W nowym sezonie artystycznym w Nowym Teatrze w Warszawie po raz kolejny gości Festiwal Nowa Europa, rozpisany na cały sezon artystyczny. W ramach tak rozumianego wydarzenia, skupiającego swoją uwagę na problematyce spojrzenia, od września do grudnia 2021 oglądać można prace europejskich choreografów i artystów wizualnych. W listopadzie dwukrotnie obejrzeć będzie można spektakl TANZ austriackiej artystki Florentiny Holzinger.
Artystka wprowadziła na międzynarodową scenę teatralną zawrotną akrobatykę, muskularne kobiece ciała i sceny wykorzystujące techniki sztuk walki, łącząc je ze szczodrą ilością popkulturowych odniesień i zamiłowaniem do tandety.
Feminizm, oczywiście, zawsze był działaniem z zakresu science fiction – Laurie Penny
TANZ jest dopełnieniem trylogii – jej poprzednie części to Recovery i Apollon. Trylogia opowiada o ciele jako spektaklu i o jego dyscyplinowaniu. Ramy dla TANZ stanowią zajęcia baletowe pod kierunkiem Beatrice Cordua, pierwszej baleriny, która tańczyła w Święcie wiosny nago (Le Sacre Johna Neumeiera, 1972). Performerki przechodzą rygorystyczny trening z ballet d’action i tak zwanych „studiów sylficznych”. We wspólnych rytuałach uczą się panować nad swoim ciałem i umysłem, a także nabywają nadprzyrodzone moce, takie jak latanie. Ich zadanie to dążenie do doskonałości w efemerycznym świecie, przekształcanie tego, co rażące, w to, co wzniosłe. Z operowej scenerii wyłania się brutalna parodia sensacyjnych obrazów znanych z baletu, komedii i pornografii. Reżim spojrzenia znajduje odbicie w postaci producenta porno, który dokumentuje spektakl. TANZ to spektakl z udziałem kobiet w wieku od dwudziestu do osiemdziesięciu lat, z których każda ma za sobą różne doświadczenia taneczne. Projekt stawia pytanie o spuściznę teatru tańca. Jak można przezwyciężyć tkwiący w tej tradycji kult piękna?
Florentina Holzinger – urodzona w 1986 roku w Austrii, studiowała choreografię w SNDO w Amsterdamie. Po ukończeniu studiów w 2011 roku, zaprezentowała solo Silk i otrzymała Prix Jardin d’Europe na ImPulsTanz. Projekty realizowane wspólnie z Vincentem Riebekiem, takie jak Kein Applaus für Scheiße (2011), Spirit (2012) i Wellness (2013), przyciągnęły międzynarodową uwagę. Ich prace pokazywane są na licznych festiwalach oraz w studiach produkcyjnych w kraju i za granicą. W ramach festiwalu The Future is F*E*M*A*L*E* Florentina Holzinger pokazała performance Recovery (2017), będący efektem współpracy z FrascAustriai Producties. W tym samym roku zaprezentowała również po raz pierwszy w Sophiensæle swój spektakl Apollon. Jej najnowsza praca TANZ została zaproszona na 57. TheAustriaertreffen w 2020 roku i można ją oglądać w Sophiensæle.
Pomysł/ performans/choreografia: Florentina Holzinger
Pomysł i udział: Renée Copraij, Beatrice Cordua, Evelyn Frantti, Lucifire, Annina Machaz, Netti Nüganen, Suzn Pasyon, Laura Stokes, Veronica Thompson, Lydia Darling
Wideo: Josefin Arnell
Kamera na żywo: Josefin Arnell, Jessyca R. Hauser
Dźwięk: Stefan Schneider
Światło/ Dyrektor techniczny: Anne Meeussen
Scenografia: Nikola Knezevic
Dramaturgia: Renée Copraij, Sara Ostertag
Produkcja: Spirit
Producentka wykonawacza: Laura Andreß
Koproducenci: Tanzquartier Wien (Wiedeń – Austria), Spring Festival (Utrecht – Holandia), Theatre Rotterdam (Rotterdam – Holandia), Mousonturm (Frankfurt – Niemcy), Arsenic (Lozanna – Szwajcaria), Münchner Kammerspiele (Monachium – Niemcy, Take Me Somewhere Festival (Glasgow – Wielka Brytania), Beursschouwburg (Bruksela, Belgia), deSingel (Antwerpia – Belgia), Sophiensaele (Berlin – Niemcy), Frascati Productions (Amsterdam – Holandia), Theater im Pumpenhaus (Muenster – Niemcy), asphalt Festival (Düsseldorf – Niemcy)
Wsparcie: O Espaço do Tempo (Montemor–o–Novo), Fondation LUMA (Arles) und Niemcy Châtel Award (Holandia).
Podziękowania: CAMPO Gent, ImPulsTanz, Eva Beresin, Stefanie Leitner, Tanz–Archiv MUK Wien, Stimuleringsfonds CreAustriaieve Industrie
Finansowanie: Kulturabteilung Niemcyr Stadt Wien (Austria), the Bunskanzleramt für Kunst und Kultur, the Performing Arts Fund (Holandia) und Norma Fonds (Holandia)
Spektakl w ramach Festiwalu Nowa Europa. Inne spojrzenia.
Grany w języku angielskim z polskimi napisami.
Spektakl dla widzów pełnoletnich. Zawiera sceny, które mogą być odebrane jako drastyczne.
Bilety: 50, 35 zł
O festiwalu:
Teatr nie trwa w jednej stałej formie, ma raczej cechy czasownika – służy do nazwania czynności czy stanów. Może właśnie dlatego kryzysy są tak dobre dla teatru, który po rozpoznaniu impasu podejmuje próby jego przekroczenia.
W tym roku Festiwal Nowa Europa chce stać się przestrzenią, w której jedyną zasadą jest brak zasad, a perspektywą – różnorodność. Próbujemy zmierzyć się ze spojrzeniem – z pozycją, z której się wypowiadamy, ze względu na którą coś wydaje nam się zastane, na zawsze określone.
Odmawiamy sobie prawa do stawiania jednoznacznych diagnoz, do formułowania znaczeń i oddajemy głos Artystkom. Ich różnorodne narracje to próba rozmycia wyraźnie postawionych granic i definicji dotyczących doświadczenia kobiecej tożsamości. Wierzymy, że wymiana spojrzeń, inna optyka i perspektywa pozwalają na prowadzenie rozmowy, na głębsze i bogatsze doświadczanie rzeczywistości.
Efemeryczności i festiwalizacji życia kulturalnego przeciwstawiamy festiwal w formule on going, trwający cały sezon. Zależy nam, żeby pokazy nie miały charakteru krótkotrwałego wydarzenia, ale stały się regularną praktyką spotkania z ważnymi twórcami teatru europejskiego i światowego.
Zapraszamy do wspólnego doświadczania, odkrywania i zderzania ze sobą różnorodnych, innych spojrzeń, do debat i sporów.
Karolina Ochab/ Joanna Nuckowska/ Piotr Gruszczyński/ Olga Drygas
Dalszy program 2021:
17-18 grudnia | Jezebel Cherish Menzo
Programowi głównemu będzie towarzyszyć program wystawienniczy kuratorowany przez Michała Grzegorzka zatytułowany Mój zapach jest zapachem kobiety. Artystki biorące udział: Ewa Partum, Agnieszka Brzeżańska, Rock AngelZ, Dominika Olszowy.