
fot. materiały organizatora
fot. materiały organizatora
Studium Teatralne oraz Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne zapraszają na performans Magdy Tuki Deus ex running machina.
Magda Tuka o procesie twórczym: Interesuje mnie ciało wrzucone w tryby wyższych konieczności, zdeterminowane przez narzucone warunki. Bez celebracji. Traktowane raczej instrumentalnie. Będące w służbie idei/znaczeń. Często nagie, wystawione, w okolicznościach niesprzyjających. Ale nie upokorzone, bo stanowiące poligon zmagań. Powstawanie peformansu trwa latami. To obrazy, myśli skojarzenia, które pojawiają się w wyobraźni, czasem we śnie i za którymi podąża intuicja, a z czasem wyłania się esencja wypowiedzi. Jest to proces zataczania koła, podróży na manowce i nagłych olśnień.
O spektaklu:
Performerka znajduje się w stanie ciągłego biegu – za czymś, ucieczki – przed czymś: goni-twa-trwa. Biegnie według osobistej mapy pamięci, wyobrażeń, przybierając różne postaci. Sama stwarza swój własny komentarz. Próba samokrytyki ma twarz chóru. Jak w tragedii greckiej. Chór stanowi pośrednictwo między widzami a bohaterem/ką. Widz, poruszając się swobodnie po terenie akcji, może wybierać dowolny, dogodny dla siebie punkt obserwacji.
Fryderyk Nietzsche uznaje chór za czynnik budulcowy tragedii. Wynika to przede wszystkim z zainteresowania Nietzschego totalnym charakterem tragedii, prowadzącym do intensywnego przeżycia ogarniającego ducha i ciało. Filozof, idąc tym tropem, rozwija sformułowaną przez Schlegla formułę chóru jako „widza idealnego”, przekształcając go w twórcę: Chór zyskuje rangę tej instancji w tragedii, która pomaga widzom natrafić na właściwy trop uczestnictwa w świecie, jakim on się przedstawia.
Pomysł i wykonanie: Magda Tuka
Dźwięk: Opaean
Produkcja: Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne i Studium Teatralne
Czas trwania: 35-40 minut
Spektakl dla widzów dorosłych
Bilety: 20 ulgowy / 30 normalny dostępne godzinę przed spektaklem lub w przedsprzedaży internetowej (rezerwacje: bilety.st@gmail.com)
Magda Stawman-Tuka – aktorka, performerka, dramaturżka w grupie TukaWach (jest współzałożycieką grupy). Ukończyła studia magisterskie w warszawskiej Akademii Teatralnej, otrzymała dyplom Aktora Dramatu w ZASP-ie. Przez 10 lat pracowała w warszawskiej grupie Studium Teatralne jako aktorka i prowadząca warsztaty. Po odejściu ze Studium pracowała z interaktywną grupą teatralną The Other Way Works. Jest członkinią słoweńskiego kolektywu Via Negativa, dwukrotną stypendystką Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Fundacji Wyszehradzkiej. Autorka kilkunastu performansów i spektakli m.in. 1923.webcam (2018), National Body Art (2018), How The Hare is Dying (2017), Girl Descending a Staircase No1 (2017), Dziewczyna schodząca ze schodów (2017), Jak Umierają Zające|Prywatna Inwentaryzacja (2016). Współpracowała m.in. z Pawłem Passinim, Marcinem Cecko, Piotrem Borowskim. Swoje prace prezentowała podczas Warszawskiej Sceny Tańca, na festiwalach: Ciało/Umysł w Warszawie, APART w Katowicach, MAAT w Lublinie i MANDALA we Wrocławiu, a także na licznych festiwalach zagranicznych. W ramach praktyk teatralnych współpracuje z brytyjsko-brazylijską grupą Zecora Ura. Jest stałą prowadzącą zajęcia Grotowski w londyńskiej szkole Fourth Monkey Actor Training Company. http://tuka.link