Pokaz spektaklu Requiem dla miejsc teatru tańca zespołu novaTanz z Kolonii. Jego tematyka oscyluje wokół „wspomnienia – nostalgii – przemijania”. Produkcja tanecznato polsko-niemiecki projekt (Wrocław to miejsce urodzenia choreografa i dyrektora artystycznego teatru– Sławomira Gepnera) w wykonaniu „kreatywnej grupy wolnych artystów (…) o kulturalnych korzeniachróżnych europejskich krajów, których interdyscyplinarna współpraca stawia nowe akcenty. Taniec, muzyka,video, design, teatr i sztuki piękne wzajemnie się tutaj inspirują, wstępują w dialog i stapiają się w jednolitąartystyczną formę”.Premiera przedstawienia odbyła się 23 listopada we Wrocławiu.
O spektaklu:
„Miejsca pozostają niezmienione jedynie we wspomnieniach. Co dzieje się z tymi miejscami, gdy się jeopuści? Chodzi nam o miejsca, których nie możemy zatrzymać na zawsze. Chodzi także o ludzi i ich emocje,które przeglądają się w tych miejscach jak w lustrze. Chodzi o nostalgię fotografii, które pozostają popodróży, a w końcu o nostalgię, która jest jak pragnienie, którego nigdy nie możemy zaspokoić. Celem jestumożliwienie doświadczenia tych wspomnień i doznań dzięki tanecznym i filmowym formom prezentacji.Podstawą dla rozwoju tej dramaturgicznej idei inscenizacji jest muzyka i „wstęga życia“ Chopina, czyli drogakompozytora, który wędrował po całej Europie i dostarczał swemu życiu mocnych i zmiennych wrażeń.Jednocześnie przez to niespokojne wędrowanie jego muzyka uzyskała swą charakterystyczną głębię inostalgiczny nastrój. Właśnie z tego nastroju korzystamy w pracy, jednakże nie chcemy ilustrować muzyki,ani też przerabiać jej pod kątem biograficzno-tanecznym. Chodzi raczej o to, by uwypuklić kryjące się podnią motywy, a nawet sprawić, by można je było odczytać tanecznie i filmowo”.
Kierownictwo projektu: Slava Gepner
Asystentura: Carmen Casagrande
Taniec: Marcus Bomski, José Manuel Ortiz Sanchez, Carmen Casagrande, Hannah Platzer, Jelena Pietjou
Oprawa: Adrián Villa i Carolina Pinzón
Film: Gonzalo H. Rodriguez
Muzyka: Chopin, opracowanie: Achim Sondermann
Produkcja: nützlich + schön – Kultür Büro Köln
novaTanz
Oprócz rozwoju własnych spektakli tanecznych – do tej pory zespól wyprodukował trzy pełnometrażoweprodukcje, jak również „witryny” – forma teatru ulicznego – zespół oferuje także warsztaty, kursy i inneformy edukacji kulturalnej. Chodzi tutaj o coś więcej niż taniec jako środek wyrazu na scenie. Chcązapoznać odwiedzających i uczestników z różnymi artystycznymi kierunkami i ich współczesnymi formamikreacji. Celem przy tym jest nakłonienie do zaangażowanej dyskusji i wyzwolenia własnej kreatywności. Jużod początku istnienia grupy novaTanz towarzyszył zamiar budować mosty między Polską i Niemcami. Tenprojekt jest realną szansą, aby dać wyraz tej motywacji.
Slava (Sławomir) Gepner, bo pod takim nazwiskiem rozpoznawany jest młody polski artysta za granicą,z całym swoim artystycznym i teatralnym doświadczeniem, zainspirowany współczesnymi technikamitańca, postrzega swoją rolę choreografa jako kreatywnego projektanta, zawsze otwartego na poszukiwaniaoryginalnych i autentycznych kompozycji i struktur. Organiczne połączenie muzyki, tańca w formieteatralnego widowiska, powinno według niego stworzyć atmosferę, gdzie publiczność ma szansę nawłasne interpretacje i przeżycia. Pomimo ewolucji swojego choreograficznego słownika, Gepner swojeposzukiwania i eksperymenty, widzi jako kontynuacje bogatej tradycji tańca, z której wyrasta, gdzietechniczne przygotowanie tancerzy daje solidny fundament dla twórczej pracy z choreografem.Sławomir Gepner urodził się we Wrocławiu. Tam też zaczął trenować pantomimę, a następnie taniecklasyczny w studio baletowym przy Operze Wrocławskiej. Po ukończeniu Państwowej Szkoły Baletowejw Łodzi w 1998 roku, studiował choreografię na wydziale Reżyserii Baletu w Konserwatorium im.N. Rimskiego-Korsakowa w St. Petersburgu i tańczył w zespole baletowym Opery-Studio w wyżejwymienionym konserwatorium.W 2002 r. wyjechał do Niemiec i pracował jako niezależny tancerz-freelancer w licznych projektachtanecznych. W międzyczasie był zapraszany zarówno jako tancerz, jak i choreograf do USA, Rosji, Polski,Włoch, Wielkiej Brytanii i Niemiec. W 2006 roku rozpoczął pracę z Carmen Casagrande, co stało sięzasadniczym impulsem do podjęcia decyzji, o utworzeniu teatru tańca: „novaTanz”.