Warszawa/Taneczne Konfrontacje Europejskie: Zawirowania: linkUP Dance Night/ Taniec Nocą

Zdjęcie: Warszawa/Taneczne Konfrontacje Europejskie: Zawirowania: linkUP Dance Night/ Taniec Nocą

Fot. OtraDanza

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach projektu Taneczne Konfrontacje Europejskie: Zawirowania, Fundacja Scena Współczesna, Teatr Tańca Zawirowania, Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny Format Zero oraz Teatr Tańca Nie Tylko Flamenco zapraszają na noc tanecznych prezentacji. Motywem przewodnim linkUP Dance Night/ Taniec Nocąstanie się Bolero Maurice’a Ravela, które zaprezentowane zostanie w różnych odsłonach. Ten krótki utwór znany jest na całym świecie, wykonywany przez różnego rodzaju artystów oraz zespoły tańca. Kompozycja dzieła odznacza się wyjątkową prostotą z powodu tego, że oparte jest ono na prostych wariacjach. W tempie dwukrotnie wolniejszym od ludowego tańca hiszpańskiego o tej samej nazwie, Bolero w niezwykły sposób rozwija jeden 18-taktowy temat. Dynamika utworu wzrasta, kolejne instrumenty dołączają się, by w finale osiągnąć idealną muzyczną strukturę. Jak jednak wyglądać będą jego choreograficzne wykonania, zaprezentowane podczas wydarzenia linkUP Dance Night/ Taniec Nocą?

„Wybrałem ten utwór – o którym Ravel mówił, że jest utworem bez muzyki – ze względu na jego prostą, wręcz banalną, zasadę kompozycji, na jego wymiar kulturowy i jego istnienie w zbiorowej pamięci, na poziomie zarówno tańca, jak muzyki. Chcę wykorzystać go jako oparcie dla nowych form choreograficznych, potraktować jego i nasz modernizm jak lustro” – twierdzi Didier Théron, jeden z artystów, którego choreografię zobaczymy podczas tanecznej nocy.

Program wydarzenia składa się z trzech części: prezentacji artystycznych, warsztatów ruchowych, a także wspólnej animacji oraz zabawy. Na scenie, oprócz choreografii Didiera Thérona, widzowie zobaczą dwie premiery: Bolero Teatru Tańca Nie Tylko Flamenco Małgorzaty Matuszewskiej oraz Krótką historię wszystkiego Kolektywu Artystycznego Format Zero, w którym oprócz Iwony Wojnickiej wystąpi także izraelski choreograf Michael Getman. Poprowadzi on także jeden z warsztatów, podczas których każdy chętny będzie mógł rozwijać umiejętności ruchowe. Obok Getmana warsztaty poprowadzi także Michał Góral, który przygotowuje także specjalny pokaz z grupą wybraną w czasie audycji. Podczas tanecznej nocy znajdzie się także miejsce dla szeroko pojętych działań animacyjnych oraz improwizowanych prezentacji w ramach Open Stage. Wybrane drogą aplikacji najlepsze zgłoszenia pozwolą na pokazanie programów młodych grup tanecznych, obecnych w środowisku warszawskiego tańca. linkUP Dance Night/ Taniec Nocą artyści, widzowie i organizatorzy wspólnie zakończą obejrzeniem wspomnianej już prezentacji Michała Górala oraz zabawą przy muzyce na żywo.

 

PROGRAM WYDARZENIA:

20.00   Kolektyw Artystyczny Format Zero, Krótka historia wszystkiego

21.00   Warsztaty z Michaelem Getmanem równolegle z prezentacją Michała Górala

22.00   Teatru Tańca Nie Tylko Flamenco Bolero

22.15   Warsztaty z Michałem Góralem

22.30   Open Stage zakończony pokazem Artura Grabarczyka

24.00   Compagnie Didier Théron, Bolero

01.00   Michał Góral / prezentacja

Krótka historia wszystkiego

Historia inspirowana jest książką amerykanskiego pisarze Billa Brysona pod tytułem A Short Story of Nearly Everything, która w sposób przystępny opisuje pewne naukowe zjawiska. Od momentu wydania, książka ta została sprzedana w 300 000 egzemplarzy. Fakt ten rodzi serię pytań, na temat możliwości zastosowania takiej metody w choreografii. Na przykład: czym mogłaby być krótka historia prac jednego choreografa? Co to znaczy krótka historia? Czy krótka historia jest w stanie cokolwiek opowiedzieć o pracach artysty? A jeżeli tak, to co opowie? Czego się z takiej historii nie dowiemy?

