Warszawa/ Przegląd słowackiego teatru „Dzieje się obok”: Med a prach „eu.genus”

Zdjęcie: Warszawa/ Przegląd słowackiego teatru „Dzieje się obok”: Med a prach „eu.genus”

Fot. materiały prasowe Instytutu Teatralnego

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach przeglądu słowackiego teatru Dzieje się obok Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza na pokaz spektaklu eu.genus w wykonaniu grupy Med a prach.

Nieskończona swoboda tworzenia

Wyobraźcie sobie coś, co nie istnieje – proponują nam twórcy tego niezwykłego performansu. Spektakl ten jest bowiem połączeniem magicznego koncertu, tanecznego pokazu, warsztatów rzeźbiarskich i twórczej radości. Jego autorzy przedstawiają coś na kształt otwartej próby, podczas której widzowie mają okazję zatracić się w dźwiękach, rodzinnych historiach i entuzjazmie artystów. Jest to pokaz, który nie potrzebuje przestrzeni teatralnej – sceny, reflektorów, kulis – nie ukrywa swojego procesu, nie kończy się też na oklaskach widowni.

Spektakl dla widzów od lat 16. Po spektaklu odbędzie się rozmowa z twórcami.

libretto, reżyseria: Andrej Kalinka,
dramaturgia, asystent reżysera: Milan Kozánek,
rzeźby, obrazy, instalacje: Juraj Poliak, Andrej Kalinka
muzyka: T. L. de Victoria, J. Arcadelt, P. I. Čajkovskij, J. Dowland, A. Kalinka, Georgian folk songs
performerzy, współtwórcy: Zebastián Mente Maligna, Lívia Balážová, Daniel Raček, Ján Morávek, Juraj Poliak, Andrej Kalinka

czas trwania: 90 minut

Grupa Med a prach, Bratysława

Wsparcie: Slovak Arts Council

***

O przeglądzie:

Dokładnie sto lat temu powstał w Bratysławie Słowacki Teatr Narodowy, pierwsza w tym kraju profesjonalna instytucja teatralna. Z tego powodu rok 2020 ustanowiono na Słowacji „rokiem słowackiego teatru”. Stało się to dla nas pretekstem, aby w ramach przybliżania polskim widzom kultury naszych sąsiadów, w tym roku zaprosić właśnie spektakle ze Słowacji.

Mówiąc jednak o „słowackim teatrze”, myślimy nie tylko o instytucjach publicznych, ale także o grupach niezależnych, działających „obok” głównego nurtu.

Dzieje się obok to opis pewnego zjawiska, które można zaobserwować na słowackiej scenie teatralnej. To, że dzieje się obok nas, tuż za naszą południową granicą, jest jasne. Ale co ciekawe, na Słowacji teatr poszukujący „dzieje się” obok teatru instytucjonalnego, nazywanego w tym kraju „teatrem kamiennym”. I radzi sobie w tym bardzo dobrze. Ustawia się w wyraźnej opozycji wobec „klasycznego nurtu” – tłumaczy Katarzyna Pilarska, kuratorka przeglądu.

Spektakle, które zostaną pokazane na Jazdowie, to propozycje dla dorosłych i dla dzieci. Wśród zaproszonych gości znalazł się niezwykle popularny, działający od 30 lat, teatr TEATRO TATRO Ondreja Spišáka (ze spektaklem Mistrz i Małgorzata), a także Prešovské národné divadlo – uznawane za jeden z najciekawszych teatrów słowackiej sceny teatralnej (z monodramem Moral insanity), Divalo NUDE, pokazujące swój spektakl Kocham cię, uważaj na siebie w nietypowej przestrzeni domku na Osiedlu Jazdów, niezwykle oryginalne Divadlo Pôtoň (Amerykański cesarz) stawiające na plastyczność pokazywanych spektakli i Med a prach (eu.genus) ze spektaklem z pogranicza koncertu i performansu. Na najmłodszych widzów czekać będą dwa przedstawienia: Dziadziuś (Bratislavské bábkové divadlo) oraz Dziki świat wyobraźni (ODIVO) – ciekawe historie pokazujące również wyjątkowość słowackiego teatru lalkowego.

– W środowisku słowackiego teatru niezależnego zakres podejść estetycznych, tematów, pomysłów, a także organizacji funkcjonowania jest bardzo szeroki. Każdy teatr w kontekście własnej drogi rozwojowej na swój sposób eksperymentuje z językiem teatralnym. Teatry niezależne, jako wolne grupy tworzone przez bardzo mały kolektyw, w większości przypadków reprezentowany przez jednego lub dwóch stałych liderów, wprowadzają do spektrum podejść teatralnych własne autorskie procedury, czego rezultatem jest charakterystyczna poetycka inscenizacja. – tłumaczy Zuzana Timčíková, teatrolożka i doktorantka Słowackiej Akademii Nauk, która w swojej pracy bada różnice w działalności teatrów dotowanych z publicznych środków i grup niezależnych

Spektakle to jednak nie wszystko – program przeglądu obejmuje  także ciekawe wydarzenia towarzyszące. W Instytucie Słowackim w Warszawie w trakcie festiwalu będzie można oglądać wystawę theatre.sk poświęconą historii słowackiego teatru (finisaż zaplanowano 9 września o godz. 17.30). W piątkowy wieczór na scenie przed Instytutem Teatralnym zagra zespół Komajota – preszowska kapela, od 15 lat grająca autorską muzykę z pogranicza poezji, jazzu i popu, której lider – Martin Husovský – jest także autorem muzyki do jednego z zaproszonych spektakli, wspomnianego Moral insanity. Na gości czekać będziemy również z warsztatami dla rodzin – ich uczestnicy samodzielnie wykonają lalki inspirowane obejrzanymi wcześniej spektaklami.

Bilety na spektakle – w cenie 25 zł normalny/ 20 zł ulgowy – oraz karnety na wszystkie spektakle (w cenie 120 zł) dostępne są na stronie www.instytut-teatralny.pl, na portalach Go Out i e-wejściówki oraz stacjonarnie w księgarni Prospero w Instytucie Teatralnym (ul. Jazdów 1).

Wstęp na wszystkie wydarzenia towarzyszące jest bezpłatny.

Przegląd organizowany jest przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego z funduszy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Partnerami wydarzenia są: Fond na podporu umenia, U-Jazdowski, Osiedle Jazdów oraz Instytut Słowacki w Warszawie.

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Sala im. Wojciecha Krukowskiego, Budynek Laboratorium, ul. Jazdów 2

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close