Spektakle
Nowa choreografia

Warszawa/Festiwal Nowa Europa. Inne spojrzenia: Florentina Holzinger „TANZ”

Zdjęcie: Warszawa/Festiwal Nowa Europa. Inne spojrzenia: Florentina Holzinger „TANZ”

Florentina Holzinger „TANZ”. Fot. Eva Würdinger

W nowym sezonie artystycznym w Nowym Teatrze w Warszawie po raz kolejny gości Festiwal Nowa Europa, rozpisany na cały sezon artystyczny. W ramach tak rozumianego wydarzenia, skupiającego swoją uwagę na problematyce spojrzenia, od września do grudnia 2021 oglądać można prace europejskich choreografów i artystów wizualnych. W listopadzie dwukrotnie obejrzeć będzie można spektakl TANZ austriackiej artystki Florentiny Holzinger.

Wersja do druku

Udostępnij

Artystka wprowadziła na międzynarodową scenę teatralną zawrotną akrobatykę, muskularne kobiece ciała i sceny wykorzystujące techniki sztuk walki, łącząc je ze szczodrą ilością popkulturowych odniesień i zamiłowaniem do tandety.

Feminizm, oczywiście, zawsze był działaniem z zakresu science fiction – Laurie Penny

TANZ jest dopełnieniem trylogii – jej poprzednie części to Recovery i Apollon. Trylogia opowiada o ciele jako spektaklu i o jego dyscyplinowaniu. Ramy dla TANZ stanowią zajęcia baletowe pod kierunkiem Beatrice Cordua, pierwszej baleriny, która tańczyła w Święcie wiosny nago (Le Sacre Johna Neumeiera, 1972). Performerki przechodzą rygorystyczny trening z ballet d’action i tak zwanych „studiów sylficznych”. We wspólnych rytuałach uczą się panować nad swoim ciałem i umysłem, a także nabywają nadprzyrodzone moce, takie jak latanie. Ich zadanie to dążenie do doskonałości w efemerycznym świecie, przekształcanie tego, co rażące, w to, co wzniosłe. Z operowej scenerii wyłania się brutalna parodia sensacyjnych obrazów znanych z baletu, komedii i pornografii. Reżim spojrzenia znajduje odbicie w postaci producenta porno, który dokumentuje spektakl. TANZ to spektakl z udziałem kobiet w wieku od dwudziestu do osiemdziesięciu lat, z których każda ma za sobą różne doświadczenia taneczne. Projekt stawia pytanie o spuściznę teatru tańca. Jak można przezwyciężyć tkwiący w tej tradycji kult piękna?

Florentina Holzinger – urodzona w 1986 roku w Austrii, studiowała choreografię w SNDO w Amsterdamie. Po ukończeniu studiów w 2011 roku, zaprezentowała solo Silk i otrzymała Prix Jardin d’Europe na ImPulsTanz. Projekty realizowane wspólnie z Vincentem Riebekiem, takie jak Kein Applaus für Scheiße (2011), Spirit (2012) i Wellness (2013), przyciągnęły międzynarodową uwagę. Ich prace pokazywane są na licznych festiwalach oraz w studiach produkcyjnych w kraju i za granicą. W ramach festiwalu The Future is F*E*M*A*L*E* Florentina Holzinger pokazała performance Recovery (2017), będący efektem współpracy z FrascAustriai Producties. W tym samym roku zaprezentowała również po raz pierwszy w Sophiensæle swój spektakl Apollon. Jej najnowsza praca TANZ została zaproszona na 57. TheAustriaertreffen w 2020 roku i można ją oglądać w Sophiensæle.

Pomysł/ performans/choreografia: Florentina Holzinger
Pomysł i udział: Renée Copraij, Beatrice Cordua, Evelyn Frantti, Lucifire, Annina Machaz, Netti Nüganen, Suzn Pasyon, Laura Stokes, Veronica Thompson, Lydia Darling
Wideo: Josefin Arnell
Kamera na żywo: Josefin Arnell, Jessyca R. Hauser
Dźwięk: Stefan Schneider
Światło/ Dyrektor techniczny: Anne Meeussen
Scenografia: Nikola Knezevic
Dramaturgia: Renée Copraij, Sara Ostertag
Produkcja: Spirit
Producentka wykonawacza: Laura Andreß
Koproducenci: Tanzquartier Wien (Wiedeń – Austria), Spring Festival (Utrecht – Holandia), Theatre Rotterdam (Rotterdam – Holandia), Mousonturm (Frankfurt – Niemcy), Arsenic (Lozanna – Szwajcaria), Münchner Kammerspiele (Monachium – Niemcy, Take Me Somewhere Festival (Glasgow – Wielka Brytania), Beursschouwburg (Bruksela, Belgia), deSingel (Antwerpia – Belgia), Sophiensaele (Berlin – Niemcy), Frascati Productions (Amsterdam – Holandia), Theater im Pumpenhaus (Muenster – Niemcy), asphalt Festival (Düsseldorf – Niemcy)