W nawiązaniu do tych pytań powstał performans taneczny. Performans, który jest artystyczną odpowiedzią na prace izraelskiego choreografa Michaela Getmana. W programie widzowie zobaczą solo Am I Michaela Getmana (skomponowane dla Talii Paz) we własnym wykonaniu, a także serię monologów i dialogów tanecznych w wykonaniu Iwony Wojnickiej, Michaela Getmana oraz tancerzy warszawskich. Performans współtworzyć będą także improwizujący muzycy – Piotr Mełech, Tadeusz Sudnik, Rafał Smoliński Wojtek Kurek. Na scenie pojawi się również filmowy kolaż autorstwa Marty Kaweckiej, przystosowany do przestrzeni przez Piotra Cieślika za pomocą mappingu.

Am I

Choreograf Michael Getman stworzył krótkie i osobiste solo dla tancerki Talii Paz. Wszystkie ruchy taneczne są częścią osobistego materiału ruchowego Talii Paz, które wcieliła i wykonywała w ciągu ostatnich 20 lat. Różne formy ekspresji, począwszy od Ohada Naharina do charakterystycznego stylu Matsa Eka, następnie – od Stijn Celis do ekstremalnego języka fizycznego Sharon Eyal są przytaczane przez Talię Paz i poddawane przez nią ponownej ocenie. Dekonstrukcja tekstu słynnej melodii z refrenu Let Me Dance For You na fragmenty słów i oddechów, pozwala Talii na przeformułowanie jej umiejętności oraz artystycznej obecności.

Nakreślona linia pomiędzy osobistą fizycznością a tekstem oraz niepewne relacje pomiędzy nimi, wyłaniające się na scenie, stanowią wyzwanie dla tancerki, zarówno w wymiarze fizycznym, jak i emocjonalnym. Paradoksalny krajobraz tej pracy oscyluje pomiędzy tragedią i groteską, pomiędzy spojrzeniem a słuchaniem, między powiedzianym i dokonanym, oraz między pragnieniem perfekcji rzemiosła a dążeniem ciała do utraty kształtu i mocy.

Tancerka: Talia Paz

Choreografia: Michael Getman

Taniec, choreografia: Michael Getman, Iwona Wojnicka i Goście
Muzyka: Piotr Mełech (klarnet, klarnet basowy), Tadeusz Sudnik (life electronic), Rafał Smoliński (bass), Wojtek Kurek (perkusja).
Kolaż filmowy: Marta Kawecka
Video mapping: Piotr Cieślik

Michael Getman, Partytura – warsztat

Intensywny warsztat Michaela Getmana poświęcony będzie partyturze ruchowej jako metodzie pracy choreograficznej. Prowadzący pokaże uczestnikom, w jaki sposób szuka inspiracji i jak wykorzystuje wybrany materiał ruchowy w procesie tworzenia spektaklu.

W krótkim wywiadzie tak opowiada o swoich warsztatach:
Na początku rozgrzejemy i oswoimy przestrzeń wokół nas, tak by zarazem odzwierciedlała naszą jednostkową obecność i dawała poczucie bycia w grupie. Stopniowo przejdziemy do przygotowania naszych ciał i umysłów poprzez pracę nad obecnością, świadomością, ekspresją i techniką. Włączymy w proces także struktury choreograficzne, technikę improwizacji oraz konstrukcję performansu ze szczególnym uwzględnieniem precyzji, gry i poszukiwania. Poznamy narzędzia służące do odczytywania i tworzenia map bardziej złożonych struktur ruchowych. Kiedy nauczymy się współpracy i komunikacji, skomponujemy podstawową partyturę choreograficzną, którą będziemy rozwijać w dalszej części zajęć. Moim celem jest nie tylko uczenie, ale także stworzenie wraz z grupą tancerzy wyjątkowej przestrzeni umożliwiającej przeprowadzenie procesu twórczego.

Czas trwania: 60 min.

Michał Góral – prezentacja

Podczas tanecznej nocy zobaczymy także wariację na temat Bolera Ravela, stworzoną specjalnie na potrzeby linkUP Dance Night / Taniec Nocą. Prezentacja Michała Górala stworzona zostanie na bazie 3-dniowych sesji twórczych. Uczestnicy tego niewielkiego projektu wybrani zostali drogą audycji. Improwizacje, jakie zobaczymy w wykonaniu młodych tancerzy staną się nowatorską interpretacją muzycznego dzieła.

Michał Góral o warsztacie Bolero in me
Bazując na podstawowym rytmie utworu Ravela, będziemy szukać nowych jakości ruchowych w ciele, dekonstruować nasze nawyki i tworzyć krótkie materiały, które będą punktem startowym do tworzenia choreografii. Warsztat ruchowy jest otwarty dla wszystkich chętnych (Open class).

Czas trwania: 60 minut.

Michał Adam Góral – tancerz, performer, młody choreograf. Swoją przygodę z teatrem oraz tańcem zaczął w mieście rodzinnym  Kutnie w trakcie Letnich Spotkań Artystycznych. Następnie regularne treningi otrzymywał w warszawskim Teatrze Tańca Test pod okiem Izabelli Borkowskiej, w Centrum Tańca Współczesnego u Jacka Tyskiego oraz w LXXXVI Liceum Ogólnokształcącym im. Batalionu „Zośka” w Warszawie o profilu humanistyczno-tanecznym. W 2013 roku ukończył swoją czteroletnią edukację na międzynarodowej renomowanej uczelni Codarts Rotterdam  University for the Arts w Holandii. W jej trakcie miał okazję tańczyć w spektaklach takich choreografów, jak: Bill T. Jones (USA), Jiří Kylián (Holandia), Martha Graham (USA), Giulia Mureddu (Włochy), Jan Linkens (Holandia), Lucas Jervies (Australia), Ivanhoe Chun-ho Lam (Chiny), Thom Stuart (Holandia). Współpracował przy instalacji Body Building, renomowanego designera mody i architekta Henrika Vibskova z Danii. Jako choreograf razem z Ewą Sikorską stworzył spektakl Waterfallin, a następnie solo N°2, którym zajął pierwsze miejsce na konkursie choreograficznym organizowanym przez Warszawską Platformę Tańca oraz został laureatem nagrody dyrektorskiej na pierwszym Międzynarodowym Konkursie Choreograficznym Warsaw Zawirowania Dance. Od lipca 2016 roku jest tancerzem Compagnie THOR w Brukseli.

Bolero Didiera Thérona

Bolero w choreografii  Didiera Thérona zbudowane jest na bazie kompozycji Ravela, opartej na prostej strukturze. Twórca choreografii postanowił wpisać ją w szerszy wymiar kulturowy oraz pamięć zbiorową. Artysta rozwija dzięki temu nowe formy ruchowe, zderzając prostotę Ravela z nowoczesnym podejściem do budowania struktur ruchowych. To nowatorskie spojrzenie na kompozycję muzyczną Bolera, nadające jej nowego oblicza. Wysiłek fizyczny, jakiemu poddają się wykonawcy łączy się z sensualnym i zmysłowym obrazem, jaki tworzą.

choreografia: Didier Théron

muzyka: Boléro Maurice’a Ravel
dramaturgia: Michèle Murray
reżyseria światła: Catherine Noden

Didier Théron mieszka i pracuje w Montpellier; uczył się tańca u takich mistrzów, jak: Merce Cunningham, Dominique Bagouet, Trisha Brown. W 1987 roku założył własny zespół i zdobył pierwszą nagrodę za choreografię na festiwalu w Avignionie. Odbył rezydencję w Kyoto w Japonii w latach 1995-96, wielokrotnie podróżował z zespołem do Australii. Za swoje utwory otrzymał liczne nagrody i nominacje.

