Warszawa/Centrum w Procesie: Aleksandra Osowicz „Performans międzygatunkowy – CwP2019no1”

Zdjęcie: Warszawa/Centrum w Procesie: Aleksandra Osowicz „Performans międzygatunkowy – CwP2019no1”

Aleksandra Osowicz „Performans międzygatunkowy – CwP2019no1”, fot. archiwum prywatne

Wersja do druku

Udostępnij

Wawerskie Centrum Kultury zaprasza na Performans międzygatunkowy – CwP2019no1 Aleksandry Osowicz. Współcześnie zwierzęta bawią ludzi nie tylko w cyrkach i ogrodach zoologicznych, ale też w domach. Są w pewnym sensie performerami dla ludzi. Zaktualizowały swój zakres pracy do tego, co nazywamy pracą niematerialną lub afektywną. Inspiracją do praktyki w ramach Performansu międzygatunkowego jest więc pytanie, co by było, gdybyśmy odwrócili na chwilę role i zaoferowali zwierzętom pozycję widzów?

Performans międzygatunkowy to działanie nastawione przede wszystkim na proces zadowalania. Człowiek może być tu współodbiorcą, świadkiem albo widzem, który konfrontuje się z dokumentacją. Dystrybucja pracy w obiegu świata sztuki ma mniejsze znaczenie. Performans ma strukturę serialu, czy raczej „tasiemca”. Nie wymaga obejrzenia wszystkich odcinków. Sezon pierwszy dedykowany jest dzikim zwierzętom, sezon drugi – tym udomowionym.

Od autorki: 
W ramach programu Centrum w procesie chciałabym podzielić się obserwacjami związanymi z pracą nad pierwszym odcinkiem drugiego sezonu Performansu międzygatunkowego. Odcinek ten dedykowany jest psom. Czy psy mogą być zainteresowane sztuką współczesną? Jaka forma sztuki może być im najbliższa? Uwzględniając ich preferencje estetyczne, w czasie majowej rezydencji choreograficznej we wrocławskiej galerii sztuki BWA Wrocław Główny wraz z behawiorystką Magdaleną Apelt i performerką Karoliną Brzęk skupiłyśmy się na stworzeniu przestrzeni performatywnej która miała charakter interaktywny, jeśli tylko psia widownia miała na to ochotę.

Dotychczas psy były raczej zdziwione naszą propozycją. Dla większości z nich nasz występ jest pierwszym, jaki kiedykolwiek widziały. Nie nagradzają nas aplauzem. Nie ma początku i końca spektaklu kojarzonego z uznaniem twórcy. W trakcie występów dla psów powstaje specyficzna wspólnota poza ograniczeniami gatunkowymi. Spektakle dla zwierząt mają szansę zmienić tradycyjne myślenie o odbiorcach sztuki, nauczyć widzów, że zarówno patrzący, jak i performer mogą być nie-ludzcy.

Program:

15.00-18.00: próby choreograficzne z zainteresowanymi psami
19.00: rozmowa z twórcami, w tym z behawiorystką Magdaleną Apelt, tancerką Karoliną Brzęk oraz Aleksandrą Osowicz

UWAGA: Na próby choreograficzne zapraszone są wszystkie psy: brak ograniczeń wiekowych, rasowych czy płciowych. Zaproszone psy zostaną współtwórcami i odbiorcami Performansu międzygatunkowego. Sezon 2. Odcinek 1. W trakcie prób organizatorzy proponują jedzenie, wodę i masaż.

Wspótwórcy Performansu międzygatunkowego: Wojciech Grudziński, Joanna Ostrowska
S01E01: Grzegorz Stopa, Magdalena Ptasznik
S01E02: Marcin Siuchno, Magdalena Ptasznik
S01E03: Jędrzej Borowski, Magdalena Ptasznik
S02E01: Magdalena Apelt, Karolina Brzęk, Justyna Stasiowska
Psie konsultacje dramaturgicze: Messi, Oriana, Gaba, Szmira, Tas, Frida, Burbon, Oris, Gaba, Furia, Nasza, Rudy, Bogdan, Pablo i Abi, Ryszard, Fili

Organizator: Fundacja Burdąg, Centrum w Ruchu
Projekt: Centrum w Procesie
Wsparcie projektu: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Scena Tańca Studio 2018, galeria BWA Wrocław Główny, Przychodnia Weterynaryjna Aksman, Centrum w Ruchu
Partner: Wawerskie Centrum Kultury

