
Don't call me my little sweet pony. Fot. Krzysztof Kadis
Don't call me my little sweet pony. Fot. Krzysztof Kadis
Piąta odsłona Sceny Tańca Studio 2018, realizowanego przez Teatr Studio oraz Instytut Muzyki i Tańca przy wsparciu Biura Kultury m.st. Warszawy i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, odbędzie się w dniach 1 – 3 września 2018. Jedyna odsłona programu kuratorskiego Joanny Chitruszko i Soni Nieśpiałowskiej-Owczarek odbędzie się pod hasłem Ruch w samym centrum uwagi. W programie znajdą się: spektakle i performanse taneczne (Uważnie się przyglądam Ilony Trybuły i Adama Świtały; Zdarzenia Pracowni Fizycznej, SzaZy i Gości; Melancholia – tryptyk Jakuba Lewandowskiego; Czekając trawnika Anny Piotrowskiej, Aleksandry Bożek-Muszyńskiej, Joanny Żurawskiej-Federowicz; Ewa i On Iwony Olszowskiej, Pawła Koniora, Marcina Janusa; pastmefuture i Don’t call me my little sweet pony w choreografii Anny Piotrowskiej; Birdland Natalii Iwaniec; warsztaty (Taniec współczesny Dawida Lorenca; Gaga/people i Improwizacja Natalii Iwaniec) oraz lekcja edukacyjna i spektakl improwizowany dla dzieci i opiekunów ( Len Krzysztofa Skolimowskiego, Anny Skolimowskiej, Pawła Grali, Barbary Południak).
Kuratorki Joanna Chitruszko i Sonia Nieśpiałowska-Owczarek o piątej odsłonie piszą: „Wrześniowa odsłona Sceny Tańca Studio ukazuje prace artystek i artystów, stawiających język ruchu w centrum uwagi procesu twórczego. Wybrałyśmy spektakle oparte na improwizacji oraz choreografie, których struktura umyka percepcji widza lub celowo odsłania swoją budowę. Nawiązujemy do tytułu cyklu wystaw sztuki współczesnej W samym centrum uwagi, które odbywały się od listopada 2005 do września 2006 w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Kurator całego cyklu Jarosław Suchan i zaproszeni przez niego kuratorzy w samym centrum uwagi publiczności stawiali najważniejsze zjawiska w polskiej sztuce współczesnej tamtego okresu. Sztuka współczesna dzięki nowym nazwiskom nabierała wówczas znaczenia za granicą przy jednoczesnym jej marginalizowaniu przez opinię publiczną w Polsce. Dziś to artyści tańca w kraju i poza jego granicami tworzą najciekawsze zjawiska, anektują przestrzenie dotąd zarezerwowane dla sztuk wizualnych, współtworzą najważniejsze spektakle teatru dramatycznego, są obecni w teatrze niezależnym, zdobywają prestiżowe nagrody, kształtują obecność tańca w wielu europejskich miastach, tańczą w najciekawszych zespołach w Europie i na świecie. W ostatniej dekadzie status sztuk wizualnych i ich miejsce w świadomości społecznej uległ całkowitej przemianie, twórczość choreografów natomiast wciąż pozostaje dziedziną nieznaną, umyka uwadze szerokiej publiczności, dziennikarzy, instytucji i urzędników. Taniec, podobnie jak teatr czy sztuki wizualne, przenika wiele obszarów życia społecznego, niesie wartości, takie jak wolność, otwartość na zmiany i szacunek do ciała, natury, drugiego człowieka oraz buduje wspólnoty wszędzie tam, gdzie są one zagrożone. Coraz bardziej autonomiczna obecność tańca rozwijającego się pomiędzy tradycją i nowymi zjawiskami w teatrze i sztukach wizualnych zasługuje na pełną uwagę.
