Spektakle

Warszawa: Stowarzyszenie Sztuka Nowa „Pompa funebris”

Zdjęcie: Warszawa: Stowarzyszenie Sztuka Nowa „Pompa funebris”

Wersja do druku

Udostępnij

Stowarzyszenie Sztuka Nowa zaprasza na spektakl Pompa funebris – politycznie (nie)zaangażowany ceremoniał pogrzebowy, w którym osobiste mitologie są radykalnie przetwarzane w odosobnionych mikroceremoniach żałobnych.

Twórcy dekonstruują sarmacko-populistyczną instytucję staropolskich obrzędów pogrzebowych pompae funebre, z przełomu XVII i XVIII wieku i konfrontują ją z kontekstem komunikacyjnej próżni i kryzysu politycznego. Tworzą świat pozbawiony cieni  – przeszłości, pamięci i postpamięci. Monochromatyczna, prześwietlona przestrzeń staje się miejscem, w którym pasywne oczekiwanie jako forma przetrwania przeistacza się w bierny opór. Pozbawiona sensu werbalizacja emocji kształtuje mikrokosmos nowych kodów i gestów. Pozornie bierne ciało i pasywny umysł ostatecznie przeciwstawiają się odrętwieniu.

 

Pompa funebris to ceremonia życia i śmierci. Kogo? Czego? Dla kogo i po co? Czy bierny opór jest taktyką na przetrwanie w oczekiwaniu na agonię sztuki, polityki, bogów, tradycji, ojców, matek, narodowych idei, ulicznych protestów czy raczej nadaje nowy kierunek działania?

Najlepszy spektakl nurtu OFF w rankingu czasopisma „TEATR”

Laureat konkursu The Best OFF 2019

reżyseria, dramaturgia: Kasia Pol, Dawid Żakowski

scenografia, kostiumy: Kasia Pol

występują: Magdalena Dębicka, Vera Popova, Borys Jaźnicki, Dawid Żakowski

muzyka: Zoi Michailova

projekt reżyserii świateł: Katarzyna Łuszczyk

asystent reżysera: Maks Markariants

współpraca: Łukasz Zwoliński

produkcja i koordynacja: Karolina Dziełak-Żakowska, Sztuka Nowa

Spektakl powstał w ramach Centrum artystycznego L30/32.

Produkcja: Sztuka Nowa

Partnerzy: Muzeum Warszawskiej Pragi, U-47

Projekt współfinansowany przez m. st. Warszawa.

***

„Pompa funebris” Stowarzyszenia Sztuka Nowa w reż. Kasi Pol i Dawida Żakowskiego to wymagający, chwilami olśniewający spektakl teatru tańca. I choć nie pada w nim ani jedno słowo, to twórcy zdołali nasycić go mnogością znaczeń. Inspirowany sarmackimi zwyczajami pogrzebowymi, przerodził się w katalog współczesnych samopożegnań. To także namysł nad formami wiary adekwatnymi dla zsekularyzowanej rzeczywistości. A przy okazji również dowód na rosnącą siłę tańca w przestrzeni teatru offowego, co podkreślają także wyniki drugiego konkursu „The Best OFF”, w którym przedstawienie zdobyło nagrodę

Dominik Gac, „Teatr”

„Pompa funebris” w reżyserii duetu Pol/Żakowski jest pewnym przełomem w karierze warszawskich twórców. Nie jest to kolejny spektakl teatru ruchu – jak dotychczasowe produkcje duetu – ani próba zmierzenia się z teatrem słowa. To przedstawienie igrające z przyzwyczajeniami widza i nie dające się łatwo zaszufladkować.

Maciej Tomaszewski, taniecpolska.pl

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close