Spektakle

Warszawa: Magdalena Chowaniec „In the Artist’s Head” – performans na otwarcie wystawy

Zdjęcie: Warszawa: Magdalena Chowaniec „In the Artist’s Head” – performans na otwarcie wystawy

Fot. materiały organizatorów.

Wersja do druku

Udostępnij

Austriackie Forum Kultury prezentuje nowe prace artystki i artysty: Magdaleny Chowaniec i Maćka Chorążego. Podczas wernisażu odbędzie się muzyczny monodram Magdaleny Chowaniec, choreografki, performerki i tancerki mieszkającej i tworzącej w Austrii.  Performans nawiązywać będzie do formatu wystawy mówionej i musicalu, a w przestrzeni galerii, na jej ścianach, w holu wejściowym i sąsiadującym pomieszczeniu zaprezentowane (i ukryte) zostaną nowe prace Maćka Chorążego. Kuratorem wystawy jest Romuald Demidenko.

 

Performans Chowaniec nawiązuje do innej pracy artystki, What’s in the Artist’s Head, którą Chowaniec przedstawiła na festiwalu ImPulsTanz w Wiedniu w 2016 roku. W recenzjach w prasie austriackiej pisano wówczas, że przedstawienie jest świadectwem teatru zaangażowanego, teatru jako przestrzeni społecznej. Pisano, że Chowaniec pokazała, w charakterystyczny dla siebie przewrotny i jednocześnie pełen humoru sposób, co się dzieje, gdy artystka/artysta idzie na barykady w poszukiwaniu rebelii i rewolucyjnego humanizmu. Co się dzieje, gdy artystka chce ratować świat.

Dziś wieczorem, w obliczu światowego kryzysu, mój umysł cofa się o osiem lat do nocy pośród wewnętrznego kryzysu. Dobrze pamiętam, że siedząc w garderobie w domu tanecznym, przygotowując się do rozmowy z ludźmi z działu kulturalnego, miałem przed oczyma obraz wszystkich artystów, z którymi rozmawiałem.

Na podstawie Franklin Delano Roosevelt The Arsenal of Democracy”, 1940

Magdalena Chowaniec (ur. 1983) jest artystką taneczną, performerką i choreografką pracującą z tekstem, obiektem i cos-playem, często przełamując paradygmat podziału na widownię i aktora, włączając do performance`u publiczność i inicjując swoje działania poza przestrzeniami dedykowanymi sztukom wizualnym lub performatywnym. W swoich działaniach wykorzystuje na wiele sposobów ciało i głos, nawiązując do różnych (poza-)artystycznych tradycji, takich jak musical, przemówienie, koncert, protest, monodram, widowisko, łącząc aktywizm z performance’m. Artystka gościła w Polsce m.in. na Festiwalu Ciało/Umysł w  z przedstawieniem Hold Your Horses w 2008 roku. W 2012 r. pokazywała When I Don’t Dance I Collect Crystal Balls  w Warszawie na tymże festiwalu oraz w Poznaniu na Polskiej Platforma Tańca.  W 2015 roku, wraz z Agatą Maszkiewicz podczas  Międzynarodowego Forum Tańca, realizowanego w ramach  programu Scena dla tańca 2015 Instytutu Muzyki i Tańca, pokazała w Bydgoszczy spektakl Don Kiewicz & Sancho Waniec, a w Poznaniu, w ramach programu rezydencyjnego What Do You Really Miss w choreografii Marii Zimpel w ramach projektu Co z tym tańcem 2015 (Stary Browar w Poznaniu).

W Austrii jej spektakle Attan Stays with Us oraz Songs of the Water, Tales of the Sea realizowane we współpracy ze społecznościami uchodźców, pochodzących m.in. z Afganistanu a mieszkających w miejscowości Rechnitz, były prezentowane podczas ImpulsTanz Festival w Wiedniu (2014—2015). Wiele projektów realizuje we współpracy z innymi artystkami i artystami, m.in. Elizabeth Ward (Anti Fascist Ballet School), Valerie Oberleithner (iChoreography), SUPERAMAS, Oleg Soulimenko, Cooperativa Performativa, Mark Tompkins, Georg Blaschke, Agata Maszkiewicz, Mathieu Grenier, Jérôme Bel, Amanda Piña, Michael Laub, Florentina Holzinger, Alex Baczynski-Jenkins. Od 2008 do 2014 roku była wokalistką zespołu The Mob Fixing Freedom a od 2015 rapuje w duecie Mermaid & Seafruit. Swój performance What’s in the artist’s Head’ zaprezentowała w jednej z przestrzeni wystawowych Leopold Museum w Wiedniu podczas ImPulsTanz Festival (2016). Komponując tekst do swojego monodramu czerpała z archiwalnych przemówień prezydenckich, retoryki motywacyjnej oraz głosu reprezentantów wykluczonych, zmarginalizowanych i do niedawna przeoczonych społeczności.

Magdalena Chowaniec jest absolwentką Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Bytomiu oraz sztuki tańca w Anton Brucker Universität w Linzu. Wyróżniona tytułem „Remarkable Emerging Choreographer” w roczniku „Ballettanz”  (2010). Stypendystka austriackiego Federalnego Ministerstwa Kultury (2009) oraz programu danceWEB (2007). Uczy tańca i praktyk somatycznych we współpracy z ImPulsTanz Festival i DiverCity Lab w Wiedniu. We współpracy z Institut für Künstlerische Forschung w Grazu kontynuować będzie badania nad empatycznymi zależnościami pomiędzy ciałem a muzyką (od 2019 roku).

Maciek Chorąży (ur. 1982) jest twórcą projektów graficznych, rzeźbiarskich, przestrzennych, instalacji oraz realizacji scenograficznych, wykorzystującym w swojej twórczości często pozaartystyczne media, zdjęcia z sieci i inne przedmioty znalezione, np. niskiej jakości produkty kupione okazyjnie. Jego zainteresowanie performatywnością przejawia się poprzez inicjowanie i obserwowanie sytuacji, zdarzeń, często w oparciu o przypadkowość. Jego rysunki, kolaże, diagramy, fotografie i fotomontaże zdobią m.in. książkę Doroty Masłowskiej Jak przejąć kontrolę nad światem, nie wychodząc z domu (2017). Prace artysty były prezentowane przy okazji wystaw indywidualnych w takich miejscach, jak np. BWA w Zielonej Górze, Bunkier Sztuki w Krakowie oraz zbiorowych, m.in. MOCAK w Krakowie, Galeria Kordegarda w Warszawie, Muzeum Czartoryskich w Krakowie oraz Cricoteka. Z Agą Klepacką współtworzy duet Bracia, projektując kostiumy do spektakli, m.in. dla Capella Cracoviensis, Narodowego Teatru Starego w Krakowie. Ich instalacje przestrzenne i obiekty były prezentowane m.in. w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie a wcześniej w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Khoi w New Delhi.

Wystawa: In the Artist’s Head

Performance:  Magdalena Chowaniec.

(Wystawa do zobaczenia do 25 maja 2018)

Artystka i artysta: Magdalena Chowaniec, Maciej Chorąży.

Kurator: Romuald Demidenko.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close