
Fot. materiały organizatorów
Fot. materiały organizatorów
W ramach VI odsłony Sceny Tańca Studio 2016 zostanie pokazany spektakl Hyperdances w choreografii i wykonaniu Agaty Siniarskiej. Performans został zrealizowany w ramach rezydencji badawczej towarzyszącej wystawie Let’s Dance w Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk przy wsparciu Instytutu Muzyki i Tańca.
O spektaklu:
Artystki i artyści post modern dance swoimi działaniami rozszerzyli pole aktywności tańca – każdy, nawet najbardziej ordynarny ruch rozumieli jako działanie taneczne, każde ludzkie ciało, bez najmniejszego profesjonalnego treningu otrzymało status ciała tańczącego, scena została przeniesiona do muzeów, na ulice. Poprzez działania kolektywne, jak również użycie ready made, taniec stał się bardziej demokratyczny a problem autorstwa został zakwestionowany. A wszystko to w politycznym kontekście lat 60.
Hipertańcem może być niepoliczaność molekuł. Hipertańcem mogą być ruchy tektoniczne. Hipertańcem może być biosfera.
Hipertańcem może być suma wszystkich materiałów jądrowych na Ziemi. Hipertaniec może być bardzo trwałym produktem bezpośredniego ludzkiego działania, takich jak styropian lub produktem nie-ludzkim: suma wszystkich szumów morskich fal.
Hipertańce mają liczne wspólne właściwości. Przede wszystkim są sprawcze. Nie są jednostkowe, lecz współdziałające z innymi aktorami, z bytami ludzkimi i nie-ludzkimi. Hipertańce są wysoko-wymiarowe, co powoduje ich bycie niewidzialnymi dla ludzi na odcinkach czasu, są również trudne do ogarnięcia w przestrzeni. To znaczy, mogą być wykryte tylko poprzez swoje liczne powiązania. Hipertaniec jest hiper względem bakterii, cytryn, promieniowanie ultrafioletowego, ludzi. Hipertaniec jest przy nas, na nas, w nas. To jest ciało moje, ale także ciała robaków darwinowskich. To ciało organów elektrycznych, spożycia żywności i komórek macierzystych. Hipertaniec to szeroko rozumiana cała ziemia.
Agata Siniarska o pracy:
Pierwsze pytanie, które stawiam sobie w tym projekcie to – jakie obecne problematyki mogą budować nasze myślenie o tańcu. Drugie zadanie – jak powyższe rewolucje tańca post modern mogą być reformułowane w obecnym świecie, ponieważ dzisiejsze czasy sprzyjają wielkim problematykom stąd niech i taniec się dzieje w olbrzymiej skali. Zatem już nie ulica/scena/muzeum, ale cała Ziemia! Nie wyłącznie ciała ludzkie, lecz matnia ludzkich i nie-ludzkich wibrujących materii. Nie działania kolektywne, ale nieskończona wielość spIatań. Nie Dolly Parton a owca Dolly.
Projekt i wykonanie: Agata Siniarska
Premiera: 10 października 2015
Czas trwania: 40 minut
Więcej informacji o wystawie LET’S DANCE
We współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca
***
Scena Tańca Studio
Bilety:
Pierwszy etap sprzedaży (do 12 czerwca)
– 15 zł / jeden spektakl;
– 25 zł / 35* zł — karnet całodniowy
Drugi etap sprzedaży (od 13 czerwca)
– 20 zł / jeden spektakl;
– 35 zł / 45* zł — karnet całodniowy
*od 3 spektakli
Warsztaty:
20 zł / osoba
Zgłoszenia na warsztaty należy przesyłać drogą mailową na adres: magdalena.grabowska@teatrstudio.pl do 17 czerwca do godz. 12.00.
Bilety do nabycia w kasie Teatru Studio oraz za pośrednictwem strony internetowej Teatru Studio: www.teatrstudio.pl
programatorka: Jadwiga Majewska
organizatorzy:
Teatr Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza,
Instytut Muzyki i Tańca
dofinansowano ze środków:
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Miasta Stołecznego Warszawy