Czy jednak kinetografia może być stosowana do innych rodzajów ruchu? Czy daje możliwości zapisu różnych zjawisk? Czy jesteśmy w stanie zapisać i odczytać ruch z użyciem przedmiotów lub z towarzyszeniem innych osób? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć, prowadząc rozważania nad uniwersalnością systemu.

Aleksandra Kleinrokdoktor nauk humanistycznych w zakresie historii muzykologii. Tytuł doktorski zdobyła na podstawie rozprawy napisanej w Instytucie Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II (2017). Wcześniej ukończyła muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim (2009) i Podyplomowe Studia Teorii Tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (2011). W 2013 roku ukończyła szkolenie na warsztatach choreologicznych prowadzonych w Instytucie Choreologii w Poznaniu przez prof. dr. hab. Roderyka Langego i mgr Urszulę Lobę-Wilgocką. Jest członkinią Polskiego Forum Choreologicznego, Polskiego Seminarium Etnomuzykologicznego i Warszawskiej Pracowni Kinetograficznej. W ramach działań WPK uczestniczyła w kilku projektach, mających na celu propagowanie kinetografii w środowisku. Od 20 lat gra w korfball, uczestnicząc w meczach na arenie krajowej i międzynarodowej.

Kolejne Spotkania kinetograficzne:

4 października: Prelekcja: Zastosowanie kinetografii w badaniach etnochoreologicznych – Aleksandra Kleinrok

18 października: Prelekcja: Kinetograficzna analiza ruchu w odbiorze spektaklu tanecznego – Hanna Raszewska-Kursa

8 listopada: Prelekcja: Przydatność kinetografii dla ergonomii tańca na scenie i na imprezie – Hanna Raszewska-Kursa

29 listopada: Prelekcja: Zapis kinetograficzny elementów techniki Martha Graham – Anna Opłocka

6 grudnia: Prelekcja: Kinetografia jako narzędzie kreacyjne, podejście/perspektywa/spojrzenie osobiste – Małgorzata Skoczelas

20 grudnia: Prelekcja: Zastosowanie kinetografii w pracach badawczych nad tańcem i w praktyce tanecznej – Anna Opłocka

Autorka, realizatorka oraz prowadząca: Anna Opłocka

Realizatorka Spotkań kinetograficznych w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Abiturientka Podyplomowych Studiów Teorii Tańca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, dyplomowana instruktorka tańca i pilates. Trenerka międzynarodowych projektów, performerka w Polsce i za granicą. Aktywna instruktorka zajęć tanecznych oraz prozdrowotnych dla dzieci i dorosłych. Propagatorka twórczości Rudolfa Labana. W 2012 roku odbyła staż w Ex Nunc, Centre of Modern Dance w Hadze oraz Laban Based Modern Dance i Laban Movement Analysis. Doskonaliła warsztat analizy i notacji ruchu metodą Labana w Instytucie Choreologii w Poznaniu pod kierunkiem mgr Urszuli Loby-Wilgockiej. Członkini Warszawskiej Pracowni Kinetograficznej, Polskiego Forum Choreologicznego oraz International Council of Kinetography Laban.

Prelegentki:

Hanna Raszewska-Kursa – krytyczka i badaczka, specjalizuje się w zakresie teorii tańca oraz historii tańca XX i XXI wieku. Ukończyła Polonistykę UW (2006) i Podyplomowe Studia Teorii Tańca UMFC (2011) oraz szkolenie na warsztatach choreologicznych prowadzonych w Instytucie Choreologii w Poznaniu przez prof. dr. hab. Roderyka Langego i mgr Urszulę Lobę-Wilgocką (2011). Doktorantka Instytutu Sztuki PAN. Autorka m.in. Teorii tańca w polskiej praktyce (napisanej w ramach stypendium MKiDN, wydanej w ramach Programu wydawniczego IMiT w 2018 roku), redaktorka m.in. monografii Taniec w Warszawie – społeczeństwo, edukacja, kultura. Wydawnictwo pokonferencyjne Centrum Sztuki Tańca w Warszawie 2018. Prezeska Fundacji „Myśl w Ciele” i liderka Warszawskiej Pracowni Kinetograficznej. Członkini m.in. Polskiego Forum Choreologicznego i International Council of Kinetography Laban.

Małgorzata Skoczelas – tańczy, performuje, improwizuje, czerpie ze świadomościowych technik pracy z ciałem, z pedagogiki teatru i ze swoich dzieci. Kinetografią zajmuje się od 2015 roku. Z wykształcenia prawniczka i tłumaczka języka francuskiego. Dzięki połączeniu tych odległych dziedzin udowadnia, że można być kreatywnym w każdej przestrzeni, a umiejętności i narzędzia zdobyte w jednej z nich doskonale się nadają do wykorzystania w drugiej. Brała udział w projektach teatralnych i tanecznych w Polsce i Portugalii m.in. Festiwal Ciało/Umysł, Międzynarodowy Festiwal Teatrów Tańca Zawirowania, Warszawska Scena Tańca, Fundacja Perform, Stowarzyszenie Sztuka Nowa, Stowarzyszenie Pedagogów Teatru. Członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru, Polskiego Forum Choreologicznego, Warszawskiej Pracowni Kinetograficznej i ICKL Założycielka Eksperymentalnej Grupy Szersze.

Partner projektu: Warszawska Pracownia Kinetograficzna, Fundacja „Myśl w Ciele” https://www.facebook.com/MyslWCiele/

Szczegółowe informacje na: spotkaniakinetograficzne@gmail.com, https://www.facebook.com/spotkaniakinetograficzne/

Zrealizowane w ramach stypendium Ministra Kultury oraz Dziedzictwa Narodowego.

Stypendium MDKiN (miniaturka)

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 17:00

Warszawa: Centrum Sztuki Tańca w Warszawie, Mazowiecki Instytut Kultury, ul. Elektoralna 12.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close