
Fot. Aleksandra Osowicz
Fot. Aleksandra Osowicz
W ramach VII odsłony Sceny Tańca Studio 2017 odbędzie się improwizacja taneczna międzynarodowej grupy choregrafów, tancerzy i przyjaciół This Takes Time.
Ciekawi ich wpływ magii i jej niewytłumaczalności, angażują się w procesy twórcze jako doświadczenia poetyckie, badając różne typy ich relacji z choreografią, przestrzenią, sztuką i widownią. Eksperymentują z formami współpracy kolektywnej, w której nie ma lidera i form zamkniętych. Dają sobie czas na dyskusję, poszukiwanie i odkrywanie nieoczywistych rozwiązań. Praca nad jednym spektaklem może trwać 2 lata, a i tak po pierwszym pokazie może nastąpić zmiana.
Obecnie pracują nad nowym spektaklem ELAH – study for a collective organism, którego premiera odbędzie się w Porto w połowie stycznia 2018 roku.
Grupę tworzą: Helena Martos (Hiszpania), Inês Campos (Portugalia), Filipe Perreira (Portugalia), Matthieu Ehrlacher (Fracja/Portugalia) i Aleksandra Osowicz (Polska). Po raz pierwszy spotkali się w Lizbonie w 2010 roku na studiach choreograficznych w Forum Danca. Od tego czasu współpracują ze sobą, eksperymentując z różnymi sposobami zaangażowania i relacji. Ich prace pokazywane były między innymi na festiwalach: Beautiful Movers (Kordoba), Fimfa (Lizbona), 1º Andar Mostra de Criadores Emergentes (Castelo Branco), Cumplicidides, International Contemporary Dance Festival (Lizbona), Guidance, International Contemporary Dance Festival (Guimaraes).
O twórcach:
Aleksandra Osowicz – pierwszy kontakt z tańcem miała w 1995 roku. Od wielu lat równolegle rozwija swoje zainteresowania w dziedzinie sztuk wizualnych, tańca i pracy kuratorskiej. Od 1995 roku występowała na deskach wielu teatrów repertuarowych, takich jak Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu, Opera Bałtycka w Gdańsku, Nowy Teatr w Warszawie oraz w niezależnych przestrzeniach artystycznych, m.in.: Galeria BWA Awangarda (Wrocław), Art Stations Foundation (Poznań), Teatro do Bairro (Lizbona), Espaço Alkantara (Lizbona), O Espaço do Tempo (Montemor o Novo), Dock 11, Uferstudios (Berlin), PLATO (Ostrawa) czy Muzeum Sztuki Nowoczesnej (Warszawa). Jest współtwórczynią nowatorskiego festiwalu ruchu – Rusza Festiwal we Wrocławiu (2014-2015) oraz Festiwalu Z Polski – wydarzenia zorganizowanego w ramach Europejskiej Stolicy Kultury 2016 (Wrocław – Donostia/San Sebastian/ 6). Od kilku lat współpracuje z Avant Art Festival we Wrocławiu. Jej działania performatywne można było zobaczyć między innymi na festiwalach: Alkantara Festival (Lizbona), Cumplicidades Festival (Lizbona), World Music Days (Wrocław 2014), T-Mobile Nowe Horyzonty (Wrocław 2016 – Midnight Shows), PEPCC (Re)union (Lizbona, 2016), Beautiful Movers (Centro de Arte Contemporáneo C3A – Córdoba 2017).Otrzymała stypendia: „Dolina Kreatywna” (2008), Stypendium artystyczne Prezydenta Miasta Wrocławia (2011) oraz stypendium danceWEB 2017 (ImPulsTanz, Wiedeń).
Helena Martos – ukończyła Akademię Wychowania Fizycznego w Kordobie. Swoje wykształcenie kontynuowała na kursach CCN w Montpellier i SNDO w Amsterdamie. W 2012 roku ukończyła PEPCC – Choreography, Dance Research and Training Programme w Lizbonie. Jako performerka pracowała dla takich, choreografów i artystów, jak Tino Sehgal, Cristina Rizzo, Quim Bigas czy Madalena Vitorino. Obecnie współpracuje z artystką wizualną Julią Martos przy różnych projektach związanych z językiem choreograficznym i kinematograficznym.
Matthieu Ehrlacher – w 2004 roku przybył do Lizbony, aby rozpocząć studia muzyczne w klubie jazzowym Hot Club. Współpracę zespołami muzycznymi rozpoczął 2007 roku, grał w zespołach Farrą Fanfarra, Groove Intercourse, Inner Spaceways i PuntzapuntzW 2009 roku odkrył choreograficzny świat Carli Lagido, w której spektaklu Monster miał okazję wystąpić. W tym samym roku rozpoczął współpracę z Martine Pisani. W latach 2010-2012 uczestniczył w na kursie PEPCC organizowanym przez Forum Dança. W ramach kursu stworzył kilka pracy solowych, między innymi My half czy At the table there is an accumulation of emotions attached by everyday cutlery. Od 2012 roku współpracuje między innymi z takimi twórcami, jak: André Soares, Gonçalo Alegria, Miguel Pereira, André Guedes, Miguel Loureiro, Vera Mantero, z Ana Borralho i João Galante. W 2017 roku jego solowy spektakl Cocoon został wyprodukowany przez Calouste Gulbenkian Foudation. Nadal pracuje nad solo Banana Man. Obecnie jest wspierany przez dom produkcyjny O Rumo do Fumo, jest członkiem kolektywu This Takes Time oraz muzykiem w zespołach Farra Fanfarra, They Must Be Crazy i Puntzkapuntz.
Zoi Michailova – DJ’ka urodzona na Krymie i od 4 lat mieszkająca w Warszawie. W swoich muzycznych poszukiwaniach zaczynała od starych funk’owych płyt rodzicielskich z lat 70., po czym postanowiła nauczyć się grać na jak największej liczbie instrumentów muzycznych. W 2008 roku kończyła szkołę muzyczną w Simferopolu. Studiowała lotnictwo i kosmonautykę, jednocześnie rozwijając swoje zainteresowanie muzyką instrumentalną i elektroniczną. Od 2016 roku jest obecna na scenie klubowej pod pseudonimem Facheroia. Interesuje ją muzyka elektroniczna w różnych wariacjach, na jej playliście można znaleźć zarówno nowe utwory sceny techno/house, jak i stare brzmienia muzyki eksperymentalnej z lat 80. i 90.. Muzyka stanowi dla niej formę terapii, daje oddech i wolność.
***
Scena Tańca Studio to program regularnej prezentacji najciekawszych spektakli tanecznych z całej Polski, zrealizowanych przez polskich artystów i zespoły lub twórców działających na stałe w Polsce. Cyklicznie przez kilka dni w miesiącu Teatr Studio będzie przestrzenią dedykowaną wyłącznie wydarzeniom tanecznym – w programie znajdą się wydarzenia, pokazujące różnorodność form i stylów tańca współczesnego.
BILETY: 10 zł
Bilety do nabycia w kasie Studio teatrgaleria oraz za pośrednictwem strony internetowej Studio teatrgaleria: www.teatrstudio.pl
Kuratorzy: Anna Królica, Adam Kamiński
Organizatorzy:
Studio teatrgaleria,
Instytut Muzyki i Tańca
Dofinansowano ze środków: