
Fot. materiały organizatorów
Fot. materiały organizatorów
Studium Teatralne zaprasza na spektakl 1923.webcam duetu TukaWach. Prezentacje odbywać się będę co pół godzinydla jednego widza].
Od artystek:
Jako duet TukaWach postanowiłyśmy potraktować fakt braku fizycznego miejsca do pracy twórczej jako wyzwanie i przenieść swój kolejny projekt 1923.webcam w przestrzeń wirtualną. Paradoksalnie w tym nowym, nieznanym przedsięwzięciu pomaga nam dwójka tancerzy sprzed niemalże 100 lat. Anita Berber i Sebastian Droste nie byli tymi, którzy znaleźli się w podręcznikach z historii tańca współczesnego, jednak ich radykalne życie i twórczość otworzyło nas na kompletnie nową formę poszukiwań, ponieważ pragniemy, aby szeroko pojęta eksploracja twórcza i idące za nią ryzyko były charakterystyką naszej współpracy.
1923.webcam nie jest pokazem stworzonym na scenę i transmitowanym online, ale oryginalną pracą Live Art powstałą specjalnie dla Sieci (Web), gdzie browser (przeglądarka) jest sceną, a widownia… tobą.
Tańce występku, zgrozy i ekstazy to wieczór taneczny prezentowany w Berlinie w latach 20. zeszłego wieku autorstwa Berber i Droste. Stanowi on naszą choreograficzną dramaturgię w formie serii tańców/poematów solowych i duetów transmitowanych na żywo przy pomocy kamerki internetowej.
Intymnemu spotkaniu online (jeden widz) towarzyszą przetworzone sample od Beethovena do Spoliansky’ego oraz dźwięki modemu 56k.
1923.webcam jest: online, czasie rzeczywistym, futurystyczną, staroświecką, anachroniczną subwersją współczesnego, internetowego przemysłu erotycznego i Nacktkultur okresu międzywojennego.
Dla Studium Teatralnego otwieramy 1923.webcam przed jego oficjalną publikacją w Internecie w 2018 roku, z możliwością podejrzenia, jak artystki pracują „na kamerkach”.
koprodukcja: Stawman Augments
obowiązują zapisy: steatralne@gmail.com
bilety: 10 zł
Prezentacjom spektaklu towarzyszyć będą warsztaty performatywne TukaWach (17-19 grudnia), poświęcone tematowi rytuałów przejścia.
TukaWach duet powstał w 2013 roku tworzony przez Magdalenę Tuka i Anitę Wach, performerki o doświadczeniu teatralnym i tanecznym. Do 2016 TukaWach istniał pod nazwą Ja Ja Ja Ne Ne Ne (2013-2016) – projekt inspirowany był twórczością Josepha Beuysa. Poprzez łączenie ze sobą nowego dramatu, tańca współczesnego i eksperymentów z multimediami może być sytuowany w nurcie teatru postdramatycznego. Fabuła nie jest traktowana jako przyczynowo-skutkowy układ zdarzeń, a otwarta na dekonstrukcję i fragmentaryczność. Fikcja wykorzystywana jest do próby konfrontacji ze sceną, z widzem, z materiałem pochodzącym ze źródeł osobistych. Narracja stanowi konieczność formy, która jednocześnie nieustanie poddawana jest doświadczeniom i eksploracji, przy zwróceniu szczególnej uwagi na autonomię performera. Tak więc spektakl jest wynikiem wkładu zarazem wspólnego, jak i indywidualnego.
Od samego początku jednym z głównych modus operandi grupy jest rozwój współpracy z innymi organizacjami oraz artystami indywidualnymi. Dzięki czemu w ciągu ostatnich latach praca prezentowana była w różnych częściach Polski, Wielkiej Brytanii, Słowenii, Chorwacji, Danii, Czechach, USA i na Słowacji. Projekty otrzymały dofinansowanie z Ministerstwa Kultury, Międzynarodowej Fundacji Wyszehradzkiej, Instytutu Adama Mickiewicza, Festiwalu Tańca w Gdańsku 2013, Trójmiejskiej Sceny Tańca, Fundacji Ciało/Umysł i Maat Festival.
Magda Stawman-Tuka – performerka, dramaturg. Ukończyła studia magisterskie na Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, otrzymała dyplom aktora aramatu , przyznawany przez ZASP,, przez 10 lat pracowała w warszawskiej grupie Studium Teatralne jako aktorka i prowadząca warsztaty. Spektakle ST pokazywane były w wielu krajach Europy i Ameryki Południowej. Po odejściu ze Studium pracowała z interaktywną grupą teatralną The Other Way Works pokazując spektakle w Anglii, następnie ze słoweńskim kolektywem artystycznym Via Negativa. Jest stypendystką Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Fundacji Wyszehradzkiej, czego rezultatem było powstanie jej dwóch ostatnich przedstawień, które znajdują się obecnie w repertuarze TukaWach.
Anita Wach – performerka, choreografka. Przez 7 lat pracowała jako tancerka w jednym z pierwszych profesjonalnych zespołów tańca współczesnego w Polsce – Śląskim Teatrze Tańca, następnie z warszawskim Teatrem Bretoncaffe (teatrem tańca) oraz jako niezależna tancerka i performerka z innymi grupami i artystami. Była rezydentką PACT Zollverein, Centrum Choreografii w Essen, stypendystką Swiss Arts Council, Pro Helvetia oraz Ministerstawa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest członkinią słoweńskiego kolektywu artystycznego Via Negativa.
***
Zrealizowano ze środków miasta st. Warszawa