Formuła 8. Międzynarodowego Festiwalu Tańca Współczesnego Warsaw Dance Days jest w całości poświęcona młodym adeptom sztuki tańca: uczniom, studentom i absolwentom szkół baletowych, wydziałów tańca i choreografii z Polski i krajów ościennych. Trzeciego wieczoru swoje prace pokażą studenci Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi oraz Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie – Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu.
Studenci Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi:
Biegnący
Odczuwamy jak barbarzyńcy.
Miłość, głód, strach. Zimno.
Tylko noc jest inna.
Przepalona.
Migotliwe widmo żarówek
zastąpiło ogień.
Wiatr zrywa się z umysłem.
(Andrzej Molenda)
Reżyseria i choreografia: Zuzanna Kasprzyk
Dramaturg, asystent choreografa: Andrzej Molenda
Kostiumy i scenografia: Anna Adamiak, Radosław Pacholczyk
Tancerze: Zuzanna Wojciechowska, Irena Wiktor, Kacper Klimczak, Justyna Olczak, Julianna Walczak, Martyna Wójcik, Ulyana Zaruba
Spektakl powstał w ramach programu rezydencyjnego Młodzi na Scenę Teatru Tańca i Ruchu Rozbark w Bytomiu oraz pod patronatem Akademii Muzycznej m. G. i K. Bacewiczów w Łodzi.
Czas trwania: ok. 35 min
Koyaanisqatsi to pojęcie Indian Hopi, oznaczające niezrównoważone życie, życie w chaosie, stan życia, który domaga się zmiany. Jest to również tytuł dokumentu z 1982 roku, który był dla nas pierwszą inspiracją. Ponad czterdzieści lat temu człowiek, operując ogromnym zbiornikiem paliwa oraz komputerem, którego moc obliczeniowa nie dorównywała dzisiejszym smartfonom wysłał w kosmos wiadomość. Na złotej płytce przyczepionej do kadłuba sondy Voyager I zapisał to, co wydawało mu się być esencją naszego istnienia na Ziemi. Co zmieniło się od czasu wystrzelenia w nieskończoną przestrzeń małego korpusu sondy Voyager? Jaki świat zostawiło nam tamto pokolenie? Jaki świat zostawimy my? Obecnie media nieustannie donoszą o degradacji środowiska, roztaczając wizje zbliżającej się ekologicznej katastrofy. Czy żyjemy w czasach Apokalipsy, którą sami sprowadziliśmy? Co się stanie, jeżeli ją przetrwamy? Jaką Ziemię zostawimy naszym dzieciom? Czy zostawimy po sobie bogactwo cywilizacji, czy jedynie góry platikowych śmieci? Odpowiedzi chcemy poszukać, powracając do korzeni.
Zuzanna Kasprzyk
Tancerka, choreografka, absolwentka Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Choreografią We are very sorry, but there is no place for Susana wygrała Solo Dance Contest 2013 w Gdańsku. Pracowała m.in. w Kuala Lumpur Performing Arts Center, Operze Narodowej w Warszawie, Teatrze Tańca Caro w Siedlcach, Teatrze Nowym w Łodzi. Obecnie uczy w Łodzi, na kierunku Choreografia i Techniki Tańca Akademii Muzycznej oraz kierunku Taniec Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej. Rozpoczęła kurs instruktorski SME metody BMC©. Inspiruje się również metodami takimi jak Fighting Monkeys, czy Struna Ciała, poszukując efektywnych form nauczania sztuk performatywnych oraz prewencji kontuzji.
Andrzej Molenda
Performer, tancerz, pedagog, absolwent kierunku Choreografia i Techniki Tańca łódzkiej Akademii Muzycznej, aktualnie student studiów magisterskich Somatyka w Tańcu i Terapii na tej samej uczelni. Doktorant na Wydziale Fizyki i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Łódzkiego. Autor publikacji naukowych z dziedziny komputerów naukowych i teorii ciała stałego. Obecnie szuka narzędzi tanecznych, które pozwolą mu na rozwinięcie programu edukacyjnego łączącego uczenie przedmiotów ścisłych z wiedzą somatyczną.
Studenci Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie – Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu:
We read you
Solo We read you zostało zaprezentowane podczas Dni Otwartych na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu oraz na konkursie choreograficznym 321… Taniec! w Krakowie. Praca choreograficzna Olgi Bury odwołuje się do przestrzeni kosmicznej i próby nawiązania kontaktu. Zajmuje się tematem komunikacji, szukaniem przestrzeni pozwalającej na odbieranie i nadawanie sygnałów, otwarciu się obserwatorów na oferowaną przestrzeń, dostrzeżeniu drugiego człowieka, który w wykreowanych warunkach, za pomocą zróżnicowanych kodów, próbuje zaprosić do swojego świata.
Kreacja i wykonanie: Olga Bury
Projekt został zrealizowany w ramach Laboratorium Inspiracji i Innowacji Twórczych na Wydziale Teatru Tanca w AST w Bytomiu.
Czas trwania: ok. 5 min
Olga Bury
Urodzona w 1996 roku w Rzeszowie. Ukończyła studia dziennikarskie. Aktualnie studentka III roku na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Była członkinią grupy działającej przy neTTheatrze pod okiem Pawła Passiniego, wraz z którym wzięła udział w spektaklach, m.in.: Matki, Pudełko oraz Gali Europejski Poeta Wolności w Teatrze Szekspirowskim w Gdańsku. Tańczyła w spektaklach Teatru O.de.la i choreografiach Marty Bury, m.in.: Uwaga, Koniec, początek – soma, Okamgnienie, Łagodna, prezentowanych na festiwalach w Łodzi, Toruniu, Koszycach czy w Rzeszowie.
marne próby
Nasze życie to ciągła gonitwa za ulotnymi zjawiskami. Każdy z nas myśli, że uda mu się „przeskoczyć” jeden z zaplanowanych rozdziałów naszego istnienia. Nie da się jednak uciec przed przewidzianą dla nas ścieżką, nawet mimo wielkich starań. Stąd pytanie: jak rysuje się nasze ziemskie istnienie? Jest prostą drogą czy jednak kręgiem? Co zrobimy, kiedy życie poda nam konkretne znaki negujące nasze działania, kierując nas gdzie indziej? Poddamy się im, czy będziemy uparcie dążyć do obranego wcześniej celu?
Choreografia i wykonanie: Agnieszka Kramarz
Czas trwania: ok. 5 min
Projekt realizowany w ramach Laboratorium Innowacji i Inspiracji Twórczych WTT AST.
Agnieszka Kramarz
Urodzona w 1998 roku. W latach 2015-2017 tancerka Teatru Tańca O.de.la. Autorka choreografii do musicali Romeo i Julia oraz Stacja Broadway zrealizowanych przez Gminny Ośrodek Kultury w Leżajsku. Obecnie studentka III roku Akademii Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu. Stale poszerza swoje umiejętności poprzez uczestnictwo w warsztatach oraz projektach realizowanych przez uczelnię oraz poza nią. Fascynuje się mechaniką ludzkiego ciała oraz jej możliwościami.
Lazarki
Dwie kobiety zostają pozbawione wyboru. W sytuacji bez wyjścia korzystają z jednej z niewielu szans, aby w milczeniu opowiedzieć swoje historie. W procesie wykorzystano Obstruction Technique. Polega to na wprowadzaniu ograniczeń (lub w pewnych przypadkach pomocy) dla osoby tańczącej, np. jest ona ograniczana przez unieruchomienie kończyny, całego ciała czy przez przedmiot. Osoba tańcząca, która wykonuje swoją kombinację ruchową w pętli, zmuszona jest do pracy z ograniczeniem, co pozwala na odnalezienie nowego rodzaju ruchu, jego źródeł, nowych jakości czy przestrzeni w ciele.
Reżyseria: Jan Sarata
Wykonanie: Daria Gacek, Zuzanna Predygier
Czas trwania: ok. 15 min
Jan Sarata
Ma 26 lat, pochodzi ze Szczawnicy i Krakowa, aktualnie żyje w Bytomiu. Student III roku na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. W 2019 roku uczestniczył w międzynarodowym projekcie artystycznym Statue of Liberty w Holandii. Od 2017 roku członek zespołu Teatru OdRuchu, z którym na festiwalu „FAMA” w 2018 roku zdobył wyróżnienie za spektakl Deklaracja 8886, a rok później nagrodę Trójząb Neptuna dla najlepszego wydarzenia artystycznego Festiwalu. Współpracuje z Living Space Theatre. W swoich pracach przygląda się człowieczeństwu, a szczególnie ciekawią go granice wytrzymałości i sytuacje bez wyjścia.
IUMI
Koncept i wykonanie: Matilda Bilberg (SWE), Jenna Hendry (CHE)
Czas trwania: 40 min
***
Więcej:
Facebook: facebook.com/WarsawDanceDays
Instagam: instagram.com/warsawdancedays
ORGANIZATORZY:
Mazowiecki Instytut Kultury, Stowarzyszenie Strefa Otwarta, Aleksandra Dziurosz Brand
PARTNERZY:
Austriackie Forum Kultury, Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie – Wydział Teatru Tańca w Bytomiu, Akademia Wychowania Fizycznego im. E. Piaseckiego w Poznaniu – Wydział Nauk o Kulturze Fizycznej, Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, Uniwersytet im. Antona Brucknera w Linz, Olsztyński Teatr Tańca, Stadt Zürich Kultur, Warszawski Teatr Tańca
8. Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego – Warsaw Dance Days
17-19.12.2019, godz. 19:00
Mazowiecki Instytut Kultury, ul. Elektoralna 12, Warszawa
BILETY (20zł – jeden dzień, 50zł – 3-dniowy karnet festiwalowy) dostępne online: www.bilety.mik.waw.pl i w kasie MIK
Rezerwacje: tel. 783 708 380, 22 586 42 59, kasa@mik.waw.pl