Projekt współfinansowany przez Miasto Stołeczne Warszawa
Partnerzy medialni: Magazyn Szum, e-teatr.pl, Didaskalia Gazeta Teatralna, Radio Kampus, teatralny.pl

Magdalena Apelt – treserka psów, behawiorystka-praktyczka, zoopsycholożka, instruktorka fitness dog. Ukończyła dwuletni kurs trenerski w szkole przyjaciół psów Wesoła Łapka i Niepublicznym Centrum Kształcenia Silva Lupus. Szlify instruktorskie zdobywała także w Centrum Edukacji Kynologicznej ZUZIK. Swoją przygodę z psami rozpoczęła w 2014 roku pracą w Psim ABC, szkole dla psów w Warszawie. W ramach podnoszenia swoich kwalifikacji i szukania nowych niekonwencjonalnych metod, które może zastosować w swojej praktyce, bierze udział w licznych kursach, webinarach, seminariach i kongresach m.in. dwudniowym seminarium Osobowość i Emocje u psów prowadzonym przez Ádáma Miklósiego, profesora Uniwersytetu Eötvös’a Loránda w Budapeszcie, dwudniowym seminarium oraz indywidualnych praktykach z zoofarmakognozji stosowanej wg. metody Caroline Ingraham, prowadzonym przez Barbarę Oczujdę, XXVI Międzynarodowym Kongresie Medycyny Weterynaryjnej Małych Zwierząt PSLWMZ. Ponadto od przeszło roku bierze udział w zorganizowanym przez redakcję „Animal Ekspert” Programie Doskonalenia Umiejętności Pracy ze zwierzętami z zaburzeniami behawioralnymi. Ukończyła także Kurs Mantrailingu w Bavaria Team• Dog Training Academy, zgłębia temat psychologii relacji człowieka z koniem w webinarach i pracach Agaty Wiatrowskiej.

Karolina Brzęk – tancerka, performerka, badaczka ruchu. Ukończyła MISH na Uniwersytecie Wrocławskim oraz specjalizację taniec współczesny w Państwowym Pomaturalnym Studium Kształcenia Animatorów Kultury w Kaliszu. Brała udział i współtworzyła wiele projektów z zakresu performansu, teatru fizycznego oraz tańca współczesnego m.in. jako aktorka-współscenarzystka w spektaklu Witaj w moim domu. Medytacja o kobiecie z wydm (2017) wyprodukowanym przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu (współtwórcy: Przemysław Błaszczak, Anna Duda, Tomáš Wortner, Damian Borowiec); tancerka w spektaklu OR ID (2017) Teatru Tańca i Ruchu ROZBARK z Bytomia w reżyserii i choreografii Anny Piotrowskiej; performerka/choreografka w autorskim projekcie muzycznym Magdy Pasierskiej MAPA. W latach 2014-2015 była jedną z organizatorek i kuratorką Rusza Festiwalu – Interdyscyplinarnego Festiwalu Tańca we Wrocławiu. Od 2013 roku, jako uczestniczka intensywnego programu badawczego BodyConstitution, jest związana z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, gdzie obecnie jest członkinią Studia Kokyu. W swojej pracy, zarówno scenicznej, jak i pedagogicznej, korzysta z doświadczeń wyniesionych ze świata teatru fizycznego, tańca współczesnego, sztuk walki oraz z teorii i praktyki performansu.

Aleksandra Osowicz – absolwentka Forum Danca, PEPC Choreographic Creation, Dance Research and Training w Lizbonie oraz Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Stypendystka danceWEB 2017. Członkini kolektywu Centrum w Ruchu. Od wielu lat równolegle rozwija swoje zainteresowania w dziedzinie sztuk wizualnych, tańca i pracy kuratorskiej. Jako performerka współpracowała m.in. z Ulą Sickle, Rodrigo Garcia, Doris Ulrich, Benem Riepe, Anną Nowicką, Anią Nowak, Magdą Ptasznik czy Renatą Piotrowska-Auffret. Jako choreografka współtworzyła z między innymi z Thomasem Fourneau, Valentiną Parlato, Emmi Venna czy Wojtkiem Grudzińskim. W 2012 roku wspólnie z Matthieu Erlacher, Ines Campos, Heleną Martos Ramirez i Filipe Pereira założyła kolektyw artystyczny THIS TAKES TIME. Obecnie rozwija sieć performansów międzygatunkowych.

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

Warszawa: Wawerskie Centrum Kultury, ul. Żegańska 1A

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close