
Fot. Caroline Minjolle
Fot. Caroline Minjolle
Fundacja Scena Współczesna i Teatr Tańca Zawirowania zapraszają na II Międzynarodowy Konkurs Choreograficzny „Warsaw ZAWIROWANIA Dance”. Do konkursu zostało zakwalifikowanych 13 prac – miniatur choreograficznych. Prezentacje konkursowe zostały rozpisane na dwa dni.
Program
18 listopada (piątek) godz. 19.30
Duet Osaka (Hiszpania) chor. Carmelo Segura
Duet L’Origen (Hiszpania) chor. Jordi Soler, Gisela Riba
Solo V (Wielka Brytania) chor. Joss Arnott Dance
Duet # DBRMPP (Polska) chor. Oskar Malinowski, Katarzyna Gorczyca
Duet Yin (Węgry) chor. Rita Závodszky, Laura Tóth
Duet Like Father, Like Son (Izrael) chor. Tomer Zirkilevich.
19 listopada (sobota) godz. 19.00
Duet Des Jours Anciens (Francja) chor. Francesco Colaleo, Maxime Freixas
Duet BeMyBaby (Niemcy) chor. Chris Jäger
Solo Unraveling (Kanada) chor. Dorotea Saykaly
Solo Whitering (Hiszpania) chor. Fernando Troya
Solo Hello. And Goodbye (Polska) chor. Paweł Malicki
Duet Let’s Du-et (Włochy) chor. Fabio Liberti
Trio Le Boléro (Francja) chor. Didier Theron
20 listopada (niedziela) godz. 18.30
Wręczenie nagród i prezentacja zwycięskich choreografii.
Opisy spektakli 18 listopada:
Osaka – duet (Hiszpania)
choreografia: Carmelo Segura
wykonanie: David Vilariño, Luis A. Largo
czas: 15 min.
Choreografia oparta na japońskiej legendzie na temat czerwonej nici. Ukazuje relację pomiędzy dwoma jednostkami, wymagającą od nas uwagi, przestrzeni i czasu. Czerwona nić rozciąga się, plącze, ale nigdy nie przerywa, zapewniając spotkanie tych właśnie dwojga ludzi w konkretnym czasie i konkretnym miejscu.
L’Origen – duet (Hiszpania)
choreografia i wykonanie: Jordi Soler and Gisela Riba
muzyka: Alva Noto and max Richter
czas: 10min
L’Origen jest zainspirowany mitem opowiedzianym przez Arystofanesa w dziele Uczta Platona. Ten mit odnosi się do źródła miłości: „Prawda, że chcecie tak się złączyć w jedno, możliwie najściślej, żebyście się aniw dzień, ani w nocy nie rozłączali? Jeżeli tego chcecie, ja was spoję i zlutuję w jedno, tak że dwojgiem będąc, jedną się staniecie istotą”.
V – solo (Wielka Brytania)
choreografia: Joss Arnott
wykonanie: Emily Pottage
muzyka: James Keane
czas: 10 min.
Atletyczne, emocjonujące i techniczne solo, które w centrum uwag stawia ciało. V to ekstremalnie szybki ruch wykonywany przez świetnego tancerza, ale i sensualne, pełne gracji sekwencje w przepięknym świetlnym pejzażu wykreowanym ze światła. Za światło odpowiada Fabiana Piccioli, zdobywczyni nagrody 2013 „Knight of Illumination”.
# DBRMPP – duet (Polska)
choreografia i wykonanie: Katarzyna Gorczyca, Oskar Malinowski
czas: 12 min.
„Te narkotyki to są jednak strasznie szkodliwe. My…Jeszcze tylko chciałem Cię spytać o taką rzecz, to dla mnie bardzo ważne. Może to głupie, wybacz. Czy ja, czy, to znaczy uprawiałem może z Tobą seks? Tak się pytam”.
Duet inspirowany jest utworem Doroty Masłowskiej Dwoje biednych Rumunów mówiących po polsku.
Yin – duet (Węgry)
choreografia i wykonanie: Rita Závodszky, Laura Tóth
muzyka: Ali Akhbar Khan: Raga Sindhu Bhairavi, Anirudha: Yathis for Bharatanatyam
Czas: 15 min.
Yin /Yang oznacza ideologię, gdzie sprzeczności łączą się i zależą od siebie. Kiedy mówimy yin, automatycznie myślimy też o yang. Yin jest symbolem wody, kobiety, a yang – ognia i mężczyzny. Tancerki pokazują nam, czym jest dla nich kobiecość, ale także, czym jest taniec. To nie tylko pot i piękno, ale i coś uświęconego. Grając na luźnych skojarzeniach Rita I Laura poruszają w swoim duecie wiele ważnych kwestii.
Like Father Like Son – duet (Izrael)
choreografia: Tomer Zirkilevich
wykonawcy: Austin Fagan and Tomer Zirkilevich
muzyka: Rona Ginat, Mark Varshavsky
czas: 15 min.