Bolero Teatru Tańca Nie Tylko Flamenco Małgorzaty Matuszewskiej

Ideą spektaklu jest taneczny dialog dwóch kolorów – bieli i czerni – realizowany do utworu Bolero Maurice’a Ravela. Naczelnym elementem kompozycji jest mowa wachlarza, poczynając od perkusyjnych brzmień, poprzez operowanie linią, dynamiką, aż po ukrytą symbolikę. Dominującą techniką taneczną jest kombinacja elementów zaczerpniętych z tańca hiszpańskiego. Spektakl jest częścią BOLERO FEEL PROJECT IN PROGRESS Fundacji Tradycji i Transformacji Sztuki, autorstwa Małgorzaty Matuszewskiej.

Choreografia: Małgorzata Matuszewska,

Występują: Małgorzata Matuszewska, Agata Teodorczyk, Anna Ochman, Karolina Łucznik, Kinga Malec.

Muzyka: utwór Bolero Maurice’a Ravela

Teatr Tańca NTF to autorski teatr Małgorzaty Matuszewskiej. Projekty TTNTF charakteryzuje łączenie elementów różnych kultur w jeden spójny środek wyrazu – w sferze tańca, teatru i muzyki. Spektakle często inspirowane są dziełami plastycznymi i stanowią rodzaj dialogu z interpretowanym dziełem i jego twórcą (np. twórczość wybitnej rzeźbiarki Camille Claudel – spektakl Camille Claudel – Kyojo z roku 2002, łączący środki wyrazu zaczerpnięte z technik hiszpańskich i japońskich czy Infantka… wedle Kantora – spektakl z roku 2009 inspirowany Infantkami w twórczości Tadeusza Kantora, zrealizowany we współpracy z artystą plastykiem, wieloletnim aktorem Cricot2, Andrzejem Wełmińskim). TTNTF korzysta z tańca hiszpańskiego jako jednego z wielu środków wyrazu, z połączenia których buduje charakterystyczny dla siebie, wyjątkowy język wypowiedzi artystycznej. Powołany do życia w 2000 roku prezentował się m.in w ramach takich festiwalach sztuki jak Festiwal Sztuki Współczesnej Rozdroże w Warszawie, Międzynarodowy Festiwal Flamenco „Duende” w Poznaniu, Festiwal Sztuki Niezależnej Re:wizje w Warszawie, Warszawska Scena Tańca, Gdański Festiwal Tańca Współczesnego, Warszawskie Dni F. G. Lorki.

***

Projekt Taneczne Konfrontacje Europejskie: Zawirowania to spotkania między starannie dobranymi zespołami z Polski i Europy.  Celem międzynarodowego projektu jest skonfrontowanie warszawskiego środowiska tańca z zagranicznymi grupami, reprezentującymi podobny styl oraz czerpiącymi z analogicznych źródeł kultury. Pierwszą częścią projektu staną się Prezentacje Warszawa-Europa, czyli cztery dni spotkań warszawskich artystów z gośćmi z Europy.

Rezerwacje i bilety:
Wprowadzamy system „Pay What You Want”. Za spektakl widz zapłaci wybraną przez Was sumę dopiero po zakończeniu przedstawienia, ile uzna za stosowne, w zależności od zasobności portfela i tego, jak podobało się przedstawienie.

Z powodu ograniczonej liczby miejsc, obowiązuje rezerwacja mailowa pod adresem:

kasia.zawirowania@gmail.com. W treści wiadomości należy wpisywać tytuły spektakli.

Informacje o wydarzeniu: https://www.facebook.com/events/984256638380722/

Organizatorzy:

Fundacja Scena Współczesna

Teatr Tańca Zawirowania

Współorganizatorzy:

Teatr Rampa

Stowarzyszenie i Kolektyw Artystyczny FORMAT ZERO

Teatr Tańca NTF

Dofinansowano ze środków Instytutu Muzyki i Tańca w ramach programu „Muzyka i Taniec – Interwencje 2017”. 

Projekt współfinansuje m.st. Warszawa, a także Ambasada Izraela w Warszawa oraz Instytut Francuski w Polsce.

IMIT (miniaturka)

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 20:00

Warszawa: Pin Up STUDIO, ul. Nowogrodzka 84/86

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close