Spotkania

Warszawa/Projekt Taburopa: „Usłyszeć niesłyszanych? Tabu inności w kulturze” – dyskusja

Zdjęcie: Warszawa/Projekt Taburopa: „Usłyszeć niesłyszanych? Tabu inności w kulturze” – dyskusja

Komuna //Warszawa zaprasza na dyskusję <em>Usłyszeć niesłyszanych? Tabu inności w kulturze</em>, będącą częścią projektu <em>Taburopa.</em> Poza dyskusją odbędą się pokazy spektakli i pokaz filmu. Rozmawiają:<strong> Lidia Ostałowska, </strong>reporterka,<strong> Magda Mosiewicz, </strong>aktywistka, autorka filmów dokumentalnych, Michał <strong>Borczuch</strong>, reżyser teatralny; prowadzenie: <strong>Igor Stokfiszewski. </strong> <strong>O dyskusji:</strong> Europa, w zależności od szerokości geograficznej, sytuacji politycznej, nastrojów społecznych, zawirowań gospodarczych ma swoich dyżurnych, sezonowych Innych: od muzułmanów, Żydów, Romów, imigrantów z Europy Wschodniej po osoby z niepełnosprawnością, mieszkańców zakładów penitencjarnych i dzieci z biednych rodzin. Inność i obcość jest obwarowana z jednej strony całym zestawem stereotypów i uprzedzeń, z drugiej - tabu politycznej poprawności. Artyści, reporterzy, aktywiści, lawirując między tymi ograniczeniami, starają się dotrzeć do nieretuszowanego, niesentymentalnego obrazu Innego, a jednocześnie powiedzieć coś istotnego o społeczeństwie, w którym Inny – mimo wysiłków jego adwokatów – pozostaje obcy. Kultura wprowadza Innych w przestrzeń publiczną na różne sposoby: udzielając im głosu, wypowiadając się w ich imieniu, stawiając na partycypację, inkluzję, edukację. Czy da się w takich działaniach uniknąć protekcjonalizmu? Koniunkturalizmu? Dwuznacznych operacji na cudzej podmiotowości? Czy upubliczniony głos Innego rzeczywiście jest jego głosem? Kiedy przestaje być projekcją naszych wyobrażeń, lęków, pobożnych życzeń, szlachetnych intencji? Czy jest rzeczywiście słyszalny? <strong>O spektaklach w ramach projektu <em>Tabueuropa</em>:</strong> <a href="http://www.taniecpolska.pl/wydarzenia/show/7731"><strong><em>Eintopf</em></strong></a> <a href="http://www.taniecpolska.pl/wydarzenia/show/7732"><strong><em>no reurn</em></strong></a> <strong>Lidia Ostałowska:</strong> reporterka, od 1989 związana z „Gazetą Wyborczą”, autorka książek reporterskich: <em>Farby wodne</em> (2011), <em>Bolało jeszcze bardziej</em> (2012), <em>Cygan to Cygan</em> (2000 i 2012) oraz wielu tekstów reporterskich poświęconych Romom, mniejszościom narodowym i etnicznym, kobietom,  młodzieży z subkultur, wykluczonym. <strong>Magda Mosiewicz:</strong> autorka filmów dokumentalnych na temat m.in. ruchów społecznych, architektury, teatru. Współzałożycielka i przewodnicząca (w latach 2003-2008) partii Zieloni 2004. Współpracuje m.in. z MSN, CSW Zamek Ujazdowski, festiwalem <em>Warszawa w budowie</em>, Komuną//Warszawa. W 2011 zrealizowała dokument o Ewie Hołuszko <em>Ciągle wierzę</em><em>.</em> <strong>Michał Borczuch:</strong> reżyser teatralny, współpracował m.in. z Narodowym Starym Teatrem w Krakowie, Teatrem Polskim we Wrocławiu, Teatrem Dramatycznym w Wałbrzychu, Schauspielhaus w Duessledorfie. Dwukrotnie nominowany do Paszportów Polityki. W Teatrze Łaźnia Nowa zrealizował<em> Paradiso</em> z udziałem osób z autyzmem, a w ramach projektu Wielkopolska: Rewolucje – dwie części spektaklu <em>Lepiej tam nie idź</em>, w którym grały dzieci związane ze Stacją Szamocin oraz z Domu Dziecka w Szamocinie. <strong>Igor Stokfiszewski:</strong> krytyk literacki, dramaturg, członek zespołu Krytyki Politycznej, współredaktor książek <em>Tekstylia. O „<em>rocznikach siedemdziesiątych</em>”</em>, <em>Ludzie, miasta. Literatura Białorusi, Niemiec, Polski i Ukrainy – ślady „nieistniejącego języka”</em>, oraz <em>Tekstów zebranych</em> Jerzego Grotowskiego. Autor książki <em>Zwrot polityczny</em> (2009). *** <em>TABUROPA</em> to międzynarodowy projekt teatralno-badawczy, który za pomocą narzędzi sztuk performatywnych zgłębia temat tabu i jego manifestacji we współczesnych europejskich społeczeństwach. Na podstawie badań prowadzonych w Portugalii, Belgii, Niemczech i Polsce zostały zrealizowane cztery odrębne przedstawienia, prezentowane po raz pierwszy w maju 2014 na festiwalu Sommerblut w Kolonii. <em>TABUROPA</em> nie jest typowym „europejskim projektem”, w którym na siłę łączy się ze sobą wątki, państwa, myśli, kolory skóry, techniki performerskie. W spektaklach Błońskiej i Erlena zamiast celebrować wyimaginowaną wspólnotę – demonstruje się raczej wzajemną nieprzystawalność, obcość różnych europejskich mikro-światów. Współistnienie jest bolesne. Pełne wątpliwości, lęków, wzajemnych wyrzutów, nieporozumień, wstydliwych kompromisów. Nie wiemy jak być razem, nie rozumiemy się, nie znamy się, nie jesteśmy nawet siebie nawzajem specjalnie ciekawi, choć udajemy, że owszem, jesteśmy. I dobrze. Zacznijmy tutaj: od niewiedzy, bezradności, fałszywych wyobrażeń, powierzchownych spostrzeżeń, pośpiesznych analogii, od nieufności wobec zadanego tematu, wobec Europy, jej granic i jej wytycznych, wobec nas samych. <em>TABUROPA</em> Koordynacja projektu: <strong>Sommerblut Kulturfestival e.V. </strong>Produkcja: <strong>Gregor Leschig, Rolf Emmerich</strong> Opieka artystyczna: <strong>André Erlen</strong> Partnerzy: <strong><a href="http://www.kobaltworks.be/" target="_blank" rel="noopener">kobalt.works (Bruksela), </a><a href="http://www.teatropraga.com/" target="_blank" rel="noopener">Teatro Praga (Lizbona), </a><a href="http://www.praktycy.org/" target="_blank" rel="noopener">Stowarzyszenie Praktyków Kultury (Warszawa), </a><a href="http://www.futur-drei.de/" target="_blank" rel="noopener">Futur3 (Kolonia) </a><a href="http://www.taburopa.eu">www.taburopa.eu</a></strong> <em>TABUROPA – Polska</em> koordynacja: <strong>Joanna Wichowska, Katarzyna Regulska-Lokanga</strong> Asystentki produkcji: <strong>Justyna Wielgus, Małgorzata Gąsiorowska</strong> dokumentacja: <strong>David Sypniewski & Lena Rogowska</strong> promocja: <strong>Daria Odija</strong> <strong><a href="http://www.praktycy.org/taburopa/">www.praktycy.org/taburopa/</a></strong>

