
Fot. z materiałów Nowego Teatru.
Fot. z materiałów Nowego Teatru.
„Opowiadam historie, ale nie jestem tu i teraz po to żeby mówić. Jestem tu po to żeby tańczyć”
W przejmującym i intymnym solo Le cargo Faustin Linyekula prowadzi widza przez bogatą i burzliwą historię Konga. Poznajemy historię jego powrotu do Obilo, wioski w Kongo, w której spędził dzieciństwo. Historyczne migawki z kongijskiej wioski stają się pretekstem do zadawania sobie pytań: co to znaczy tańczyć? Czy można tańczyć poza kontekstem swojego pochodzenia i historii? Jakie znaczenie ma naprawdę taniec i …sztuka jeśli nieustająco musisz konfrontować się z wojną, kryzysem, wojną, kryzysem i tak w kółko? Dotykający i silnie skoncentrowany taniec, monolog ruchów i gestów są poszukiwaniem śladów przeszłości, która jeszcze długo pozostanie niezrozumiana. Nasycony sugestywną muzyką i silną osobistą narracją, Linyekula zjawiskowo bada związek ciała z tańcem – językiem, który od ponad dekady służy mu do opowiadania historii swojego kraju.
Choreografia i wykonanie : Faustin Linyekula
Muzyka: Flamme Kapaya i perkusiści z Obilo.
Produkcja: Studios Kabako / Virginie Dupray, koproducent: Centre national de la danse , przy wsparciu DRAC Ile-de-France
W spektaklu wykorzystano fragmenty wystąpień: Achille Mbembé, Wole Soyinka i Stuarta Hall, które są częścią panelu dyskusyjnego Les „Post-colonial studies” en débat zorganizowanego w ramach cyklu Africa Remix w Centre Pompidou w czerwcu 2005 roku.
Faustiun Lineyekula: tancerz, choreograf, pieśniarz pracujący i mieszkający w Kisangani (Demokratyczna Republika Konga). Założyciel i pomysłodawca Studios Kabako – przestrzeni poszukiwań i działań twórczych, skupiającej twórców tańca współczesnego i teatru. Spektakle Linyekuli były wielokrotnie prezentowane na Festiwalu Teatralnym w Avinionie, P.A.R.T.S. w Brukseli, na wiedeńskim ImPulsTanz a ostatnio na Crossing The Line Festival w Nowym Jorku.
Bilety na spektakle w cena 30zł/ wejściówki 15zł
W kasie Nowego Teatru