Pokaz spektaklu

Warszawa/Nowy Teatr/Poszerzanie pola: Ramona Nagabczyńska Silenzio!

Zdjęcie: Warszawa/Nowy Teatr/Poszerzanie pola: Ramona Nagabczyńska Silenzio!

Ramona Nagabczyńska "Silenzio!", fot. Maurycy Stankiewicz

Wersja do druku

Udostępnij

Opera to oś spektaklu Ramony Nagabczyńskiej. Choreografka, aby opowiadać o kobiecych głosach, odwołuje się do opery dziedziny sztuk performatywnych wystawianej w niemalże niezmienionej formie od wieków.

Głos kojarzony jest głównie ze sferą symboliczną, ze znaczeniami przypisywanymi dźwiękom. Zapominamy, że jest manifestacją skomplikowanych cielesnych predyspozycji. Te głosy, które wymykają się porządkowi symbolicznemu są przesuwane poza nawias, co nie oznacza, że nie istnieją, jedynie, że utraciliśmy zdolność ich słyszenia. Tradycyjne praktyki kobiecego śpiewu znalazły swój ujarzmiony przez kompozytorów operowych odpowiednik w postaci wirtuozerskich arii operowych. Tam pierwotna ekstaza głosu miesza się z wyrafinowaną propagandą krzywdzącego porządku.

Starogrecka praktyka aischrologii, polegająca na używaniu obscenicznego języka, wywodzi się z kobiecych rytuałów. Nie istnieje współczesny odpowiednik tej praktyki. Wręcz przeciwnie wulgaryzmy i odwołania do abiektalnej strony cielesności bulwersują, gdy wychodzą z ust kobiet.

Polityczność głosu jest ustanawiana nie tylko przez znaczenia wypowiadanych słów, lecz w równej mierze dzięki zaznaczaniu cielesnej obecności partykularnych ciał.

Choreografia: Ramona Nagabczyńska

Performerki i współtwórczynie: Katarzyna Szugajew, Karolina Kraczkowska, Barbara Kinga Majewska, Ramona Nagabczyńska

Dramaturgia: Agata Siniarska

Muzyka: Lubomir Grzelak

Opracowanie partii wokalnych: Barbara Kinga Majewska

Scenografia i kostiumy: Dominika Olszowy

Współpraca przy kostiumach i scenografii: Dominika Święcicka

Reżyseria świateł: Jędrzej Jęcikowski

Krawiec: Emil Wysocki

Nauczycielka tańców barokowych: Marta Baranowska (Cracovia Danza)

Partnerzy: Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Centrum w Ruchu

Spektakl zrealizowano w ramach drugiej edycji programu choreograficznego Poszerzanie pola, realizowanego przez Nowy Teatr w Warszawie i Art Stations Foundation w Poznaniu. Kuratorką programu jest Joanna Leśnierowska.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close