
„The stone prior to falling” (Ruchomy kamień w Tandil), c. 1890, fot. Samuel Boote, Public Domain
„The stone prior to falling” (Ruchomy kamień w Tandil), c. 1890, fot. Samuel Boote, Public Domain
W ramach cyklu Ruch w Instytucie 2019 Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zaprasza w cztery poniedziałki maja do udziału w warsztatach z Marią Stokłosą, zatytułowanych Poza słowami. Inna obecność na scenie. Poprzez wskazanie na ciało i na inne elementy choreografii podczas zajęć uczestnicy odkryją nowe źródło działania. Będą mieli okazję pracować z dotykiem, nauczyć się czerpać przyjemność płynącą z ciała i tańca, doświadczyć przestrzeni bezpieczeństwa stworzonej dla indywidualnych poszukiwań.
O warsztatach w pytaniach do choreografki i jej odpowiedziach:
1. Czym jest dla Ciebie choreografia?
Choreografia jest pracą nad wrażliwością ciała i na ciało. To podmiotowe podejście do obecności i ruchu jako środków ekspresji. W konsekwencji choreografia jest aktywnym ćwiczeniem percepcji, ćwiczeniem zmysłów. Choreografia pozwala otworzyć się na doświadczenie fizyczne i emocjonalne. To zbiór metod i strategii performatywnych, umożliwiających wejście w kontakt (z samym sobą, z sytuacja, z innymi) oraz jego rozwój w wybranym kierunku. Choreografia to studium relacji między ciałem, ciałami, przestrzenią, przedmiotem; między ciałem a jego reprezentacją. Choreografia jest wreszcie i przede wszystkim wypowiedzią – estetyczną, autorefleksyjną i polityczną.
2. Co jest według Ciebie najistotniejsze w pracy z aktorem/performerem w teatrze?
Kiedy spotykam się z performerem, na co dzień pracującym w teatrze (albo w operze), pierwszym zadaniem jest ustalenie wspólnego języka, czyli ustalenie wspólnego zaznaczenia słów. Kolejnym celem jest pokazanie innej logiki działania od tej praktykowanej (u aktorów jest to często logika psychologiczna, w operze – logika muzyki). Wskazując na ciało i inne elementy choreografii, pozwalam performerowi odkrywać nowe źródła działania. Moim celem jest także stworzenie przestrzeni bezpieczeństwa tak, aby performer mógł iść jak najdalej w swoich poszukiwaniach, nie bojąc się oceny i pozwalając sobie na pełną realizację swoich fantazji.
3. Na czym chciałabyś/chciałbyś skupić się podczas prowadzonych przez siebie zajęć?
Proponuję pracę nad podstawowymi elementami, z których zbudowany jest taniec (i teatr!): czas, przestrzeń i ruch. Będziemy praktycznie oraz koncepcyjnie rozpoznawać te zagadnienia i separować je od siebie, by móc nimi sprawnie manipulować. Ćwiczenia, które wymagają dużego skupienia, uzupełniam pracą z dotykiem oraz intuicyjnym tańcem i ruchem. Ważnym polem działania jest również nauka czerpania przyjemności płynącej z ciała i tańca.
Bilety: pojedyncze zajęcia – 30 zł (osoby powyżej 60. roku życia – 15 zł), karnet na miesiąc – 100 zł, karnet na cykl wiosenny– 290 zł (250 zł w przedsprzedaży).
Bilety na stronie: www.instytut-teatralny.pl oraz w księgarni „Prospero” w Instytucie Teatralnym.
Maria Stokłosa – ukończyła choreografię w School for New Dance Development (SNDO) w Amsterdamie oraz Wydział Tańca Współczesnego w London Contemporary Dance School at The Place. Współpracuje z wieloma artystami, takimi jak: Wojtek Ziemilski, Meg Foley, Peter Pleyer, Magdalena Ptasznik, Marta Ziółek, Maija Reeta Raumanni, Iza Szostak, Wojtek Pustoła. Jest autorką ruchu scenicznego do opery Pawła Mykietyna pt. Czarodziejska Góra. Występowała w spektaklach Jeremy’ego Wade’a, Lisy Nelson czy Sary Shelton Mann. Była inicjatorką i opiekunką artystyczną wielu projektów edukacyjnych dla tancerzy i choreografów. Prowadzi regularne zajęcia w Centrum w Ruchu w Warszawie, a także liczne warsztaty w Polsce i za granicą. Jest zaangażowana w wiele działań na rzecz rozwoju lokalnej sceny tańca eksperymentalnego – jako prezeska Fundacji Burdąg i współzałożycielka Centrum w Ruchu.
***
Ruch w Instytucie 2019 to kontynuacja programu, który rozpoczął się w marcu 2017 roku. Do tej pory zajęcia w ramach programu prowadzili: Izabela Chlewińska, Anna Nowicka, Weronika Pelczyńska, Renata Piotrowska-Auffret, Tomasz Przytycki, Magdalena Ptasznik, Katarzyna Sitarz, Maria Stokłosa i Urszula Wojtkowiak, Ramona Nagabczyńska, Agnieszka Kryst i Iza Szostak.