Warszawa/Studium Teatralne: Magda Tuka „Deus ex running machina”

Zdjęcie: Warszawa/Studium Teatralne: Magda Tuka „Deus ex running machina”

fot. materiały organizatora

Wersja do druku

Udostępnij

Studium Teatralne oraz Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne zapraszają na performans Magdy Tuki Deus ex running machina.

Magda Tuka o procesie twórczym: Interesuje mnie ciało wrzucone w tryby wyższych konieczności, zdeterminowane przez narzucone warunki. Bez celebracji. Traktowane raczej instrumentalnie. Będące w służbie idei/znaczeń. Często nagie, wystawione, w okolicznościach niesprzyjających. Ale nie upokorzone, bo stanowiące poligon zmagań. Powstawanie peformansu trwa latami. To obrazy, myśli skojarzenia, które pojawiają się w wyobraźni, czasem we śnie i za którymi podąża intuicja, a z czasem wyłania się esencja wypowiedzi. Jest to proces zataczania koła, podróży na manowce i nagłych olśnień.

 

O spektaklu:

Performerka znajduje się w stanie ciągłego biegu – za czymś, ucieczki – przed czymś: goni-twa-trwa. Biegnie według osobistej mapy pamięci, wyobrażeń, przybierając różne postaci. Sama stwarza swój własny komentarz. Próba samokrytyki ma twarz chóru. Jak w tragedii greckiej. Chór stanowi pośrednictwo między widzami a bohaterem/ką. Widz, poruszając się swobodnie po terenie akcji, może wybierać dowolny, dogodny dla siebie punkt obserwacji.

Fryderyk Nietzsche uznaje chór za czynnik budulcowy tragedii. Wynika to przede wszystkim z zainteresowania Nietzschego totalnym charakterem tragedii, prowadzącym do intensywnego przeżycia ogarniającego ducha i ciało. Filozof, idąc tym tropem, rozwija sformułowaną przez Schlegla formułę chóru jako „widza idealnego”, przekształcając go w twórcę: Chór zyskuje rangę tej instancji w tragedii, która pomaga widzom natrafić na właściwy trop uczestnictwa w świecie, jakim on się przedstawia.

Pomysł i wykonanie: Magda Tuka

Dźwięk: Opaean

Produkcja: Stowarzyszenie Ja Ja Ja Ne Ne Ne i Studium Teatralne

Czas trwania: 35-40 minut

Spektakl dla widzów dorosłych

Bilety: 20 ulgowy / 30 normalny dostępne godzinę przed spektaklem lub w przedsprzedaży internetowej (rezerwacje: bilety.st@gmail.com)

Magda Stawman-Tuka – aktorka, performerka, dramaturżka w grupie TukaWach (jest współzałożycieką grupy). Ukończyła studia magisterskie w warszawskiej Akademii Teatralnej, otrzymała dyplom Aktora Dramatu w ZASP-ie. Przez 10 lat pracowała w warszawskiej grupie Studium Teatralne jako aktorka i prowadząca warsztaty. Po odejściu ze Studium pracowała z interaktywną grupą teatralną The Other Way Works. Jest członkinią słoweńskiego kolektywu Via Negativa, dwukrotną stypendystką Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Fundacji Wyszehradzkiej. Autorka kilkunastu performansów i spektakli m.in. 1923.webcam (2018), National Body Art (2018), How The Hare is Dying (2017), Girl Descending a Staircase No1 (2017), Dziewczyna schodząca ze schodów (2017), Jak Umierają Zające|Prywatna Inwentaryzacja (2016). Współpracowała m.in. z Pawłem Passinim, Marcinem Cecko, Piotrem Borowskim. Swoje prace prezentowała podczas Warszawskiej Sceny Tańca, na festiwalach: Ciało/Umysł w Warszawie, APART w Katowicach, MAAT w Lublinie i MANDALA we Wrocławiu, a także na licznych festiwalach zagranicznych. W ramach praktyk teatralnych współpracuje z brytyjsko-brazylijską grupą Zecora Ura. Jest stałą prowadzącą zajęcia Grotowski w londyńskiej szkole Fourth Monkey Actor Training Company. http://tuka.link

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

Warszawa: LUB/LAB, ul. Lubelska 30/32, kamienica przy dworcu Warszawa Wschodnia IV klatka, II piętro

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close