Warszawa/Komuna/Warszawa: Sztuka Nowa „Black SQR” – reż. Dawid Żakowski

Zdjęcie: Warszawa/Komuna/Warszawa: Sztuka Nowa „Black SQR” – reż. Dawid Żakowski

Wersja do druku

Udostępnij

W spektaklu Black SQR w reżyserii Dawida Żakowskiego obraz „Czarny kwadrat na białym tle” Kazimierza Malewicza został potraktowany w sposób dosłowny, czyli jako przestrzeń, w którą wylewa się czerń, i w której wszystko zaczyna się od zera.

Na białym tle podłogi baletowej została wyklejona czarną taśmą przestrzeń (4×4 m), do której zostało zaproszonych pięcioro performerów. Przez kilka miesięcy projekt ten żył swoim wewnętrznym życiem, bez żadnej struktury ani funkcji. Nie było przygotowanego scenariusza, ani performatwnego celu. Odbywały się za to cykliczne 3-4-godzinne sesje, podczas których performerzy (dwie kobiety i trzech mężczyzn), poddawani byli „instrukcjom” narzucanym z zewnątrz. Poprzez użycie ciał, ruchu i elementów kompozycyjnych dokonywali improwizacji. „Instrukcje” miały charakter bodźców odnoszących się do suprematyzmu, czyli do wspomnianego rosyjskiego ruchu artystycznego, na czele którego stał Kazimierz Malewicz, skupionego na podstawowych formach geometrycznych, takich jak koła, kwadraty, linie i prostokąty, malowanych w ograniczonej gamie kolorów. Performerzy podczas sesji, improwizując w czarnym kwadracie, poddawani bodźcom sensualnym, dźwiękowym, intelektualnym, religijnym i politycznym dokonywali na sobie procesu komponowania i dekonstruowania.

Wszystkie te informacje przynoszone ze świata zewnętrznego – mówi Dawid Żakowski reżyser spektaklu – zamykaliśmy w czarnym kwadracie, przetwarzaliśmy i miksowaliśmy poprzez ruch. Stopniowo zaczęły wyłaniać się różne krajobrazy czerni. Sesje były nagrywane i kolektywnie analizowane, a z nagranego materiału, wybierane były sekwencje ruchowe i kompozycje poddawane choreograficznej obróbce. Przez kilka miesięcy proces ten miał charakter niemej, czystej formy, aż do czasu rezydencji na Festiwalu Unity, podczas której „Czarny kwadrat” doszedł do głosu. Zbierało się na burzę mieliśmy niewiele czasu na zaprezentowanie efektu pracy (work in progres), włączyłem mikrofon i zacząłem do niego mówić, i wtedy wypłynęły ze mnie wyparte i ukryte głęboko w psychice treści nawiązujące do wieloletniej praktyki poszukiwania „doskonałego”, „ogołoconego”, „człowieka czynu”, czyli „performera” Jerzego Grotowskiego. Dotarłem do osobistego punktu zero, zacząłem mówić, polemizować i kwestionować. Moja post-Grotowska tradycja wkroczyła do czarnego kwadratu, już nie zapośredniczona w ciałach, ale bezpośrednio i konfrontacyjnie. W ramach tego procesu uznałem, że „performer Grotowskiego”, który był dla mnie przez wiele lat niekwestionowaną wykładnią drogi twórczej to obiekt anachroniczny i muzealny, z którym należy podjąć polemikę”.

Inspiracje:

Anna Świrszczyńska (1909-1984) – polska poetka, dramatopisarka, prozaiczka, autorka wielu utworów dla dzieci i młodzieży. Poruszała w swoim tekstach tematy: m.in. losu kobiety i seksu, w specyficzny, tylko jej właściwy sposób oraz wypracowała charakterystyczny, oszczędny (często wręcz skąpy w słowa) styl, dzięki któremu Czesław Miłosz uznawał ją za jedną z najwybitniejszych i nowatorskich współczesnych poetek polskich, ale nie o mężczyznach tutaj mowa… Wystawienie dramatu tej wyjątkowej twórczyni jest częścią wieloletniego projektu TERAZ POLIŻ, mającego na celu przywrócenie do życia zapomnianych lub nieodkrytych jeszcze tekstów polskich dramatopisarek. Tegoroczna odsłona nosi nazwę „córy warszawskie #KobietyRobiąDramaty”.

Jerzy Marian Grotowski (ur. 11 sierpnia 1933 w Rzeszowie, zm. 14 stycznia 1999 w Pontederze) – polski reżyser teatralny, teoretyk teatru, pedagog. Jeden z największych reformatorów teatru XX wieku.

Dramaturgia i reżyseria: Dawid Żakowski

Asystent reżysera i produkcja: Maciej Tomaszewski

Współpraca dramaturgiczna: Piotr Piotrowicz

Współpraca choreograficzna: Ewelina Sobieraj

Muzyka i współpraca scenograficzna: Gamid Ibadullayev

Kostiumy: Zofia Komosa

Światła: Jędrzej Jęcikowski
Wykonanie: Paweł Mandziewski, Piotr Piotrowicz, Maciej Tomaszewski, Agata Zataj, Alicja Zalewska

Czas trwania: 50 min

Wstęp wolny.

Dawid Żakowski – reżyser, aktor i pedagog teatralny. Jest współzałożycielem Stowarzyszenia Sztuka Nowa (sztukanowa.pl) i Pracowni Teatru Fizycznego działającej w przestrzeni laboratoryjnej LUB/LAB w Warszawie. W ramach działań Stowarzyszenia i Pracowni TF prowadzi profesjonalne badania technik teatralnych i praktyki w dziedzinie międzynarodowej wymiany teatralnej. W latach 1997-2007 współpracował z Piotrem Borowskim jako aktor i asystent reżysera. Biorąc udział w jego spektaklach (PółnocCzłowiekHenrykHamletHospital) występował m. in. w Paryżu, Lille, Berlinie, Dusseldorfie, Moskwie, Montevideo, Caracas, Belo Horizonte, Sao Paulo, Neapolu, Palermo, Florencji, Zurychu. Jako aktor współpracował również z Teatrem Pieśń Kozła we Wrocławiu, NeTTeatre w Lublinie. W ostatnich latach pracy twórczej realizuje projekty o charakterze interdyscyplinarnym, w ramach których wyreżyserował m. in. spektakle: Sylwia:MedeaMoja wolność – Moja niepodległośćWarsaw: in BetweenMapy PamięciARTYSTA. Mechanika ucieczkiBadania solarystyczne 2.0Orfeo’70TuryściPompa Funebris. Od 2012 roku pracuje jako kurator ds. teatru w Sochaczewskim Centrum Kultury. Od 2008 roku współrealizuje również międzynarodowe projekty badawcze.

Paweł Mandziewski (1997) – aktor, performer. Ukończył Studium Technik Aktorskich w Warszawskiej Szkole Filmowej. W dorobku aktorskim ma kilkanaście etiud studenckich oraz epizody w profesjonalnych produkcjach. Pasjonuje się muzyką, fotografią, słowem pisanym – pisze krótkie formy poetyckie oraz krótkometrażowe scenariusze. Grał również na perkusji w zespole muzyki eksperymentalnej.

Piotr Piotrowicz (1993) – performer, dramaturg i dziennikarz kulturalny. Absolwent wydziału Wiedzy o Teatrze na Akademii Teatralnej w Warszawie. Od 7 lat związany ze Stowarzyszeniem Sztuka Nowa. Grał w spektaklach Władca Much (2012) i Artysta. Mechanika Ucieczki (2013). Pracował jako dramaturg i performer przy produkcjach Muchy (2015) i Badania Solarystyczne 2.0 (2016). Od 2017 roku współprowadził warsztaty teatru fizycznego dla młodzieży i dorosłych w ramach Kursu Teatru Fizycznego. Ukończył kurs Laboratorium kultury: Kształcenie w zakresie zawodu dramaturga organizowany przez SWPS Warszawa we współpracy z Nowym Teatrem.

Maciej Tomaszewski (1991) – performer. Absolwent studiów magisterskich na kierunku Wiedza o Teatrze na Akademii Teatralnej w Warszawie. Od 2011 roku w Stowarzyszeniu Sztuka Nowa jest współprowadzącym warsztaty teatru fizycznego w projektach edukacyjnych. Zagrał w spektaklach Władca MuchMapy PamięciARTYSTA. Mechanika ucieczkiMuchyBadania Solarystyczne 2.0Turyści. Współprowadzący Kursu Teatru Fizycznego organizowanego w Lub/Labie.

Alicja Zalewska (1997) – performerka. Studentka MISH na UW (psychologia i kulturoznawstwo) oraz Wiedzy o Teatrze na warszawskiej Akademii Teatralnej. Od 2016 roku aktywnie działająca w Stowarzyszeniu Sztuka Nowa w ramach Kursu Teatru Fizycznego. Performerka w spektaklu Pink Bitterness. Księżniczki (nagrodzonym na Ogólnopolskich Spotkaniach Młodego Teatru Krzykowisko w Maszewie). Współpracuje wolontaryjnie z działem edukacji teatru TR Warszawa.

Agata Zataj (1998) – aktorka, performerka. Studentka Kulturoznawstwa na UW. Uczęszczała do Ogniska Teatralnego u Machulskich, gdzie w 2015 roku zrealizowała projekt Story Lab 90s w ramach Festiwalu Korczak w Teatrze Powszechnym. Ukończyła kurs aktorski Sfilmowani.Od 2018 roku współpracuje ze Stowarzyszeniem Sztuka Nowa w ramach grupy teatru fizycznego, gdzie pracuje nad metodami ekspresji swojej osobowości i ciała.

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 17:00

Warszawa: SZKOŁA, ul. Emilii Plater 31

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close