Warsztaty

Warszawa/Ruch w Instytucie 2017/2018: Magdalena Ptasznik „Oddech, zamknięte oczy, eksplozja” – warsztaty

Zdjęcie: Warszawa/Ruch w Instytucie 2017/2018: Magdalena Ptasznik „Oddech, zamknięte oczy, eksplozja” – warsztaty

Fot. Maciej Zakrzewski.

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach cyklu Ruch w Instytucie 2017/2018 Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza w cztery kolejne poniedziałki października do udziału w warsztatach  Magdaleny Ptasznik Oddech, zamknięte oczy, eksplozja.  Warsztaty obejmują doświadczanie, obserwowanie i nazywanie tego, co pojawia się w ruchu, co wydarza się w przestrzeni (bazowanie na technikach somatycznych Skinner Releasing, Body Weather, Body- Mind Centering®  i doświadczeniu pracy choreograficznej).

O warsztatach w pytaniach do choreografki i jej odpowiedziach:

1. Czym jest dla Ciebie choreografia?

Choreografia to otwarty zbiór metod tworzenia tańca lub ruchu. Choreografia bada możliwości wytwarzania znaczeń, wychodząc od ruchu, nie od znaku. Choreografia może być pracą z ciałami ożywionymi lub nieożywionymi, traktuje ruch jako element współtworzący dzieło – komunikujący, budujący obecność. Choreografia stawia ruch w centrum, nie traktuje go jako ozdobnik, element poboczny czy „divertissement”. W konkretnych utworach choreografię rozumiem jako zespół warunków (wyborów dotyczących przestrzeni, ciał, uważności, skupienia, nabytych w próbach umiejętności), pozwalających na realizację konkretnej performatywnej sytuacji, której elementem jest ruch, cielesność.

2. Co jest według Ciebie najistotniejsze w pracy z aktorem/ performerem w teatrze?

W pracy w teatrze dramatycznym najważniejsza jest dla mnie praca nad ruchem i cielesnością jako elementami dramaturgicznymi równie ważnymi innym składowym działa. W szerszym ujęciu istotna jest dla mnie praca, która rozwija u aktora wachlarz narzędzi, pozwalających na świadome używanie ciała jako elementu współistniejącego z tekstem i emocjami. Ważne jest dla mnie pokazanie możliwości zmiany podejścia w budowaniu sceny/ postaci – zwrócenie uwagi, że ruch może być początkiem tego procesu, że ruch w swojej materialności, w określonym kontekście jest nośnikiem znaczeń.

3. Na czym chciałabyś/chciałbyś skupić się podczas prowadzonych przez siebie zajęć?

Zajęcia skupiać się będą na rozwijaniu świadomości, doświadczaniu i myśleniu o ruchu jako elemencie performatywnym, tzn. wytwarzającym znaczenia. Nie będziemy zajmować się jego psychologią czy symboliką, ale fizycznością, jego kierunkami, jakościami, relacjami w przestrzeni i między ciałami. Będziemy doświadczać, obserwować i nazywać to, co pojawia się w ruchu, co wydarza się w przestrzeni. Korzystać będziemy z metod pracy z ciałem, bazujących na technikach somatycznych (Skinner Realising, Body Weather, Body-Mind Centering®) oraz narzędzi choreograficznych, proponujących sposoby rozwijania i komponowania ruchu. Nie będziemy odtwarzać ruchu, ale pracować z zadaniami, podczas wykonywania których uczestnik samodzielnie go wytwarza. Będziemy doświadczać ruchu oraz obserwować się nawzajem, wspólnie pogłębiając rozumienie ruchu jako elementu scenicznego.

BILETY:

Wstęp na pojedyncze zajęcia 30 zł

KUP BILET

* cena nie dotyczy osób powyżej 60. roku życia. Osoby powyżej 60. roku życia będą mogły kupić bilet przed zajęciami w księgarni

„Prospero” w Instytucie Teatralnym w cenie 15 zł.

Informacje:

bilety@instytut-teatralny.pl

(tel. +48 791 877 377)

Magdalena Ptasznik –  choreografka, performerka, absolwentka School for New Dance Development (SNDO) w Amsterdamie i Wydziału Socjologii na Uniwersytecie Warszawskim. Stypendystka programów DanceWEB 2011 (ImPulsTanz, Wiedeń), NRW Tanzrecherche 2013 (Niemcy), Stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2014. Jest autorką prac solowych (m.in. surfing, surface.territory, exercises for a hero) prezentowanych m.in. w Holandii, Niemczech, Portugalii, Rumunii i Polsce. Angażuje się również w projekty oparte na współpracy artystycznej (Surplus z hiszpańską choreografką i artystką wizualną Mariną Colominą, Złote Demony z Marią Stokłosą i Martą Ziółek). Od kilku lat współpracuje z reżyserami realizującymi swoje projekty w teatrze dramatycznym (pracowała m.in. z Łukaszem Kosem, Gosią Wdowik, Anną Karasińską). Razem z Marią Stokłosą i Renatą Piotrowską stworzyła roczny Kurs Choreografii Eksperymentalnej Choreografia w Centrum, który w 2017 roku będzie miał swoją trzecią edycję.

***

Ruch w Instytucie 2017/2018 to kontynuacja programu pilotażowego, który trwał od marca do czerwca 2017. W sezonie 2017/ 2018 proponujemy trzy cykle zajęć z Renatą Piotrowską-Auffret, Magdaleną Ptasznik i Tomaszem Przytyckim (wrzesień – listopad 2017), Izabelą Chlewińską, Urszulą Wojtkowiak i Katarzyną Sitarz (styczeń – marzec 2018), Anną Nowicką, Weroniką Pelczyńską i Marią Stokłosą (kwiecień – czerwiec 2018). Dwugodzinne zajęcia odbywać będą się w poniedziałki od godz.  9.00 do 11.00.

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close