Program zbudowałyśmy wokół autorskich języków ruchu, jakie wypracowali polscy twórcy tańca, czerpiący w badaniach nad ruchem z bogatej tradycji języków ruchu Conrada Drzewieckiego, Jacka Tomasika, Jacka Łumińskiego czy Witolda Jurewicza lub innych artystek i artystów tańca, których metody są im bliskie. Tworzenie i wieloletnie rozwijanie autorskich metod pracy z ruchem przez polskich twórców tańca współczesnego miało fundamentalny wpływ na rozwój i obraz tej dziedziny sztuki w naszym kraju. II Wojna Światowa i emigracja utrudniła na kolejne dekady dostęp do niezwykłego dorobku artystów tańca międzywojnia, który był przypominany poprzez działania m. in. Jacka Łumińskiego oraz aktualnie prowadzone projekty badawcze i publikacje. Trwająca dekady po wojnie izolacja kulturalna skutkowała koniecznością stwarzania przez twórców własnego języka w oparciu o wcześniejsze doświadczenia wyniesione ze znanych sobie technik i stylów tańca, sportu czy teatru. Dodawali do samodzielnie rozwijanych metod przetworzone przez siebie wpływy z zagranicy. Możliwość podróżowania otworzyła drogę wymiany metod pracy. Jedni artyści szukali ich nierzadko daleko poza Polską, podczas gdy inni rozwijali się niemal wyłącznie za granicą i tworzyli spektakle w oparciu o całkowicie odrębne ruchowe doświadczenie. Podczas tych trzech dni spotkań z publicznością STS robimy pierwszy krok w kierunku możliwie jak najpełniejszego ukazania tej różnorodności. Wrześniową odsłonę otworzą dwa spektakle oparte na partyturach improwizacji. Pokażemy różne strategie kreowania scenicznej improwizacji wykonaniu dwóch pokoleń tancerzy. W sobotni wieczór można będzie zobaczyć Zdarzenia Jacka Owczarka i SzaZy w wykonaniu Pracowni Fizycznej i Gości, spektakl grany od 8 lat. Rozigranie i nieprzewidywalność Zdarzeń opiera się na strukturze zadań, wypracowanej z tancerzami i muzykami na podstawie pracy z kanałami zmysłowymi i procesem zmiany. W sobotniej edycji Zdarzeń zagra nieobecny od kilku lat w Polsce Dawid Lorenc, tancerz norweskiego teatru Carte Blanche. Wieczór zamknie spektakl Ilony Trybuły i Adama Świtały Uważnie się przyglądam. Jest on rezultatem projektu badawczego dotyczącego improwizacji i uważności, które Ilona Trybuła, ambasadorka scenicznej improwizacji w Polsce, prowadziła ze studentami, a obecnie już absolwentami Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu. Przed sobotnimi spektaklami zapraszamy dzieci w wieku 4-12 lat wraz z opiekunami na lekcję o improwizacji i spektakl w wykonaniu Krzysztofa Skolimowskiego, Pawła Grali, Anny Skolimowskiej i Barbary Południak. Drugiego dnia w spektaklu przyjrzymy się temu, jaki świat do wykreowania na scenie stworzył Jakub Lewandowski dla Sylwii Hefczyńskiej-Lewandowskiej, Dominiki Wiak i Kingi Dudy. Lewandowski, dotąd najczęściej współpracujący z teatrami dramatycznymi, zaprezentuje swoją pozostawiającą niedosyt celebrację ruchu, wielokrotnie nagradzaną choreografię Melancholia. Poniedziałkowy wieczór składać się będzie w dwóch części. W pierwszej Iwona Olszowska i Paweł Konior wspólnie z muzykiem Marcinem Janusem zagrają jeden z serii swoich improwizowanych spektakli – Ewa i On. Każde z nich do wspólnej improwizacji strukturalnej wnosi wieloletni dorobek pracy nad świadomością ciała i partnerowaniem, w jej ramach eksplorują tematy, relacje i tworzą zdarzenia sceniczne. W drugiej części wieczoru pokażemy krótkie choreografie Natalii Iwaniec i Anny Piotrowskiej. Najnowsza praca solowa Natalii Iwaniec Birdland czerpie z języka ruchu GaGa i nomadycznych doświadczeń autorki. Widzowie zobaczą także Annę Piotrowską w hipnotyzującym solo don’t call me my little sweet pony oraz duet w jej choreografii – pastmefuture w wykonaniu Szymona Dobosika i Alexeya Torgunakova, w którym rozbrzmiewają echa wielu kulturowych wzorców ruchowych i technik tańca. W ramach wrześniowej odsłony w niedzielę odbędzie się warsztat tańca współczesnego dla doświadczonych tancerzy z Dawidem Lorencem, a w poniedziałek warsztat Natalii Iwaniec dla wszystkich osób (+16 lat), zainteresowanych językiem ruchowym GaGa i improwizacją ruchu.”.
Program V odsłony (Ruch w samym centrum uwagi):
Sobota, 1 września
godz. 12.00
Krzysztof Skolimowski, Anna Skolimowska, Paweł Grala, Barbara Południak, Len (Foyer)
godz. 19.00
Pracownia Fizyczna, SzaZa i Goście, Zdarzenia, (Malarnia)
Niedziela 2 września
godz. 15.30 – 17.30
Dawid Lorenc, Warsztat: Taniec współczesny (Modelatornia)
godz. 18.00
Jakub Lewandowski, Melancholia – tryptyk, (Duża scena)
godz. 19.00
Poniedziałek, 3 września, 17.00 – 18.30
Natalia Iwaniec, Warsztat: Gaga/people i Improwizacja (Modelatornia)
godz. 19.00
Iwona Olszowska, Paweł Konior, Marcin Janus, Ewa i On (Duża scena)
godz. 20.00
***
Scena Tańca Studio to program regularnej prezentacji najciekawszych spektakli tanecznych z całej Polski, zrealizowanych przez polskich artystów i zespoły lub twórców działających na stałe w Polsce. Cyklicznie przez kilka dni w miesiącu Teatr Studio będzie przestrzenią dedykowaną wyłącznie wydarzeniom tanecznym – w programie znajdą się wydarzenia, pokazujące różnorodność form i stylów tańca współczesnego.
BILETY na wszystkie spektakle: 20 zł
Bilety do nabycia w kasie Studio teatrgaleria oraz za pośrednictwem strony internetowej Studio teatrgaleria: www.teatrstudio.pl
Kuratorki: Joanna Chitruszko i Sonia Nieśpiałowska-Owczarek
Organizatorzy:
Studio teatrgaleria,
Instytut Muzyki i Tańca
Dofinansowano ze środków: