
Fot. Mikko Keski-Vähälä.
Fot. Mikko Keski-Vähälä.
Międzynarodowy Konkurs Choreograficzny „WarsawZAWIROWANIAdance”, organizowany przez Fundację Scena Współczesna, to projekt skoncentrowany na prezentacji artystów związanych z tańcem – zarówno rozpoznawalnych profesjonalistów, jak i młodych tancerzy i choreografów. Tegorocznymi jurorami są: Jasmin Choidi (Irlandia), Iwona Olszowska (Polska), Vadim Kasparov (Rosja), Włodzimierz Kaczkowski (Polska).
Drugiego dnia pokazów wystąpią: Anna Piotrowska & Kamil Bończyk ze spektaklem bless the king_nieliryczna pieśń; Krystyna Lama Szydłowska ze spektaklem Pamiętniki z wakacji; Ilona Gumowska ze spektaklem Moira; Bartek Woszczyński ze spektaklem After the Past; Anna Piotrowska & Alexey Torgunakov ze spektaklem under the dead tree.
bless the king_nieliryczna pieśń
„.[..]Niebezpieczny, niepokojący mrok, kryjący się w niechcianych zakamarkach naszej podświadomości. Bless the king… przepełniony jest agresją i brutalnością. Oglądając go czuję się, jakby ktoś zamknął mnie w piwnicy albo w lochu. Aktorzy ubrani w skóry (spodnie, płaszcz), migające, rzucone w kąt jarzeniówki, dywan, blaszane wiaderko… To wszystko, a także wyraźnie sado-masochistyczna relacja pomiędzy artystami napawa mnie lękiem, ale i fascynacją”.
Katarzyna Zioło, „Reflektor”
taniec: Anna Piotrowska, Kamil Bończyk
muzyka: Anna Piotrowska
czas trwania prezentacji: 15 min.
Pamiętniki z wakacji
Artystka o swojej pracy:
Solo opiera się na pracy ze wspomnieniami z pewnego lata. Nagrania dźwiękowe zebrane przeze mnie podczas wakacji zostały zmiksowane i przetworzone w eksperymentalną kompozycję. Stworzona ścieżka dźwiękowa posłużyła za materiał do odzyskania zapisów wspomnień́ w ciele, na których bazuje choreografia.
taniec: Krystyna Lama Szydłowska
muzyka: Józef Buchnajzer
czas trwania: 10 min.
Moira
W mitologii greckiej Moira jest wcieleniem przeznaczenia, kontrolującym nić życia każdego śmiertelnika od momentu narodzin aż do śmierci. Niczym sieć pajęczą tka losy ludzi, decydując nie tylko o długości ich życia, ale również o spotykającym ich szczęściu i cierpieniu. Jest potęgą działającą równolegle z bogami, a bogowie i ludzie są jej podlegli. Chociaż świat jest zdominowany przez boską moc nadawaną ludziom w różny sposób, czeka na nich jedynie „ciemność”. Najbardziej bowiem pewną rzeczą w życiu człowieka jest to, że prędzej czy później spotka go śmierć. Pozostaje jednak pytanie, czy ludzka istota może wpłynąć na z góry zapisany bieg?
taniec: Emilia Biskupik, Sara Kozłowska
muzyka: Paweł Odorowicz
czas trwania: 10’30 min.
After the Past
Zaakceptować to znaczy zrozumieć. Spektakl solowy After the Past to wewnętrzna podróż, w której czas ukazany jest jako przestrzeń, pozwalająca na ponowne doświadczenie różnych momentów z przeszłości. Spektakl ten jest próbą odpowiedzi na ponadczasowe pytanie „kim jestem?” i próbuje zbadać, jak doświadczenia z przeszłości budują naszą osobowość. Dotyka skomplikowanego mechanizmu zaakceptowania samego siebie, zabierając publiczność w osobistą i intymną podróż.
taniec: Bartek Woszczyński
muzyka: Seayool Kim
czas trwania: 10’30 min
under the dead tree
Anna Piotrowska o pracy:
Inspiracją do stworzenia kreacji solowej under the dead tree przez Annę Piotrowską jest postać samego tancerza, utalentowanego Alexeya Torgunakova. Choreografia dedykowana jest jego wrażliwości artystycznej, ogromnej kulturze ruchu oraz otwartości i uważności na materię cielesności. Praca ta nie powstawała według konkretnie postawionych założeń – zrodziła się z obserwacji rozwijającej się emocjonalności jego tańca, która wbrew pozorom nie jest pierwszoplanowa. Punktem wyjścia były ograniczenia, jakie człowiek tworzy sam sobie w życiu. Reszta przyszła na drodze ewolucji materiału. Jak się okazuje, najczystszą drogą w obliczu śmierci – czego doświadczamy zazwyczaj pod koniec naszych dni – jest po prostu i tylko MIŁOŚĆ. W czystej, najprostszej postaci. Jak mogę obserwować siebie, swoje myśli, swój kształt, swój przebieg? Jak mogę pokonywać swoje ograniczenia, które jako człowiek stworzony z umysłu projektuję, daję się im zniewolić i ulec ich powierzchowności? Spieszmy się kochać siebie, a będziemy potrafili kochać innych i przyjmować miłość w każdej postaci.
taniec: Alexey Torgunakov, Kamil Bończyk
muzyka: Anna Piotrowska
czas trwania: 15 min.
***
Tegoroczny Konkurs Choreograficzny „WarsawZAWIROWANIAdance” jest częścią projektu Taneczne Konfrontacje Europejskie: Zawirowania.
Taneczne Konfrontacje Europejskie: Zawirowania
Rezerwacje i bilety:
Wprowadzamy system Pay What You Want. Za wszystkie prezentacje widz zapłaci dopiero po zakończeniu występów w danym dniu, ile uzna za stosowne, w zależności od zasobności portfela i tego, jak podobało się przedstawienie.
Z powodu ograniczonej liczby miejsc, obowiązuje rezerwacja mailowa pod adresem:
Joanna.formatzero@gmail.com. W treści wiadomości należy wpisywać tytuły spektakli.
Organizatorzy:
Fundacja Scena Współczesna
Teatr Tańca Zawirowania
Współorganizatorzy:
Teatr Rampa
Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny FORMAT ZERO
Teatr Tańca NTF
Dofinansowano ze środków Instytutu Muzyki i Tańca w ramach programu „Muzyka i Taniec – Interwencje 2017”.
Projekt współfinansuje m.st. Warszawa, a także Ambasada Izraela w Warszawa oraz Instytut Francuski w Polsce.