Warszawa/W sercu kraju: Trajal Harrell „Judson Church is Ringing in Harlem (Made-to-Measure)”

Zdjęcie: Warszawa/W sercu kraju: Trajal Harrell „Judson Church is Ringing in Harlem (Made-to-Measure)”

Fot. Ian Douglas.

Wersja do druku

Udostępnij

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie prezentuje drugi z serii trzech innowacyjnych performansów przygotowanych przez nowojorskich artystów, którzy w oparciu o aktualną prezentację kolekcji Muzeum (W sercu kraju) poszerzają jej zasięg, nakreślają nowe horyzonty, związki, zagadnienia i próby odczytania.

 

Judson Church is Ringing in Harlem (Made-to-Measure) to ostatni spektakl taneczny w imponującej 6-częściowej serii Twenty Looks or Paris is Burning at The Judson Church, której autorem jest amerykański choreograf i tancerz, Trajal Harrell. Projekt jest dogłębnym studium, które poddaje krytycznej rewaluacji nowatorskie postawy minimalizmu i estetyki postmodernistycznego tańca amerykańskiego oraz wywodzącą się z Harlemu popową tradycję „voguing” , jak również jej kulturę i scenę drag ballroom:

„Co wydarzyłoby się w 1963 roku, gdyby ktoś ze sceny voguing ball w Harlemie zawędrował downtown aby wystąpić u boku postmodernistów w Judson Church?” Ta pełna wyzwań propozycja przesuwa społeczne i estetyczne akcenty polityczności tańca i ruchu.

Voguing był ważnym, głęboko zakorzenionym nurtem w historii popkultury. Opierał się na performowaniu własnej tożsamości i autokreacyjnej wypowiedzi, które stawały się środkami służącymi do wzmocnienia indywidualnego i społecznego „ja “. Jeśliby szukać w Muzeum kontekstów tańca ostentacyjnej parady, wylewności, obfitości, afektu i emocji, ten chwiejny barometr pokierowałby publiczność w stronę takich artystów z kolekcji  W sercu kraju MSN, jak Miron Białoszewski, Krzysztof Niemczyk i Jack Smith.

Trajal Harrell jest choreografem i tancerzem mieszkającym w Nowym Jorku i Atenach. Ostatnio zaprezentował taniec Jérôme Bela Shirtology w ramach projektu Borisa Charmatza 20 Dancers for the XX Century, który odbył się w Museum of Modern Art w Nowym Jorku (październik 2013). Harrell prowadzi obecnie badania nad butoh i japońskim choreografem Tatsumi Hijikatą do nowej pracy zamówionej przez MoMA Nowy Jork. Swoje prace prezentował na wielu światowych festiwalach i scenach tańca, m.in.  Impulstanz Festival-Vienna; Paris Festival d’Automne; Danspace Project, New York; The Kitchen, New York; Ciało/Umysł w Warszawie; oraz w muzeach: MoMA New York, Walker Art Center, PS1 MoMA, ICA Boston, New Museum.

W marcu 2014, w ramach serii performansów wystąpi trzeci artysta z Nowego Jorku, Japończyk Ei Arakawa.

Choreografia: Trajal Harrell
Tancerze: Rob Fordeyn, Trajal Harrell, Thibault Lac
Kostiumy: complexgeometries
Dźwięk: Trajal Harrell

Spektakl miał swoją premierę 11-13 października 2012 w Danspace Project w Nowym Jorku.

Produkcja: Danz im August, Danspace Project for Platform 2012: Judson@50, MoMA PS1 i Hau Hebbel am Ufer.

Judson Church is Ringing in Harlem (Made-to-Measure)/Twenty Looks or Paris is Burning at The Judson Church (M2M)  powstał dzięki hojności MoMA’s Wallis Annenberg Fund for Innovation in Contemporary Art przez Annenberg Foundation oraz dzięki Danspace Project’s 2012-2013 Commissioning Initiative, która jest beneficjentem The Andrew W. Mellon Foundation.

Międzynarodowa dystrybucja i produkcja: Key Performance

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

Warszawa: Muzeum Sztuki Nowoczesnej, ul. Emilii Plater 51

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close