Wersja do druku

Udostępnij

Komuna //Warszawa zaprasza na dyskusję Usłyszeć niesłyszanych? Tabu inności w kulturze, będącą częścią projektu Taburopa. Poza dyskusją odbędą się pokazy spektakli i pokaz filmu. Rozmawiają: Lidia Ostałowska, reporterka, Magda Mosiewicz, aktywistka, autorka filmów dokumentalnych, Michał Borczuch, reżyser teatralny; prowadzenie: Igor Stokfiszewski. 

O dyskusji:

Europa, w zależności od szerokości geograficznej, sytuacji politycznej, nastrojów społecznych, zawirowań gospodarczych ma swoich dyżurnych, sezonowych Innych: od muzułmanów, Żydów, Romów, imigrantów z Europy Wschodniej po osoby z niepełnosprawnością, mieszkańców zakładów penitencjarnych i dzieci z biednych rodzin.

Inność i obcość jest obwarowana z jednej strony całym zestawem stereotypów i uprzedzeń, z drugiej – tabu politycznej poprawności. Artyści, reporterzy, aktywiści, lawirując między tymi ograniczeniami, starają się dotrzeć do nieretuszowanego, niesentymentalnego obrazu Innego, a jednocześnie powiedzieć coś istotnego o społeczeństwie, w którym Inny – mimo wysiłków jego adwokatów – pozostaje obcy. Kultura wprowadza Innych w przestrzeń publiczną na różne sposoby: udzielając im głosu, wypowiadając się w ich imieniu, stawiając na partycypację, inkluzję, edukację. Czy da się w takich działaniach uniknąć protekcjonalizmu? Koniunkturalizmu? Dwuznacznych operacji na cudzej podmiotowości? Czy upubliczniony głos Innego rzeczywiście jest jego głosem? Kiedy przestaje być projekcją naszych wyobrażeń, lęków, pobożnych życzeń, szlachetnych intencji? Czy jest rzeczywiście słyszalny?

