Warszawa / Festiwal „Butohpolis” – wykład Anny Ventury Natsuki „Carlotta w Argentynie, czyli podróżujące dziecko. Butoh Carlotty Ikedy”; improwizacja butoh Anny Ventury Natsuki, Sylwii Hanff, Marty Robles

Zdjęcie: Warszawa / Festiwal „Butohpolis” – wykład Anny Ventury Natsuki „Carlotta w Argentynie, czyli podróżujące dziecko. Butoh Carlotty Ikedy”; improwizacja butoh Anny Ventury Natsuki, Sylwii Hanff, Marty Robles

Festiwal „Butohpolis”. Plakat – materiały własne organizatora.

Już po raz szósty organizatorzy festiwalu Butohpolis zapraszają na cykl spotkań z różnymi formami butoh i sztuki w duchu butoh. Tematami przewodnimi tegorocznej edycji będą butoh i muzyka, nowe sztuki rytualne oraz ekologia głęboka, a w programie znalazły się spektakle tańca butoh oraz performance art polskich i zagranicznych artystów, film, video-art, wystawa grafik cyfrowych, wykład oraz spotkanie z artystami. Wydarzenie będzie miało miejsce w Warszawie w dniach 25 kwietnia – 18 maja 2024.

Wersja do druku

Udostępnij

Tego wieczoru Anna Ventura Natsuki opowie o swoich doświadczeniach w pracy z japońską choreografką Carlottą Ikedą podczas wykładu i występu w ramach prac FPOCI (*).

Wykład złożony będzie z dwóch części. Podczas pierwszej z nich – Butoh Carlotty Ikedy lub podróżujące dziecko – przyjrzymy się podróży choreografki z jej rodzinnej Japonii do Francji i międzynarodowym wpływom w jej twórczości. Kontekstu dla jej pracy nada zanurzenie się w historii tańca, od pionierów ruchu butoh Tatsumiego Hijikaty i Kazuo Ohno, po przywołanie bailadory flamenco Antonii Mercé y Luqué znanej jako „La Argentina” i odniesienia do Ballets Russes Diagilewa.

Kostium w twórczości Carlotty Ikedy. Podejście plastyczne – będzie natomiast prezentacją i komentarzem do kolekcji kostiumów Carlotty Ikedy z Compagnie Ariadone, obecnie znajdującej się w Centre National du Costume de Moulins Musée de France.

(*) Celem FPOCI (Fonds pour la Préservation de l’œuvre de Carlotta Ikeda) jest promowanie współczesnego dziedzictwa choreograficznego poprzez przywoływanie twórczości japońskiej tancerki-choreografki, ważnej postaci sztuk performatywnych i sztuki współczesnej.

FPOCI jest wspólną inicjatywą Département de Kréation Dynamique i Compagnie Ariadone. Inicjatywa ta, podjęta przez Annę Venturę, powstała po długiej współpracy artystycznej z japońską choreografką. Zaproszona w 1998 roku przez Carlottę Ikedę i Ko Murobushi do stworzenia Haru No SaitenŚwięta wiosny, współpracowała następnie jako performerka z Compagnie Ariadone i wzięła udział w tworzeniu Sora No Ao (Pâleur du Ciel) i Uchuu Cabaret. W 2005 roku Carlotta Ikeda stworzyła dla niej solo Youlei No Kotoba (Ghost Language). Współpraca z Ariadone trwa do dziś.

Misja FPOCI ma charakter logistyczny (inwentaryzacja archiwów osobistych, zawodowych, audiowizualnych, administracyjnych i fotograficznych, kostiumów, scenografii i przedmiotów itp.) i polega na mediacji między organizacjami posiadającymi różne kolekcje związane z artystką oraz między publicznością, taką jak instytucje, ośrodki szkoleniowe i miejsca dziedzictwa.

Jako oficjalny opiekun kolekcji kostiumów Carlotty Ikedy, Compagnie Ariadone, Département de Kréation Dynamique właśnie przekazał ją CNCS (Centre National du Costume de Scène) w celu zapewnienia jej konserwacji.

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

Warszawa: Fijewski Gallery/Elektrownia Powiśle (2 piętro), ul. Dobra 42

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close