Kino Muranów w Warszawie i Gutek Film zapraszają na przedpremierowy pokaz specjalny filmu dokumentalnego Mr. Gaga w reżyserii Tomera Heymanna. Po seansie odbędzie się panel dyskusyjny, w którym udział wezmą Waldemar Raźniak, Agnieszka Sterczyńska i Helena Norowicz. Tematem panelu będzie ciało – w sztuce jako instrument i narzędzie do tworzenia oraz jako medium, które wyraża, komunikuje, odbiera. W trakcie dyskusji zostanie poruszona również kwestia indywidualizmu w podejściu do treningu, zarówno zawodowych tancerzy, jak i ludzi, którzy po prostu chcą ćwiczyć/tańczyć. Rozmowa będzie dotyczyć też nierozerwalnego związku ciało-umysł, o tym, czy poprzez ćwiczenia rozwija się tylko ciało, czy również wyobraźnię, oraz jak w tym kontekście pracuje się stworzonym przez Naharina językiem GaGa. Paneliści zastanowią się, jak ciało wykorzystywane jest w sztukach scenicznych przez aktorów i czy w polskiej kulturze jest tradycja pracy z aktywnym, organicznym ciałem. Spróbują znaleźć podobieństwa i różnice w podejściu do pracy aktorów i tancerzy w Polsce i Izraelu oraz przyczyny, z których one wynikają. Będą również dyskutować o tym, jak zmienia się podejście do ciała w Polsce i czy styl GaGa może stać się w naszym kraju „popularnym” sposobem ćwiczeń dla każdego.
Paneliści:
Waldemar Raźniak – Prorektor Akademii Teatralnej w Warszawie, aktor, reżyser, wykładał m.in., na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu, Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie
Agnieszka Sterczyńska – tancerka, choreograf, autorka pracy magisterskiej „Gaga – nowy rodzaj tańca?”
Helena Norowicz – aktorka, modelka
Prowadzący: Mike Urbaniak
Mr. Gaga to najciekawszy film o tańcu współczesnym od czasu „Piny” („Variety”), a jednocześnie laureat wielu nagród publiczności na międzynarodowych festiwalach. To film pozwalający zrozumieć związek ciała i ruchu z naszymi emocjami.
Mr. Gaga opowiada o genialnym choreografie Ohadzie Naharinie, wieloletnim szefie najsłynniejszego zespołu tańca współczesnego z Izraela – Batsheva Dance Company. Reżyser Tomer Heymann towarzyszył artyście przez 8 lat, aby ukazać jego życie i niezwykłą ewolucję jako tancerza, twórcy i człowieka. Heymann rejestrował zarówno jego życie prywatne, przebieg prób zespołu, jak i zajęcia z opracowanego przez Naharina języka ruchu – GaGa – umożliwiającego każdemu wyrażenie swoich emocji poprzez taniec. W połączeniu z niepokazywanym dotychczas materiałem archiwalnym oraz fragmentami tanecznych spektakli Batshevy dostajemy fascynującą historię człowieka, który zrewolucjonizował świat tańca współczesnego.
Ruch jest sposobem rozumienia siebie. Kto uważnie wsłucha się w swoje ciało, przekroczy swoje ograniczenia.
Ohad Naharin
Reżyser o filmie:
Ziarna, z których wyrósł ten film, zostały zasadzone około 20 lat temu, kiedy po raz pierwszy zobaczyłem na scenie Batsheva Dance Company prowadzoną przez Naharina. Moja głowa i serce doświadczyły wielkiego wstrząsu, jak po koktajlu z alkoholu i narkotyków, tylko bez alkoholu i narkotyków. Kontinuum ruchu, muzyki, energii, seksualności, zmysłowości i tancerze, w których można się zakochać, zupełnie nie wiedząc dlaczego. Od tamtego wieczora sztuka tańca Batshevy stała się moją obsesją. Naharin jest ciężkim orzechem do zgryzienia, to bardzo skomplikowany i pełen sprzeczności charakter, co czyni go fascynującym tematem filmu dokumentalnego.
Scenariusz i reżyseria: Tomer Heymann
Zdjęcia: Itai Raziel
Montaż: Alon Greenberg Ido Mochrik Ron Omer
Dźwięk: Alex Claude
Muzyka: Ishai Adar
W filmie pojawiają się:
Ohad Naharin, Judith Brin Ingber, Tzofia Naharin, Mari Kajiwara, Avi Belleli, Tami Lotan, Naomi Blocj Fortis, Eldad Mannheim, Gina Buntz, Natalie Portman, Sonia D’Orleans Juste, David Tinchell.
Producent: Barak Heymann
Produkcja: Heymann Brothers Films
Izrael/ Szwecja/ Niemcy/ Holandia rok produkcji: 2015
Język oryginalny: angielski, hebrajski
czas trwania: 103 min
Dystrybucja w Polsce: Gutek Film.
Sylwetka reżysera:
Tomer Heymann urodził się w 1970 roku w Izraelu. W ciągu ostatnich 20 lat wyreżyserował 13 filmów i seriali dokumentalnych, z których większość wymagała wieloletnich przygotowań i dokumentacji. Począwszy od debiutu – Tomer Ve-Hasrutim – jego filmy zdobywały główne nagrody na wielu prestiżowych festiwalach filmowych. Papierowe laleczki wyjechały z Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie z trzema wyróżnieniami, a z imprezy w Los Angeles z nagrodą publiczności. Film oraz serial telewizyjny Most ponad Wadi, zrealizowany we współpracy z amerykańską stacją ITVS uznano najlepszym izraelskim filmem dokumentalnym, brał udział w prestiżowym festiwalu filmów dokumentalnych w Amsterdamie i nagradzano go na całym świecie. Heymann zrealizował też filmowe portrety osobistości izraelskiej kultury: piosenkarza Aviva Geffena (Aviv- Fucked-Up-Generation), kompozytora Idana Raichela (Black Over White), czy choreografa Ohada Neharina (Out Of Focus, Mr. Gaga).
Więcej: http://gutekfilm.pl/mrgaga/
Organizatorzy panelu dyskusyjnego: Gutek Film, Fundacja ART_committed www.artcommitted.com, facebook.com/artcommitted/