W listopadzie wyjątkowo, bo w trzy poniedziałki i jeden wtorek (12 listopada), w ramach jesiennego cyklu Ruch w Instytucie 2019, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza do udziału w warsztatach z Aleksandrą Borys Re-definiowanie fizyczności przez praktykę bycia. Podczas zajęć poruszone będą takie zagadnienia, jak: anatomia i kinetyka ruchu, praktyka obserwacji i uważności w postrzeganiu ciała, aktywne bycie, a także pogłębianie świadomości zmysłów w rozwoju fizyczności.
O warsztatach w pytaniach do choreografki i jej odpowiedziach:
1. Czym jest dla Ciebie choreografia?
Choreografia jest narzędziem/platformą do praktykowania oraz pogłębiania świadomości zmysłów jako kolejnego kroku w rozwoju fizyczności ciała.
2. Co jest według Ciebie najistotniejsze w pracy z aktorem/performerem w teatrze?
W pracy z aktorem najważniejsze jest dla mnie zwrócenie uwagi na fizyczność ciała jako praktykę „bycia” w czasie i przestrzeni, w przeciwieństwie do działania. Podążanie za spojrzeniem na ciało jako ciągle zmieniającą się oraz będącą w ciągłym ruchu praktykę uważności. W pracy z ciałem zależy mi na badaniu „aktywnego” bycia.
3. Na czym chciałabyś skupić się podczas prowadzonych przez siebie zajęć?
Podczas prowadzonych przeze mnie zajęć skupimy się na pracy z zakresu anatomii i kinetyki ruchu: na „praktycznej anatomii” oraz „praktyce obserwacji” – czyli zauważaniu, co nasze ciała prezentują/komunikują, zanim jeszcze zaczniemy tańczyć.
Zajęcia odbywają się w godz. 9.00-11.00.
Kontakt i informacje: ruch@instytut-teatralny.pl oraz na stronie organizatora
Bilety: pojedyncze zajęcia – 30 zł (osoby powyżej 60. roku życia – 15 zł), karnet na miesiąc – 100 zł do nabycia na www.instytut-teatralny.pl oraz w księgarni „Prospero” w Instytucie Teatralnym.
O projekcie Ruch w Instytucie:
Ruch w Instytucie to cykliczne zajęcia z ruchu i świadomości ciała, mające na celu rozwijanie umiejętności oraz zwiększanie wiedzy o współczesnej choreografii i tańcu w praktyce. Skierowane są do profesjonalnych aktorów scen tradycyjnych, performerów, teoretyków oraz ludzi teatru, jak również amatorów, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności pracy z ciałem i ruchem. Nie jest wymagane wcześniejsze przygotowanie taneczne.
Spotkania mają charakter dwugodzinnych lekcji, podczas których wspólnie pracują profesjonaliści i amatorzy, środowisko teatralne ze środowiskiem tanecznym. Wspólne działanie i wzajemna inspiracja sprzyjają wymianie doświadczeń i wypracowywaniu nowych modeli pracy w teatrze i tańcu. Organizatorzy zachęcają do regularnego uczestnictwa, ale istnieje możliwość udziału w pojedynczych zajęciach. Odbywają się w poniedziałki (w godz. 9.00-11.00).
Warsztaty prowadzone są zarówno przez choreografki zrzeszone w Centrum w Ruchu, jak i przez zaproszonych do programu gości – co miesiąc inny twórca dzieli się swoimi metodami pracy.
Aleksandra Borys – pracuje w dziedzinach: choreografia, video, instalacja, ekologia, astronomia, astrologia i kosmologia. Ukończyła kierunek MA Art and Science w Central Saint Martins University of the Arts w Londynie oraz BA performer w Codarts – University of Arts w Rotterdamie. Jest także absolwentką Państwowej Szkoły Baletowej w Łodzi. W swojej praktyce artystycznej prowadzi badania nad relacją Ziemi–Człowieka–Wszechświata, zarówno na poziomie naukowym, jak i kulturowym. Łącząc choreograficzne myślenie ze sztuką wizualną, tworzy instalacje, które oferują widzowi fizyczne doświadczenie łączności, konsekwencyjności wydarzeń. Jej prace choreograficzne krążą wokół poszukiwań ruchowych, możliwości fizycznych oraz funkcjonalności ciała ludzkiego w różnych środowiskach. W 2015 roku otrzymała Stypendium Badawcze Grażyny Kulczyk na badania z zakresu art and science, a w roku 2019 otrzymała stypendium twórcze Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego na kontynuację poszukiwań – tym razem w odniesieniu do polskich Kręgów Kamiennych i związanej z nimi kosmologii.
***
Centrum w Ruchu
Zrzeszenie niezależnych choreografów i performerów, powstałe w Warszawie z inicjatywy Fundacji Burdąg, stworzone i zarządzane przez artystów. To stałe miejsce pracy, jak również propozycja budowania nowych możliwości dla działań twórczych, które mają stymulować rozwój środowiska tańca, choreografii i sztuk performatywnych oraz zwiększać obecność tych dziedzin w życiu kulturalnym stolicy.