
Tuka Wach, fot. Iwona Wojdowska
Tuka Wach, fot. Iwona Wojdowska
W ramach obchodów trzecich urodzin Centrum Sztuki Tańca w Warszawie oraz konferencji Taniec w Warszawie. Sztuka tańca i choreografii w XX i XXI wieku CST zaprasza na spektakle duetu Tuka Wach: Deus Ex Running Machina, National Body Art i Vanitas zdekomponowany.
Spektakl zawiera sceny nagości.
czas trwania: 60 min
Bilety: 20 zł (dla uczestników konferencji CST wstęp wolny)
Deus ex Running Machina
Idea i wykonanie: Tuka
Dźwięk: Opaean https://opaean.uk
Produkcja: Studium Teatralne, Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne
Deus ex Running Machina ma formę performansu, żywych rzeźb ciała zmuszonego do ciągłego biegu, kompozycji projekcji – a wszystko zanurzone jest w machinie dźwięku. Performerka znajduje się w stanie ciągłego biegu, za czymś, przed czymś: goni – twa – trwa. Biegnie według osobistej mapy pamięci, wyobrażeń, przybierając różne postaci, kreuje serię pourywanych narracji. Sama stwarza swój własny komentarz. Próba samo-krytyki ma twarz chóru. Jak w tragedii greckiej. Chór stanowi pośrednictwo między widzami a bohaterem/ką. Rozwiązanie tragedii w postaci deus ex machiny ma charakter otwarty do własnych interpretacji.
National Body Art (rodzaj twórczej rozgrzewki)
Idea i wykonanie: Tuka Wach
Produkcja: Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne
W symbolicznym akcie niszczenia Tuka Wach wkraczają w sferę dotyczącą (w ich pojęciu) aspektów mitologii polskiej. Kuchnia to przestrzeń bardzo ważna dla nas wszystkich. Tutaj prowadzi się rozmowy istotne. Miejscem improwizacji duetu jest właśnie ta codzienna przestrzeń, w której starają się z głębi swoich polskich trzewi wyrazić skomplikowaną relację do swych korzeni. Białe talerze, płyn do mycia Ludwik oraz Moniuszko stanowią rodzaj wehikułu dla zawieszonych w rozdarciu pytania o tożsamość głosów performerek. National Body Art to niepowtarzalna improwizacja na ciało, głos i dźwięk tłuczonego szkła.
Vanitas zdekomponowany
Idea i wykonanie: Anita Wach
Wsparcie: Centrum w Ruchu i VN Studio
Vanitas zdekomponowany to minimalistyczna, sytuacyjna instalacja na temat entropii i sił grawitacji. Anita skupia się na momentach ruchu zatrzymywania i utrzymywania równowagi. Wszystko ma tendencję zarówno do ruchu w dół, jak i do ruchu oporu. Performerka podąża za logiką tych sił, pozwala, żeby rzeczy wymykały się spod kontroli i obserwuje, jak siły grawitacji dekomponują starannie zaaranżowane obrazy. Jej ciało balansuje pomiędzy materialnością obiektów i płynnością ich znaczeń, pomiędzy naturą symbolu i prostotą nagiej natury, pomiędzy osobistą pamięcią i uniwersalnym znakiem. Performerka wywołuje duchy przyszłości, wykonując ruch wstecz ku klasyce malarstwa i dekonstrukcji motywu vanitas.
Anita Wach – tancerka, choreografka, performerka. W latach 1996-2003 pracowała w Śląskim Teatrze Tańca, od 2004 roku dołączyła do Teatru Bretoncaffe. Stypendystka Pro Helvetii, Mobile Academy (2006) oraz dwukrotnie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od 2009 roku regularnie współpracuje ze słoweńskim kolektywem artystycznym Via Negativa. Współzałożycielka stowarzyszenia Ja Ja Ja Ne Ne Ne, w ramach którego działa duet Tuka Wach.
Magda Tuka – aktorka, performerka, instruktorka teatralna. Ukończyła studia magisterskie na warszawskiej Akademii Teatralnej, otrzymała dyplom Aktora Dramatu w ZASPie. W latach 1997-2007 pracowała w Studium Teatralnym. Jest dwukrotną stypendystką Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Fundacji Wyszehradzkiej. Od 2009 roku współpracuje z kolektywem Via Negativa. Jest założycielką stowarzyszenia Ja Ja Ja Ne Ne Ne, w ramach którego działa duet Tuka Wach. We wrześniu 2019 roku rozpoczyna studia doktoranckie w Kent University w Wielkiej Brytanii. https://tuka.link/
Tuka Wach – https://tukawach.com/
***
Spektakl prezentowany w ramach konferencji CST 2019 Taniec w Warszawie. Sztuka tańca i choreografii w XX i XXI wieku.
Trzydniowa ogólnopolska konferencja naukowa Taniec w Warszawie. Sztuka tańca i choreografii w XX i XXI wieku to okazja do spotkania się w jednym miejscu badaczy tańca, krytyków, producentów czy artystów, którzy wspólnie dokonają podsumowania, dotyczącego rozwoju tańca i choreografii w Warszawie od początku XX wieku aż do czasów współczesnych. Na konferencję składają się trzy części: naukowa, praktyczna i artystyczna.
Kuratorki:
mgr Marta Seredyńska
Kuratorka Konferencji CST 2019: część naukowa
mgr Paulina Święcańska
Kuratorka Konferencji CST 2019: część praktyczna
mgr Agata Życzkowska
Kuratorka Konferencji CST 2019: część artystyczna
***
Współpraca w ramach projektu CST: Centrum w Ruchu, Fundacja Burdąg, Fundacja B’cause, Fundacja Ciało/Umysł, Fundacja Grab Art Foundation / h.art company, Fundacja Movementum/Warsaw Dance Department, Fundacja „Myśl w Ciele” / Warszawska Pracownia Kinetograficzna, Fundacja Rezonanse Kultury, Fundacja Rozwoju Tańca „Eferte” / Mufmi Teatr Tańca, Fundacja Scena Współczesna / Teatr Tańca Zawirowania, Fundacja Sztuka i Współczesność, Fundacja Sztuki Tańca, Fundacja Tradycji i Transformacji Sztuki / Teatr Tańca NTF, Fundacja Wspierania Kultury Strefa ArtsInn, Stowarzyszenie „Akademia Umiejętności Społecznych”/ Teatr Limen Butoh, Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format ZERO, Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne / TukaWach, Stowarzyszenie Strefa Otwarta / Warszawski Teatr Tańca, Stowarzyszenie Sztuka Nowa, ZASP-Stowarzyszenie Polskich Artystów Teatru, Filmu, Radia i Telewizji, Sekcja Tańca i Baletu, oraz niezależni artyści: Liwia Bargieł, Tomasz Bazan, Anna Godowska i Sławek Krawczyński, Wojciech Grudziński, Mikołaj Mikołajczyk, Ilona Trybuła.
Patronat medialny: portal taniecPOLSKA.pl, TVP Kultura, RDC, e-teatr, miesięcznik TEATR, Teatr dla Wszystkich, TANIEC, Warsawholic, Notes na 6 tygodni, Going.
Centrum Sztuki Tańca w Warszawie
Siedziba: Mazowiecki Instytut Kultury
ul. Elektoralna 12
00-139 Warszawa
Dokładny program i szczegółowe informacje na stronach:
Facebook: www.facebook.com/cstwarszawa