Warszawa/Ruch w Instytucie 2019: Katarzyna Sitarz „Między ciałem a głosem: ćwiczenia (w) ruchu uwagi” – warsztaty

Zdjęcie: Warszawa/Ruch w Instytucie 2019: Katarzyna Sitarz „Między ciałem a głosem: ćwiczenia (w) ruchu uwagi” – warsztaty

fot. materiały organizatora, Anna Godowska

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach cyklu Ruch w Instytucie 2019 Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza w cztery poniedziałki kwietnia do udziału w warsztatach z Katarzyną Sitarz, zatytułowanych Między ciałem a głosem: ćwiczenia (w) ruchu uwagi. Podczas zajęć uczestnicy poznają praktyki dotyczące relacji głosu, ciała, ruchu i wyobraźni, będą odkrywać wielopoziomową obecność ciała i głosu w ruchu oraz ich zdolności komunikowania się. Warsztaty pomogą im w rozwijaniu uważności, percepcji i wrażliwości, a także ukażą przyjemność jako bodziec do podejmowania decyzji.

Zajęcia są częścią projektu badawczego Między ciałem a głosem realizowanego w ramach Stypendium Badawczego Grażyny Kulczyk 2019.

O warsztatach w pytaniach do choreografki i jej odpowiedziach:

1. Czym jest dla Ciebie choreografia?

Współczesna sztuka choreograficzna jest dla mnie poszerzoną obserwacją i praktyką zjawisk oraz procesów wydarzających się wokół lub w nas, lecz niekoniecznie dostrzegalnych lub namacalnych w chwili doświadczania. Choreografia jest dla mnie pracą nad „polityką sensoryczną” zarówno performera jak i widza-współuczestnika oraz pytaniem o to, jak mogę na nią wpływać lub ją kształtować. Jest świadomym ćwiczeniem percepcji, wyobraźni i wrażliwości oraz narzędziem generowania i formowania treści artystycznej wypowiedzi.

2. Co jest według Ciebie najistotniejsze w pracy z aktorem/performerem w teatrze?

Pracując w teatrze z aktorem/ performerem interesuje mnie jego indywidualny potencjał oraz wzbogacenie lub rozwinięcie potrzebnych mu narzędzi. Zakładając, że ciało każdego z nas jest inteligentnym, twórczym instrumentem, ogromnym rezonatorem i odbiornikiem jednocześnie,  jak również przestrzenią ekspresji i rozwoju, narzędziem dostępnym dla każdego, bez względu na wiek, pochodzenie, status społeczny czy sytuację ekonomiczną, kluczowa jest dla mnie praca nad umiejętnością angażowania się, przenoszenia uwagi oraz komunikacji z widzem.

3. Na czym chciałabyś/chciałbyś skupić się podczas prowadzonych przez siebie zajęć?

Podczas zajęć zaproponuję zgłębiane przeze mnie praktyki dotyczące relacji głosu, ciała, ruchu i wyobraźni oraz ich performatywnego potencjału poszerzone o rozwijającą się wiedzę o człowieku i mechanizmach, które na niego wpływają lub nim rządzą. Bazując na zadaniach i narzędziach improwizacyjnych oraz rozmaitych technikach somatycznych, będziemy badać możliwości wielopoziomowej obecności ciała i głosu w ruchu, ich zmienności i stałości, jak również zdolności komunikowania się w wymiarach politycznym, społecznym, emocjonalnym i estetycznym. Na zajęciach będziemy rozwijać zdolność do obserwowania i odczuwania przyjemności jako bodźca do podejmowania decyzji.

Bilety: pojedyncze zajęcia – 30 zł (osoby powyżej 60. roku życia – 15 zł), karnet na miesiąc – 100 zł, karnet na cykl wiosenny– 290 zł (250 zł w przedsprzedaży).

Bilety na stronie: www.instytut-teatralny.pl oraz w księgarni „Prospero” w Instytucie Teatralnym.

Miejsce: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, ul. Jazdów 1.

Katarzyna Sitarz – niezależna tancerka, performerka, choreografka. Absolwentka Rotterdam Dance Academy w Holandii. Studiowała filologię słowiańską na Uniwersytecie Wrocławskim oraz uczestniczyła w pierwszej edycji eksperymentalnego programu sztuk performatywnych SMASH Berlin. Stypendystka holenderskiego Ministra Kultury i Edukacji oraz polskiego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a także programów danceWEB 2010 w Wiedniu oraz Tanja Liedtke Foundation w Australii. Nominowana do programu The Rolex Mentor and Protégé Arts Initiative, pracowała z amerykańską choreograf Trishą Brown. Współpracuje m.in. z zespołem Kud Ljud, Teatrem MAAS w Rotterdamie, Rui Horta, Cecilią Moisio, Izą Chlewińską czy improwizatorem Andrew Morrishem i Lisą Nelson. Regularnie tworzy, występuje i prowadzi warsztaty w Europie, goszcząc również w Brazylii, Argentynie, USA, Kanadzie i Azji. Od wielu lat zgłębia tajniki tradycyjnego śpiewu, w szczególności białego głosu, który też eksploruje w swoich artystycznych działaniach. W 2016 roku w ramach Solo Projekt Plus w Art Stations Foundation w Poznaniu stworzyła solową pracę Per-sona. Obecnie w ramach Stypendium Badawczego Grażyny Kulczyk 2019 kontynuuje badania dotyczące relacji ciała i głosu człowieka, zarówno na poziomie fizycznym jak również naukowym i kulturowym.

***

Ruch w Instytucie 2019 to kontynuacja programu, który rozpoczął się w marcu 2017 roku. Do tej pory zajęcia w ramach programu prowadzili: Izabela Chlewińska, Anna Nowicka, Weronika Pelczyńska, Renata Piotrowska-Auffret, Tomasz Przytycki, Magdalena Ptasznik, Katarzyna Sitarz, Maria Stokłosa i Urszula Wojtkowiak, Ramona Nagabczyńska, Agnieszka Kryst i Iza Szostak.

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 09:00

Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, ul. Jazdów 1, w godz. 9.00-11.00

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close