Już po raz szósty organizatorzy festiwalu Butohpolis zapraszają na cykl spotkań z różnymi formami butoh i sztuki w duchu butoh. Tematami przewodnimi tegorocznej edycji są butoh i muzyka, nowe sztuki rytualne oraz ekologia głęboka, a w programie znalazły się spektakle tańca butoh oraz performance art polskich i zagranicznych artystów, film, video-art, wystawa grafik cyfrowych, wykład oraz spotkanie z artystami. Wydarzenie ma miejsce w Warszawie w dniach 25 kwietnia – 18 maja 2024.
Yassiek Stochastic (Polska). Wystawa grafik cyfrowych Ponowne jednoczenie duszy z ciałem.
Wernisaż: 25 kwietnia (czwartek), godz. 19.00
Prezentowane grafiki cyfrowe powstały z „ducha butoh” i są nowoczesną formą przedstawiania jego istoty. Butohpolis prezentuje sztukę butoh nie tylko w formie tańca, ale także ukazując jej szersze rozumienie i wpływ na dzieła artystów posługujących się innymi mediami. Zaprezentowane zostaną grafiki z trzech serii Digital Haiku mieszczące się w tej idei: Ponowne jednoczenie duszy z ciałem, Pokój, Samotność.
Ponowne jednoczenie duszy z ciałem
Jak do tego doszło, że nasze dusze straciły połączenie z naszymi ciałami? Dlaczego pozostajemy rozdzieleni i zagubieni jak istota sklecona przez Frankensteina – w zamierzeniu nadczłowiek, w praktyce nieszczęśliwa i niefunkcjonalna? Gdzie teraz gromadzi się nasze szczęście i w jaki sposób może uwalniać się nasz ból? Jak możemy to naprawić?
Mój pokój
Wewnętrzny niepokój i uczucie dyskomfortu, lęk w mojej głowie, w moim pokoju, w mojej dzielnicy, w moim kraju, na mojej planecie. A jak ty czujesz się u siebie?
Samotność
Czy czułeś się kiedyś jak stara zabawka porzucona na śmietniku, jak zużyty sprzęt rdzewiejący na odludziu? Gdy ciało przeszywane bolesnymi prętami wspomnień gnie się pod własnym ciężarem, gdy stopy płoną z tęsknoty, a wokół roztacza się pustka?
YASSIEK STOCHASTIC – od 1998 przez kilka lat uczył się tańca butoh. W 2005 zaczął fotografować teatry tańca z różnych stron świata. Od 2008 tworzy grafiki cyfrowe, głównie za pomocą algorytmów wykorzystujących szumy i zniekształcenia. Od lutego 2022 używa także algorytmów AI. Pierwsze NFTs stworzył w czerwcu 2022. Jego fotografia była prezentowana na wielu wystawach fotografii tańca oraz publikacjach branżowych.
Ilustrująca: „Rzeczpospolita”, ”Życie Warszawy”, „”Przekrój”;
Książka: Anna Królica Sztuka do odkrycia. Szkice o polskim tańcu (2011);
Wywiad w miesięczniku „Foto” (2012 lipiec);
Książka: Jadwiga Majewska „My, taniec. Antologia polskiej krytyki tańca po 1989 roku” (2013);
Wywiad w czasopiśmie „Nietakt” (2013 listopad);
Książka: Anna Królica red. „Nienasycenie spojrzenia” (2017)