
Sztuka Nowa „IV RP Snów”. Fot. Pat Mic
Sztuka Nowa „IV RP Snów”. Fot. Pat Mic
IV RP Snów to performatywno-choreograficzny spektakl, którego scenariusz i metoda pracy artystycznej zostały oparte na badaniach snów.
Książka autorstwa Charlotte Beradt pt. Trzecia Rzesza Snów to jedna z ważnych inspiracji tego projektu. Beradt to dziennikarka, która zbierając sny berlińczyków w latach 30. XX wieku, odkryła, że odbijają się w nich procesy społeczne oraz zapowiedź totalitaryzmu. Książka ta zainspirowała powstanie w latach 80. XX wieku metody psychoanalizy zwanej matrycą śnienia społecznego. Dziś mamy szansę być odbiorcami współczesnej wersji tego badania, a na jego podstawie powstała instalacja choreograficzna IV RP Snów.
Matryca kolektywna pokazuje, że treści wypowiadane przez sny później mogą spotkać się z uśpionymi społecznymi potrzebami, zjawiskami czy ruchami społecznymi, które rzeczywiście mają miejsce – mówi Dawid Żakowski, reżyser spektaklu – Nasza pierwsza matryca odbyła się 17 lipca 2020 roku. Analizując ją, zauważyliśmy, że pierwszym dominującym archetypem, jaki się ujawnił, jest dziecko, dziecko zagrożone. I wokół niego dzieją się różnego rodzaju transformacje, przemiany. Dziecko było głównym bohaterem pierwszej matrycy. Gdy zaczęliśmy to interpretować na początku października, nic jeszcze nie zapowiadało strajku kobiet i ulicznych demonstracji wobec wyroku TK, zakazującego aborcji. Nikt nie spodziewał się, że będzie to główny symbol dzisiejszej Polski, starć, polemik, dyskusji, konfliktów i sporów w przestrzeni publicznej.
Matryca, jako główna bohaterka projektu IV RP snów, jest analogicznym tworem do sztucznej inteligencji, do której ludzkość próbuje się przybliżyć, stosując klasyczne narzędzia programowania wrażliwości i emotywności. Mówi do nas szyfrem, wewnętrznym krajobrazem i transformacją. Modeluje, dekomponuje, manipuluje i przepływa przez ciało, a wszystkie jej transformacje zapisuje w kodzie ruchowym choreograf Wojciech Grudziński, starając się uchwycić jej zmienną i nieustannie transformującą naturę.
Być może właśnie teraz matryca snów zdołała przeniknąć do naszej świadomości i się z nią skomunikować. Jako organiczny twór, do którego nadal nie ma dostępu technologiczne oko, pozostaje najbardziej intymnym doświadczeniem w kulturze algorytmów. Odrzuca wszelkie logiczne treści. Wymyka się tworząc hologram kolektywnych doświadczeń, który w spektaklu ma szansę zaistnieć performatywnie.
Z tego zaangażowanego podejścia powstał nowy model pracy performatywnej, mający swoje źródło w psychologii głębi, kontrastowo zestawionej z narzędziami dramaturgicznymi, sięgającymi do kolektywnych doświadczeń popkultury i gier komputerowych. A idąc jeszcze o krok dalej, w procesie twórczym choreograf projektu Wojciech Grudziński, przetwarza treści senne, używając charakterystycznych dla siebie narzędzi choreograficznych, takich jakich jak: bricolage, recyckling i mush up.
Reżyseria: Dawid Żakowski
Choreografia: Wojciech Grudziński
Performerzy: Ewelina Sobieraj, Borys Jaźnicki, Michał Tokarski
Muzyka: Kasai
Kurator: Zofia Urszula Komasa
Współpraca dramaturgiczna: Patrycja Babicka
Współpraca choreograficzna: Anna Nowicka
Współpraca fotograficzna i dokumentacja filmowa: Pat Mic
Współpraca performatywna: Agata Zataj, Paweł Mandziewski, Ewa Szewczyk
Prowadzenie matryc snów i analiza: Bartosz Samitowski, Stowarzyszenie Analityków Jungowskich
W matrycach snów udział wzięli: uczestnicy platformy Rzeczpospolita Snów, performerzy z Teatru Młodych Twórców Maska Sochaczew SCK
Koordynacja i produkcja: Iwa Ostrowska
Produkcja: Sztuka Nowa
Partnerzy projektu: Instytut im. J. Grotowskiego; Stowarzyszenie Analityków Jungowskich.
Premiera: 7 czerwca 2021
Czas trwania: 60 minut
Przedsprzedaż biletów: https://ewejsciowki.pl/warszawa/teatry/sztuka-nowa,939/iv-rp-snow,14129?eventId=217008#
Szczegóły w wydarzeniu: https://fb.me/e/1sZpxVfXP
W spektaklu wykorzystywane są światło stroboskopowe i głośna muzyka. Spektakl zostanie przystosowany dla osób ze specjalnymi potrzebami.
Prezentacja spektakli współfinansowana przez Miasto Stołeczne Warszawa w ramach realizacji projektu Repertuar Sztuki Nowej 2022.
W matrycach snów udział wzięli uczestnicy platformy Rzeczpospolita Snów oraz performerzy z Teatru Młodych Twórców Maska Sochaczew SCK.
Sztuka Nowa to nazwa istniejącego od 2007 roku teatru, który działa interdyscyplinarnie w obszarze sztuk performatywnych i nowej choreografii. Artyści związani ze Sztuką Nową prowadzą badania technik ruchowych i teatralnych, są organizatorami międzynarodowych laboratoriów tańca i rezydencji artystycznych w Polsce i Europie. Realizacja strategii demokratycznego zarządzania, cross dyscyplinarne podejście do procesu twórczego oraz współpraca z ekspertami stanowi o potencjale Sztuki Nowej. Realizowane pod marką Sztuka Nowa produkcje z pogranicza teatru fizycznego, nowej choreografii i performansu współtworzą stały repertuar teatralny Centrum Performatywnego SZKOŁA, znajdującego się na ul. Emilii Plater w Warszawie.