
Fot. materiały organizatorów
Fot. materiały organizatorów
W ramach cyklu Japońscy mistrzowie butoh – prezentacje organizowanego przez fundację Pompka i objętego patronatem przez Ambasadę Japonii, do Polski przyjeżdża kolejny tancerz butoh – Atsushi Takenouchi. Tym razem jego przyjazd wiąże się z premierą spektaklu Jedność i międzynarodowymi warsztatami. Muzykę na żywo tworzyć będzie do przestawienia Hiroko Komiya. W krótkim tekście napisanym przez artystę jako rodzaj komentarza do spektaklu można przeczytać:
Horyzont topnieje
ziemia i niebo stały się jednym.
Jeden kwiat się rodzi.
Jesteśmy jednością.
Góra i morze to jedno.
Wiatr i ogień to jedno.
Dzień i noc to jedno.
Ciemność i światło to jedno.
Życie i śmierć to jedno.
Ty i ja to jedno.
Jedna kropla wody, miliony razy zebrana, staje się morzem-matką.
Wszyscy pochodzimy z tej jednej matki.
Matka rodzi kwiaty – to dary życia.
Życie i śmierć, ten nieskończony cykl celebracji, z pokolenia na pokolenie, przez miliony lat bez końca tworzy kwiaty.
Każdy z nich to dar, a twoje życie to jeden z nich.
Taniec to jedna kropla wody,
to jeden czysty kwiat.
Tysiące kwiatów spadają z gwiazd, niosąc miłość i łzy duchów poprzednich pokoleń.
Jedność ducha, ciała i umysłu w tańcu daje widzom możliwość uczestnictwa w bezgranicznej i ponadczasowej podróży do uniwersalnego źródła bytu. W trakcie spektaklu szczupłe ciało artysty emanuje energią udzielającą się widowni, a światło i niezwykła muzyka, przypominająca dźwięki zasłyszane w naturze, dopełniają wrażenie doświadczania żywego obrazu. Umiejętność przełożenia pełnego spektrum ludzkich uczuć na minimalistyczny, a jednocześnie niezwykle silny w odbiorze język butoh dana jest tylko mistrzom po latach osobistych i głębokich poszukiwań. Atsushi Takenouchi jest jednym z nich.
Więcej o warsztatach Jinen butoh w dniach 17 oraz 19-21 lutego 2016.
Oprócz warsztatów w ramach cyklu odbędzie się także wystawa fotografii Waldemara Zdrojewskiego z innego spektaklu artysty, Ziarno emocji (wernisaż 18 lutego po spektaklu, wystawa potrwa do 18 marca), a ponadto projekcja filmu Ridden by Nature z udziałem Atsushiego Takenouchiego połączona ze spotkaniem z twórcą (21 lutego, Kino Elektronik).
Butoh od lat jest w spektrum zainteresowania fundacji. Organizujemy warsztaty, spektakle, dzięki wsparciu Instytutu Muzyki i Tańca oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego wydaliśmy książkę „Świat butoh Kazuo Ohno”. Atsushi Takenouchi jest trzecim artystą zapraszanym w cyklu „Japońskich mistrzów” po Yukio Wagurim i Yoshito Ohno, wpółautorze książki – mówi Anita Zdrojewska, organizatorka wydarzeń.
Cykl Japońscy mistrzowie butoh – prezentacje to wyjątkowa okazja dla poszukiwaczy interesujących zjawisk w kulturze i sztuce. W tym przypadku jest to butoh– kontrkulturowa forma tańca powstała w Japonii pod koniec lat 50. Jej twórcami byli Tatsumi Hijikata (1928-1986) i Kazuo Ohno (1906-2010). Jak pisze prof. Dariusz Kosiński, wicedyrektor Instytutu Teatralnego, butoh to nie tylko i nie tyle specyficzny styl tańca, współczesny gatunek performatywny czy określony typ treningu, ale całościowa postawa, łącząca specyficzny sposób pracy, estetykę, dramaturgię, filozofię. Powstałe przez połączenie tradycji i inspiracji z Wschodu i Zachodu, zarazem wciąż otwarte na inwencje twórców, stanowi swoiste odbicie złożoności współczesnej kultury globalnej, a jednocześnie pozwala na wyjście poza jej ograniczenia.
Atsushi Takenouchi dołączył do grupy „Hoppo-Butoh-ha”, na Hokkaido w 1980 roku. Jego ostatnie wspólne przedstawienie z grupą – Takazashiki (1984) – było opracowane przez twórcę butoh Tatsumi Hijikata. Atsushi rozpoczął swą własną drogę „Jinen Butoh” w 1986; stworzył m.in. spektakle solo Itteki, Ginkan łączące uniwersalny obraz natury, ziemi, czasów odległych i impresji chwili, spotkania z ludźmi i otoczeniem. Z projektem JINEN odbył trzyletnią podróż po Japonii, wykonując w tym czasie 600 improwizacji (1996-1999). Wówczas też uczył się u twórcy butoh Kazuo Ohno i jego syna – Yoshito. Od 2002 przebywał głównie w Europie, współpracując z tancerzami i aktorami z Francji, Polski, USA i innych krajów. Występował na festiwalu w Avignon, na Paris Butoh Festival i New York Butoh Festival, na których prezentował swe spektakle solo. W tym samym czasie pracował też w filmie. Ostatnia praca, „Wypełniony naturą” – realizowany na Alasce i Hawajach film artystyczny o środowisku naturalnym, zdobył nagrodę „Best of the Fest” na Martinique International Film Festival i przeszedł oficjalną selekcję Festiwalu w Wenecji.
Hiroko Komiya – obrazy pochodzące z powietrza, otaczającej nas przestrzeni czy tworzone przez ciało przekształca w dźwięki – bez stałej linii melodycznej czy rytmu. Są one całkiem proste, pojedyncze, towarzyszą nam podobnie jak pogoda czy najbliższe otoczenie. Używa zarówno wody i materiałów naturalnych takich jak kamień, bambus, piach, liście, muszle jak dzwonki, bębenki czy perkusję. Od 1996, pod okiem grającego na Tabla – Masahiro Besso, uczyła się gry na „instrumentach perkusyjnych” używanych w tradycyjnej muzyce hinduskiej. W 1999 rozpoczęła współpracę z tancerzem butoh Atsushi Takenouchi. W czasie warsztatów JINEN Butoh podejmuje interakcję z oddechem i ruchem uczestników. Komponuje muzykę dla tancerzy i aktorów, a także na potrzeby zajęć z dziećmi i dorosłymi osobami upośledzonymi w Japonii, Francji, USA czy Polsce. Używa też głosu w jego podstawowej, naturalnej formie. Od 2002 roku pracowała nad głosem z pieśniarzem plemiennym, poetą i perkusistą Jean C. Dussin (pieśni inuickie, afrykańskie, celtyckie, z kręgu).