O spektaklach w ramach projektu Tabueuropa:

Eintopf

no reurn

Lidia Ostałowska: reporterka, od 1989 związana z „Gazetą Wyborczą”, autorka książek reporterskich: Farby wodne (2011), Bolało jeszcze bardziej (2012), Cygan to Cygan (2000 i 2012) oraz wielu tekstów reporterskich poświęconych Romom, mniejszościom narodowym i etnicznym, kobietom,  młodzieży z subkultur, wykluczonym.

Magda Mosiewicz: autorka filmów dokumentalnych na temat m.in. ruchów społecznych, architektury, teatru. Współzałożycielka i przewodnicząca (w latach 2003-2008) partii Zieloni 2004. Współpracuje m.in. z MSN, CSW Zamek Ujazdowski, festiwalem Warszawa w budowie, Komuną//Warszawa. W 2011 zrealizowała dokument o Ewie Hołuszko Ciągle wierzę.

Michał Borczuch: reżyser teatralny, współpracował m.in. z Narodowym Starym Teatrem w Krakowie, Teatrem Polskim we Wrocławiu, Teatrem Dramatycznym w Wałbrzychu, Schauspielhaus w Duessledorfie. Dwukrotnie nominowany do Paszportów Polityki. W Teatrze Łaźnia Nowa zrealizował Paradiso z udziałem osób z autyzmem, a w ramach projektu Wielkopolska: Rewolucje – dwie części spektaklu Lepiej tam nie idź, w którym grały dzieci związane ze Stacją Szamocin oraz z Domu Dziecka w Szamocinie.

Igor Stokfiszewski: krytyk literacki, dramaturg, członek zespołu Krytyki Politycznej, współredaktor książek Tekstylia. O „rocznikach siedemdziesiątych, Ludzie, miasta. Literatura Białorusi, Niemiec, Polski i Ukrainy – ślady „nieistniejącego języka”, oraz Tekstów zebranych Jerzego Grotowskiego. Autor książki Zwrot polityczny (2009).

***

TABUROPA to międzynarodowy projekt teatralno-badawczy, który za pomocą narzędzi sztuk performatywnych zgłębia temat tabu i jego manifestacji we współczesnych europejskich społeczeństwach. Na podstawie badań prowadzonych w Portugalii, Belgii, Niemczech i Polsce zostały zrealizowane cztery odrębne przedstawienia, prezentowane po raz pierwszy w maju 2014 na festiwalu Sommerblut w Kolonii.

TABUROPA nie jest typowym „europejskim projektem”, w którym na siłę łączy się ze sobą wątki, państwa, myśli, kolory skóry, techniki performerskie. W spektaklach Błońskiej i Erlena zamiast celebrować wyimaginowaną wspólnotę – demonstruje się raczej wzajemną nieprzystawalność, obcość różnych europejskich mikro-światów. Współistnienie jest bolesne. Pełne wątpliwości, lęków, wzajemnych wyrzutów, nieporozumień, wstydliwych kompromisów. Nie wiemy jak być razem, nie rozumiemy się, nie znamy się, nie jesteśmy nawet siebie nawzajem specjalnie ciekawi, choć udajemy, że owszem, jesteśmy. I dobrze. Zacznijmy tutaj: od niewiedzy, bezradności, fałszywych wyobrażeń, powierzchownych spostrzeżeń, pośpiesznych analogii, od nieufności wobec zadanego tematu, wobec Europy, jej granic i jej wytycznych, wobec nas samych.

TABUROPA
Koordynacja projektu: Sommerblut Kulturfestival e.V.
Produkcja: Gregor Leschig, Rolf Emmerich
Opieka artystyczna: André Erlen
Partnerzy: kobalt.works (Bruksela), Teatro Praga (Lizbona), Stowarzyszenie Praktyków Kultury (Warszawa), Futur3 (Kolonia)
www.taburopa.eu

TABUROPA – Polska
koordynacja: Joanna Wichowska, Katarzyna Regulska-Lokanga
Asystentki produkcji: Justyna Wielgus, Małgorzata Gąsiorowska
dokumentacja: David Sypniewski & Lena Rogowska
promocja: Daria Odija
www.praktycy.org/taburopa/

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close