Warszawa/Ciało/Umysł 2012: Helena Waldmann & ecotopia dance productions „revolver besorgen”

Zdjęcie: Warszawa/Ciało/Umysł 2012: Helena Waldmann & ecotopia dance productions „revolver besorgen”

Fot. materiały organizatorów

Wersja do druku

Udostępnij

Niemiecka reżyserka i choreografka Waldmann, zaliczana do twórców teatru postdramatycznego, w Revolver besorgen główną bohaterką czyni pogrążającą się w demencji, dawną primabalerinę. W swojej nowej produkcji bada zanik pamięci jako pozytywny i wyzwalający potencjał ludzkiego mózgu, wyczuwając zdolność do szczęścia, które tam też tkwi. Pełen humoru, a zarazem groteskowy spektakl o ograniczeniach i pokusach ucieczki od nich, w którym balet staje się symbolem rygorystycznego treningu, tak często narzucanego nam przez życie. Brit Rodemund, w swoim genialnym tańcu doskonale pokazuje przejście od wysoce zorganizowanej struktury do świata improwizacji opartego o indywidualne doświadczenie. Zdaje się mówić: ci, którzy zapominają, mogą osiągnąć więcej.

 

Praca Heleny Waldman jest zbawieniem dla teatru. Choreografka z Berlina uprawia magię na scenie. Wie, że przedstawienie ma szansę na sukces tylko jeżeli uda się przywołać świat iluzji. A przy tym, dzięki wrodzonej inteligencji i krytycznej postawie potrafi również kwestionować społeczne i polityczne konwencje, wychodząc poza tradycyjne mechanizmy teatru. Jej praca jest zawsze mieszanką zmysłowości i krytycznego namysłu. […] W 60-minutowym występie Brit Rodemund staje się swą własną bliźniaczką: klasyczną baleriną o zachwycającej prezencji, a potem poszukującą kobietą, dla której wszystko, czy to jej własne ciało czy plastikowa torebka, staje się zadziwiające. Imponująco balansuje na granicy pomiędzy pragnieniem odkrywania a głębią szaleństwa. Nawet w trudnych chwilach pozostawia swej bohaterce godność konieczną aby pozostać człowiekiem.
(Andrea Kachelriess, „Stuttgarter Nachrichten”, 2011)

 

taniec: Brit Rodemund
koncepcja, reżyseria, choreografia: Helena Waldmann
dramaturg: Dunja Funke
muzyka: Gustav Mahler, Johann Strauss, Zeitkratzer, Nat King Cole
światło: Herbert Cybulska
kostiumy: Mari Krautschick
współpraca choreograficzna: Tim Plegge
dokument radiowy: Dunja Funke, Helena Waldmann
głosy w dokumencie: Nina de Vries, Sexualassistentin, Berlin; prof. dr Reimer Gronemeyer, Universität Gießen; prof. dr med. Frank Heppner, Leiter des Instituts für Neuropathologie an der Charité, Berlin; Uta Stöcking, Sprecherin, Berlin
edycja dźwięku: Tito Toblerone
asystent: Yvonne Standtke
dyrektor techniczny: Carsten Wank
dźwięk: Stephan Wöhrmann
premiera: 4 listopada 2010, Dance Festival Munich

 

21 września 2012 roku po spektaklu odbędzie się koncert zespołu Tides From Nebula w Klubie Festiwalowym C/U.

 

Helena Waldmann & ecotopia dance productions

W swym najnowszym projekcie, Revolver besorgen, Waldman bada zapominanie jako pozytywny i wyzwalający potencjał ludzkiego mózgu, wyczuwając zawartą w nim możliwość szczęścia. We współpracy z rewelacyjną tancerką Brit Rodemund, stworzyła groteskowy a zarazem pełen humoru spektakl, będący „komentarzem na temat ograniczeń i pokusy, aby od nich uciec, w którym balet staje się symbolem rygorystycznego treningu narzucanego nam przez życie”. Pomimo świadomości, że rewolwer może oznaczać odejście ze świata, którego już nie rozumie, nadal umie się śmiać – z możliwości wyzwolenia zawartej w zapominaniu. Czy w takim razie ludzie są straceni dla świata, gdy pamięć traci kontakt z tym czego świat wymaga?

 

Więcej

 

Strona Heleny Waldmann

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close