Choreografia dotyczy momentu konfrontacji pomiędzy synem i ojcem – kiedy syn szuka tożsamości i w jaki sposób prowadzi to do nieuchronnego konfliktu z władzą ojca, jak w archetypowym przykładzie Izaaka czy Edypa. Psychologiczny i religijny trójkąt stanowi strukturę do rozwoju charakterów i związków, jakie rodzą się pomiędzy bohaterami.
Opisy spektakli 19 listopada:
Des Jours Anciens – duet (Francja)
choreografia: Maxime Freixas
wykonanie: Francesco Colaleo & Maxime Freixas
muzyka: Charles Aznavour la bohème; Charles Trenet les feuilles mortes;Alva Noto prototypes 2;Tango Vicente Alvarez
czas: 12 min.
Duet, który gra ze zmysłem wzroku. Dwóch mężczyzn, na przeciw siebie, poszukających potwierdzenia siebie samych, gotowych na otrzymywanie i dawanie, manipulację, prowokację, porzucenie…
BeMyBaby – duet (Niemcy)
choreografia: Chris Jäger
Wykonanie: Sara Angius, Chris Jäger
Muzyka: Roonettes – Be My Baby; Risgar Koshnaw – Biloxi dream; Momford and Sons –After The Storm
czas: 12 min.
Chcemy opowiedzieć historię, w której chłopak spotyka dziewczynę. Oboje wiedzą, że to nie na zawsze, wcześniej czy później coś się zepsuje. Może na dzień? Kim jesteś? Kim jestem ja? Jesteśmy zbyt naiwni? Zbyt optymistyczni? Zbyt bezpośredni? Chcę Cię bardziej niż Cię potrzebuję… ale wcześniej było inaczej. To nie złamie Twojego serca…
Unraveling – solo (Kanada)
choreografia i wykonanie: Dorotea Saykaly
muzyka: oryginalna muzyka Karl Turpin
czas: 12 min.
W jaki sposób uczucie nadziei i zmiana wpływają na nasze ciało i umysł? Czy otwieramy się na zmianę czy walczymy z nią? Przywołując mit Prometeusza, solo to stawia w centrum uwagi ciało i to, w jaki sposób absorbuje ono albo odrzuca otoczenie i jego wpływ.
Withering – solo (Hiszpania)
choreografia i wykonanie: Fernando Troya
muzyka: Carlos Ema
czas: 13 min.
To solo porusza temat demencji i choroby Alzheimera. Co dzieje się w głębi tych pozornie uśpionych umysłów? Przedstawienie pełne emocji, fizykalności i gry, decyzji i odpowiedzialności. Droga wstecz.
Hello. And Goodbye – solo (Polska)
choreografia i wykonanie: Paweł Malicki
oświetlenie i wideo: Daniel Stryjecki
muzyka: AGF, The Bug, Ryoji Ikeda & Dumb Type, Tim Hecker, W. A. Mozart
Fot: Maciej Zakrzewski
„Mimo iż często postrzegany jest jako pustka albo nic, de facto to nie czarna dziura, ale raczej kapsuła / pojemnik, w którym wszystko się ze sobą łączy, uaktywnia i zawiera. Jego esencja wynika bezpośrednio ze środka, doświadczenie go to wibrująca radość, a wyrażenie, to aktywna miłość.” Lama Ole Nydahl
6Le Boléro – trio (Francja)
choreografia: Didier Theron
muzyka: Ravel Le Boléro
czas: 15 min
Wybrałem ten utwór muzyczny z powodu jego prostej zasady kompozycyjnej, jej wymiaru kulturowego, wpisanego w obszar zbiorowej pamięci, zarówno na poziomie muzyki, jak i tańca. Podejmuję także tematykę nowego usytuowania Bolera, zakwestionowania jego pojęcia sakralizacji dzieła sztuki. Staramy je sobie przywłaszczyć, podczas procesu konstrukcji/dekonstrukcji, próby dialogu, desakralizując go i próbując tchnąć w nie nowe życie poprzez nowe ciało.
7. Let’s Du-et – duet (Włochy)
choreografia: Fabio Liberti
wykonanie: Arina Trostyanetskaya, Fabio Liberti
muzyka: Ezio Bosso
czas: 15 min.
Choreografia zaczyna się jak choreograficzny tutorial, czyli krótki kurs „jak to zrobić” o choreografii. Ma zachęcić publiczność do zastanowienia się nad rolą choreografa i samą choreografią jako formą sztuki. Mimo, że choreografa nie ma na scenie, jest wszechobecny. W tym duecie widzimy historię miłosną ale i refleksje na temat tańca.
Wspomagane przez: Arts Council England, commissioned by Swindon Dance and South East Dance, supported by CAST and Dance City.
karolina.zawirowania@gmail.com
790555979