Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu i Komuna Warszawa zapraszają na prezentację spektaklu Tranquillo Teatru Klucz im. W. Deneki, w reżyserii i choreografii Janusza Orlika.
Jedna z trzech grup teatralnych, które regularnie odbywają próby i grają spektakle w Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu, zaprezentuje swój spektakl w Komunie Warszawa. Wszystko to jest możliwe dzięki projektowi Obecność, który zaprasza do świętowania teatru, zachwytu nad artystą i jego możliwościami. To też wreszcie ukazanie piękna różnorodności – immanentnej cechy świata. Artyści nienormatywni przypominają w nim o swojej obecności.
„Tranquillo” z włoskiego znaczy spokojnie. To termin używany w notacji muzycznej, mający za zadanie pomóc wykonawcy oddać nastrój utworu. W subtelnym i kontemplacyjnym Tranquillo artyści trwają, rzeczy się wydarzają, przenikają powoli. Artyści, paradoksalnie spokojni, zapraszają nas do swojego świata i dają nam, widzom, szansę na pobycie z nimi, przyjrzenie się ich (nie)zwykłej codzienności. Tak naprawdę jest to spektakl o nas samych.
PROJEKT Obecność/ Presence
Stoimy przed Wami. Stajemy blisko Was, bardzo blisko.
Patrzymy Wam w oczy. Słyszymy Wasz oddech.
Oddychamy Waszymi słowami.
Czekamy. Nasz sen staje się rzeczywistością.
Nasza codzienność niezrozumiałą normalnością.
Jakimś wewnętrznym, osobistym konfliktem zaufania.
Bądźcie cierpliwi.
Tegoroczna premiera Teatru Klucz (dawniej: Nowi w Nowym). Spektakl taneczny z niewielką ilością tekstu, przeznaczony dla osób w każdym wieku, tłumaczony na język ukraiński oraz polski język migowy.
Aktorzy Teatru Klucz są uczestnikami Warsztatu Terapii Zajęciowej „Przylesie” prowadzonego przez Stowarzyszenie Na Tak. Ich przygoda z teatrem zaczęła się w 2006 roku, od pracowni teatralnej prowadzonej przez terapeutkę Hannę Rynowiecką i aktora Wojciecha Denekę. Od kilku lat grupa pracuje w Centrum Kultury Zamek pod okiem profesjonalnych artystów. W tym roku opiekę artystyczną nad nią objął Janusz Orlik, tancerz, choreograf i pedagog tańca, do zespołu dołączyli zawodowi tancerze, zmianie uległa też nazwa teatru.
Janusz Orlik – absolwent warszawskiej szkoły baletowej. Studiował w Bruckner Konservatorium Linz w Austrii. Autor spektakli Exérèse monobloc, a bliźniego swego jak siebie samego, Live on stage, Święto wiosny, Mute, Insight (Nagroda Specjalna Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za najlepszą choreografię przyznana w ramach Polskiej Platformy Tańca 2014), Koda (a tribute) oraz III Symfonia (wyróżnienie w Konkursie na utwór choreograficzny do muzyki kompozytora polskiego organizowanym przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS). Od 2002 roku jest członkiem zespołu Vincent Dance Theatre (Wielka Brytania). Współpracował m.in.: z Joanną Leśnierowską, Nigelem Charnockiem, Rosalind Crisp, Isabelle Schad, Ugo Dehaesem, Olgą Cobos i Peterem Miką. Od 2021 roku pełni funkcję członka Rady Programowej Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca. Prowadzi szereg warsztatów choreograficznych w wielu placówkach edukacyjnych i ośrodkach kultury w kraju i za granicą.
Realizatorzy:
Reżyseria, choreografia, scenografia: Janusz Orlik
Obsada: Mariusz Józefiak, Jarosław Kubiak, Antek Kurjata, Daniel Laskowski, Lidia Piskorska, Piotr Roszak, Magdalena Szalbierz, Mariusz Sztuba, Arkadiusz Żmijewski
Kostiumy: Agnieszka Ostrowska we współpracy z artystami
reżyseria świateł: Janusz Orlik, Arkadiusz Kuczyński, Jacek Raczkowiak
Opieka terapeutyczna: Hanna Rynowiecka
Tłumaczenie na PJM: Antek Kurjata, Aleksandra Mayer
Produkcja: Centrum Kultury Zamek w Poznaniu
Spektakl zrealizowany w ramach projektu performatywnego Obecność, przygotowanego przez CK ZAMEK we współpracy z norweskim CODA Oslo International Dance Festival oraz warszawskim Teatrem 21 dzięki grantowi z Funduszy Norweskich i EOG.
Więcej: link