Wsparcie: O Espaço do Tempo (Montemor–o–Novo), Fondation LUMA (Arles) und Niemcy Châtel Award (Holandia).
Podziękowania: CAMPO Gent, ImPulsTanz, Eva Beresin, Stefanie Leitner, Tanz–Archiv MUK Wien, Stimuleringsfonds CreAustriaieve Industrie
Finansowanie: Kulturabteilung Niemcyr Stadt Wien (Austria), the Bunskanzleramt für Kunst und Kultur, the Performing Arts Fund (Holandia) und Norma Fonds (Holandia)

Spektakl w ramach Festiwalu Nowa Europa. Inne spojrzenia.
Grany w języku angielskim z polskimi napisami.
Spektakl dla widzów pełnoletnich. Zawiera sceny, które mogą być odebrane jako drastyczne.

Bilety: 50, 35 zł

Florentina Holzinger „TANZ”. Fot. Eva Würdinger

Florentina Holzinger „TANZ”. Fot. Eva Würdinger

Florentina Holzinger „TANZ”. Fot. Eva Würdinger

Florentina Holzinger „TANZ”. Fot. Eva Würdinger

Florentina Holzinger „TANZ”. Fot. Eva Würdinger

Florentina Holzinger „TANZ”. Fot. Eva Würdinger

Florentina Holzinger „TANZ”. Fot. Eva Würdinger

Florentina Holzinger „TANZ”. Fot. Eva Würdinger

Florentina Holzinger „TANZ”. Fot. Eva Würdinger

Florentina Holzinger „TANZ”. Fot. Eva Würdinger

Florentina Holzinger „TANZ”. Fot. Eva Würdinger

Florentina Holzinger „TANZ”. Fot. Eva Würdinger

Florentina Holzinger „TANZ”. Fot. Eva Würdinger

Florentina Holzinger „TANZ”. Fot. Eva Würdinger

Florentina Holzinger „TANZ”. Fot. Eva Würdinger

Florentina Holzinger „TANZ”. Fot. Eva Würdinger

Florentina Holzinger „TANZ”. Fot. Eva Würdinger

Florentina Holzinger „TANZ”. Fot. Eva Würdinger

Florentina Holzinger „TANZ”. Fot. Eva Würdinger

Florentina Holzinger „TANZ”. Fot. Eva Würdinger

Florentina Holzinger „TANZ”. Fot. Eva Würdinger

Florentina Holzinger „TANZ”. Fot. Eva Würdinger

Florentina Holzinger „TANZ”. Fot. Eva Würdinger

Florentina Holzinger „TANZ”. Fot. Eva Würdinger

Florentina Holzinger „TANZ”. Fot. Eva Würdinger

Florentina Holzinger „TANZ”. Fot. Eva Würdinger

Florentina Holzinger „TANZ”. Fot. Eva Würdinger

Florentina Holzinger „TANZ”. Fot. Eva Würdinger

O festiwalu:

Teatr nie trwa w jednej stałej formie, ma raczej cechy czasownika – służy do nazwania czynności czy stanów. Może właśnie dlatego kryzysy są tak dobre dla teatru, który po rozpoznaniu impasu podejmuje próby jego przekroczenia.

W tym roku Festiwal Nowa Europa chce stać się przestrzenią, w której jedyną zasadą jest brak zasad, a perspektywą – różnorodność. Próbujemy zmierzyć się ze spojrzeniem – z pozycją, z której się wypowiadamy, ze względu na którą coś wydaje nam się zastane, na zawsze określone.

Odmawiamy sobie prawa do stawiania jednoznacznych diagnoz, do formułowania znaczeń i oddajemy głos Artystkom. Ich różnorodne narracje to próba rozmycia wyraźnie postawionych granic i definicji dotyczących doświadczenia kobiecej tożsamości. Wierzymy, że wymiana spojrzeń, inna optyka i perspektywa pozwalają na prowadzenie rozmowy, na głębsze i bogatsze doświadczanie rzeczywistości.

Efemeryczności i festiwalizacji życia kulturalnego przeciwstawiamy festiwal w formule on going, trwający cały sezon. Zależy nam, żeby pokazy nie miały charakteru krótkotrwałego wydarzenia, ale stały się regularną praktyką spotkania z ważnymi twórcami teatru europejskiego i światowego.

Zapraszamy do wspólnego doświadczania, odkrywania i zderzania ze sobą różnorodnych, innych spojrzeń, do debat i sporów.

Karolina Ochab/ Joanna Nuckowska/ Piotr Gruszczyński/ Olga Drygas

Dalszy program 2021:
17-18 grudnia | Jezebel Cherish Menzo

Programowi głównemu będzie towarzyszyć program wystawienniczy kuratorowany przez Michała Grzegorzka zatytułowany Mój zapach jest zapachem kobiety. Artystki biorące udział: Ewa Partum, Agnieszka Brzeżańska, Rock AngelZ, Dominika Olszowy.

inne wydarzenia

powiązane

Teksty

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close